|
کدخبر: 128443

توضیحات وزیر راه درباره عرضه مسکن در بورس

در شرایطی که ماه‌های اخیر شاهد رالی قیمت مسکن، خودرو، طلا و سایر اقلام همسو با جهس نرخ دلار هستیم، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی اعلام می‌کند که برای تعیین یک مبنای قیمتی صحیح برای عرضه املاک در بورس کالا برنامه داریم.

راه و مسکن توضیحات وزیر راه درباره عرضه مسکن در بورس

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در این باره گفت: در تلاش هستیم که برای حل چالش های حوزه مسکن از ظرفیت های بازار سرمایه استفاده کنیم که در این حوزه ابزارهای مختلفی برای تأمین مالی بخش مسکن از طریق بازار سرمایه، در مرحله بررسی هستند که ازجمله این ابزارها در بورس کالا می توان از اوراق سلف موازی استاندارد، انتشار اوراق خرید دین مصالح ساختمانی، صندوق‌های املاک و مستغلات و بازار تهاتری ملک و راه اندازی تابلوی مصالح، نام برد که استفاده از این ابزارها در حال بررسی است و در آینده‌ای نزدیک، به‌ویژه، اوراق سلف موازی استاندارد مسکن، عملیاتی خواهد شد.

 به گفته اسلامی، با رونق معاملات املاک در بورس یک دامنه قیمتی مناسب برای املاک شکل می گیرد و کلیه امور در خصوص بررسی اصالت و مقبولیت ملک نیز حاصل می شود؛ این اتفاق باعث خروج از شرایط لجام گسیخته فعلی خواهد شد و مردم به زودی نتیجه ورود املاک به بورس را خواهند دید.

وی در خصوص طرح فروش متری مسکن در بورس کالا گفت: اوراق سلف موازی استاندارد مسکن دارای مزایا و کارکردهای متعددی است که ازجمله آن‌ها، امکان تأمین مالی برای فعالان ساخت‌وساز و اطمینان از فروش، امکان خرید مسکن پیش از ساخت در یک بازار رسمی برای خانوارها، دسترسی به انجام معاملات از سراسر کشور، امکان سرمایه‌گذاری به‌صورت متری در مسکن و تضمین اجرای تعهدات سازندگان توسط شرکت بورس کالا بوده است که خرید مسکن پیش از ساخت در بازار رسمی و امکان خرید متراژهای متفاوت از واحدهای مسکونی، ریسک افزایش قیمت مسکن برای افرادی که توان خرید واحد مسکونی کامل را ندارند، پوشش خواهد داد.

وی افزود: انتشار این اوراق هم برای خریداران (خانوارها) و هم برای سازندگان مزایای متعددی به همراه دارد. ازجمله این مزایا برای سازندگان تأمین مالی پروژه‌ها و همچنین اطمینان از فروش واحدهای در دست تولید آن‌هاست و به نظر می‌رسد جذابیت کافی برای ورود سازندگان به این بازار وجود دارد.

وی در پایان گفت: مهم آن است که برای اندازه گیری هر کاری یک خط کش و متری وجود داشته باشد که ورود املاک به بورس کالا می تواند به یک مبنای قیمتی مناسب و مورد استناد برای مردم تبدیل شود.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر