|
کدخبر: 322414

بازار ارزهای دیجیتال | بازار رمزارز | بازار کریپتو

حجم معاملات دیفای از ۱۰ میلیارد دلار گذشت!

بر اساس داده‌های پلتفرم اطلاعاتی دیفای‌لاما (DefiLlama)، مجموع ارزش دارایی‌های قفل شده (TVL) در پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) به ۱۰۰.۱ میلیارد دلار رسیده است.

اقتصاد حجم معاملات دیفای از ۱۰ میلیارد دلار گذشت!

افزایش تقاضا برای بیت کوین و رشد قابل‌توجه قیمت آن، به بهبود احساسات در صنعت کریپتو منجر شده و سرمایه قفل شده در شبکه‌های بلاکچینی را برای اولین بار طی دو سال گذشته، به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار رسانده است.

بر اساس داده‌های پلتفرم اطلاعاتی دیفای‌لاما (DefiLlama)، مجموع ارزش دارایی‌های قفل شده (TVL) در پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) به ۱۰۰.۱ میلیارد دلار رسیده است.

همچنین، حجم معاملات این بخش در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۱۰ میلیارد دلار بوده است. با این حال، این رقم هنوز از رکورد ۱۸۹ میلیارد دلاری ثبت‌شده در نوامبر ۲۰۲۱ فاصله دارد.

پروتکل لیکویید استیکینگ لیدو (Lido) با ۳۸.۷ میلیارد دلار TVL، در این زمینه پیشرو است و پس از آن، اکوسیستم استیکینگ ایگن‌لیر (EigenLayer) و پروتکل آوه (Aave) به ترتیب با بیش از ۱۱ میلیارد دلار TVL، در رده‌های بعدی قرار دارند.

همانطور که گفته شد، رشد بخش دیفای به افزایش تقاضا برای بیت کوین نسبت داده می‌شود. در پی افزایش تقاضای سازمانی برای صندوق‌های ETF اسپات بیت کوین طی هفته گذشته، قیمت این ارز دیجیتال سقف تاریخی جدیدی را بالای ۷۰ هزار دلار ثبت کرد.

طبق تحقیقات بیت‌مکس (BitMEX)، دارایی‌های موجود در صندوق‌های ETF بیت کوین (به جز صندوق بیت‌کوین‌ تراست شرکت گری‌اسکیل) در ۸ مارس به ۲۸ میلیارد دلار افزایش یافت.

دیفای (DeFi) چیست؟

واژه دیفای از ترکیب انگلیسی Decentralized Finance گرفته شده که به معنای فایننس غیرمتمرکز است. این مفهوم، برای توصیف هرگونه خدمات مالی غیرمتمرکز، از ارز دیجیتال گرفته تا بلاکچین، به کار می‌رود و هدف اصلی آن، از بین بردن واسطه‌های مختلف در معاملات رمزارزها است. در حقیقت DeFi زیرمجموعه‌ای از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApp) محسوب می‌شود که به طور ویژه بر امور مالی مبتنی بر قراردادهای هوشمند تمرکز دارد. امروزه اکثر پروژه‌ های دیفای در بستر بلاکچین اتریوم و زنجیره هوشمند بایننس فعالیت دارند که در ادامه بیشتر با آنها آشنا می‌شویم.

«دیفای مجموعه‌ای از اپلیکیشن‌های کاربردی برای انجام امور مالی غیرمتمرکز است که به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند دسترسی بهتری به دارایی خود داشته باشند.»

متمرکز بودن امور مالی یک کشور، به این معناست که بازار مالی آن تحت مدیریت کامل مقامات و بانک‌ مرکزی قرار دارد. در دنیای امروز، فایننس غیرمتمرکز شرایطی را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند که باعث کمرنگ‌تر شدن سیستم‌های مالی سنتی و دخالت دولت‌ها می‌شود. بنابراین با ظهور این نوآوری سیستم‌های مالی، مستقل از دولت و بانک مرکزی عمل می‌کنند. به طوری که سرمایه‌گذاران کنترل مستقیم بر دارایی خود دارند. به این خدمات مالی، فایننس (وثیقه) یا امور مالی غیرمتمرکز گفته می‌شود.

دیفای از تکنولوژی نهفته در ارزهای دیجیتال یعنی بلاکچین الهام گرفته است که در آن موجودی‌های مختلف، آمار تراکنش‌ها و تاریخچه آنها در دسترس است و توسط یک شخص یا نهاد خاص اداره نمی‌شود. این موضوع در کیفیت معاملات اهمیت زیادی دارد؛ زیرا استفاده از سیستم‌های متمرکز و نیروی کار انسانی، باعث کندی معاملات شده و به کاربران دسترسی کمتری برای مدیریت مستقیم سرمایه خود می‌دهد.

امروزه افراد بسیاری در کشورهای توسعه‌یافته، به دلیل دسترسی آسان به خدمات مالی، اهمیت این موضوع را دست کم می‌گیرند. در حالی که در برخی کشورها اگر مردم علاقه‌ای هم به امور مالی داشته باشند، به راحتی به آنها دسترسی نخواهند داشت. دیفای، شرایطی را ایجاد کرده تا تمام مردم جهان فارغ از نژاد، کشور یا مقدار سرمایه‌ای که در اختیار دارند، بتوانند دسترسی یکسانی به امور مالی غیرمتمرکز داشته باشند. آینده دیفای از این جهت بسیار قابل توجه است.

 

منبع: رمزارز نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها