|
کدخبر: 312502 سارا سمیع شمس

بورس / نمایشگاه / کیش اینوکس

آنچه در کیش اینوکس ۲۰۲۳ رخ داده است / رونمایی از یک سامانه مهم بورسی

در گزارش زیر به بررسی جزء به جزء وقایع مهم در رویداد کیش اینوکس پرداخته ایم. با این گزارش همراه باشید.

اقتصاد آنچه در کیش اینوکس ۲۰۲۳ رخ داده است / رونمایی از یک سامانه مهم بورسی

دهمین دوره رویداد KishINVEX، یکی از بزرگترین و موثرترین رویدادهای اقتصادی کشور، در تاریخ ۱۵ تا ۱۸ آبان ماه سال جاری در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی کیش و مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش در حال برگزاری است. این رویداد شامل دو بخش اصلی است: نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی و نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور.

هدف از برگزاری کیش اینوکس، ارائه آخرین دستاوردها و ابزارهای نوین تامین مالی و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در کشور است. همچنین، در این رویداد، ده‌ها نشست تخصصی و همایش جانبی با حضور مقامات، مسئولین، صاحب‌نظران و کارشناسان بازار پول و بازار سرمایه برگزار می‌شود. در این گزارش به بررسی خلاصه وار آنچه که در روزهای برگزار شده «کیش اینوکس» گذشته است، خواهیم پرداخت، با گسترش نیوز همراه باشید.

آغاز به کاری نمایشگاه کیش اینوکس در آبان ۱۴۰۲

آیین گشایش دهمین نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و فرصت‌های سرمایه‌گذاری (کیش اینوکس) با حضور جمعی از مدیران نهادهای مالی کشور در سالن همایش‌های کیش برگزار شد.

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ابتدای افتتاحیه این رویداد بورسی گفت: امیدوارم که نمایشگاه کیش اینوکس به حل مسائل مالی کمک کند.بازارسرمایه در تامین مالی اقتصاد کشور نقش مهمی دارد. طی دهه‌های گذشته نقش بازارسرمایه در تامین مالی اقتصاد کشور بسیار کمرنگ بود، اما خوشبختانه از سال ۱۳۸۴ با تصویب قانون اوراق بهادار نقش آن پررنگ‌‌تر شده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در بخشی از سخنان خود در افتتاحیه نمایشگاه کیش اینوکس گفت: سهام عدالت یک جمعیت ۵۰ میلیون نفری را پوشش داده است، عده ای در این ۱۷ سال فوت کرده اند.تلاش شرکت سپرده گذاری مرکزی این بود که انتقال سهام صورت بگیرد و حالا بدون دریافت هیچگونه کارمزدی به صورت الکترونیکی این سهام به ورات منتقل خواهد شد و فقط لازم است یکی از وراث به یکی از کارگزاری ها مراجعه کند.

 

مجید-عشقی

وی افزود: در نیمه نخست امسال، حدود ۳۰۰ همت تامین مالی صورت گرفت و انتظار می‌رود تا پایان سال این عدد به ۸۰۰ همت افزایش یابد. این اعداد نشان می‌دهد که بازارسرمایه می‌تواند نقش موثری در تامین مالی اقتصاد داشته باشد و امیدوارم این ارقام رشد کند.

مالک رحمتی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی نیز در این رویداد گفت: آنچه امروز باید برای همه ما در اولویت قرار بگیرد رشد اقتصادی کشور است و رشد و توسعه، جز از مسیر سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر نیست.اگر شاخص سرمایه‌گذاری یک کشور مسیر صعودی را طی نکند، نمی‌توان ادعا کرد در مسیر رشد و توسعه و پیشرفت است. از اهالی بازارسرمایه تشکر می‌کنیم. این نهاد اقتصادی طی دو سال گذشته در حوزه تامین منابع مالی نقش زیادی ایفا کرده است.بانک مرکزی باید تورم را مهار و نقدینگی را کنترل کند و این کار با کمک بازارسرمایه امکان‌پذیر است.

افتتاح سامانه میراث سهام عدالت

سامانه میراث با حضور مجید عشقی، رییس سازمان و بورس اوراق بهادار، محمد باغستانی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، حجت‌الله عبدالملکی، مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد، رحیم سرهنگی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، علی استادهاشمی، رییس بیمه مرکزی رونمایی شد.

راه اندازی بورس بین الملل

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست تخصصی با مدیران و فعالان اقتصادی نمایشگاه کیش اینوکس خبرداد: موافقت اصولی تأسیس بورس بین‌الملل صادر شده است. طی دو فراخوان اشخاص حقوقی خواستار تأسیس بورس بین‌الملل شده‌اند که به نظر می‌رسد این بورس تا پایان سال راه‌اندازی شود. برگزاری این همایش و نمایشگاه موجب شده حداقل حدود ۱۰ تا ۲۰ شرکت در فرابورس درخواست تامین مالی دهند.

نشست-خبری

صادرات ١٨ میلیارد دلاری از مناطق تجاری و ویژه

حجت‌الله عبدالملکی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد، در دهمین نمایشگاه کیش اینوکس گفت: این رویداد بسیار مهم و راهبردی است مفتخریم که در منطقه آزاد کیش میزبان ۸۰ درصد متولیان اقتصاد کشور هستیم. حدود ۱۸ میلیارد دلار از صادرات غیر نفتی در منطق آزاد تجاری و ویژه صورت می‌گیرد.

درخواست تامین‌مالی بیش از ۱۰ شرکت در فرابورس طی کیش اینوکس

جید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در حاشیه دهمین نمایشگاه کیش اینوکس و در نشست تخصصی با مدیران و فعالان اقتصادی با موضوع تامین مالی مناطق آزاد از طریق بازار سرمایه گفت:  از اسفندماه سال گذشته و همزمان با شروع سفرهای استانی سازمان بورس و ارکان آن، شرکت های متوسط بسیاری علاقمند به حضور در بازار سرمایه هستند اما هیچکدام با ابزارهای مالی بازار سرمایه ندارند.

برگزاری نمایشگاه کیش اینوکس سبب شده حداقل حدود ۱۰ تا ۲۰ شرکت در فرابورس درخواست تامین مالی دهند.موافقت اصولی تأسیس بورس بین الملل صادر شده و طی دو فراخوان اشخاص حقوقی خواستار تأسیس بورس بین الملل سده اند که امید داریم تا پایان سال بحث تأسیس آن عملیاتی شود.

تاکنون ۱۰ شرکت، ۲۷۰۰ میلیارد تومان از بازار سرمایه تامین مالی کرده اند

رضا عیوضلو، عضو هیئت مدیره سازمان بورس گفت: تاکنون ۱۰ شرکت، ۲۷۰۰ میلیارد تومان از بازار سرمایه تامین مالی کردند، در حال حاضر چابهار نیز در خواست برای تامین مالی درخواست داده است همچنین با  موافقت اصولی منطقه آزاد کیش صادر شده و کارهای اجرای آن در دست اجراست.مناطق آزاد با استفاده از عرضه سهام شرکتهایشان در بورس و فرابورس  می‌توانند از ظرفیت بازار سرمایه بهره گیرند.

سال ۱۳۹۹(  ۱۶ شرکت) ، ۱۴۰۰(۲۶ شرکت ) و سال ۱۴۰۱ (۶۳ شرکت)  از طریق اوراق های بلند مدت تامین مالی انجام دادند.در سال ۱۴۰۱ تعداد اوراق منتشره سی درصد بوده که به نسبت سال ۹۵ تقریبا ۲ برابر شده است که این عدد در بانک‌ها بسیار کمتر بوده است.

کیش-اینوکس

حجت‌الله عبدالملکی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به دو برنامه مهم مناطق آزاد و سازمان بورس و اوراق بهادارگفت: یکی از این برنامه‌ها مربوط به تاسیس بورس بین‌الملل است که با سازوکارهای شورای عالی بورس و سازمان اقدامات خوبی دراین حوزه انجام شده است. برنامه دوم که هنوز به مرحله عملیاتی نرسیده، استفاده از ابزارهای متنوع بازار سرمایه برای پروژه‌های مناطق آزاد است که سازوکارهای مربوط به آن در دبیرخانه در دست پیگیری است.

امضا تفاهم نامه همکاری مرکز مالی ایران و شرکت کارگزاری بانک مسکن

در دومین روز برگزاری دهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی و نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور که - ۱۵ لغایت ۱۸ آبان ماه - در جزیره کیش برگزار می‌شود؛ مرکز مالی ایران به عنوان بازوی آموزشی بازار سرمایه با شرکت‌ کارگزاری بانک مسکن تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد.

این تفاهم‌نامه با هدف استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانایی‌های علمی، اجرایی، فرهنگی، اجتماعی و توسعه همکاری‌های همه جانبه با حضور محبوبه جعفری مدیرعامل مرکز مالی ایران و علی مولائی مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک مسکن منعقد شد.

تفاهمنامه

امضا تفاهم‌نامه همکاری مرکز مالی ایران و شرکت کارگزاری بانک صادرات

مرکز مالی ایران به عنوان بازوی آموزشی بازار سرمایه با شرکت‌ کارگزاری بانک صادرات تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد. این تفاهم‌نامه به مناسبت سی‌امین سالگرد تاسیس کارگزاری بانک صادرات و در دومین روز برگزاری دهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی و نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور به امضای محبوبه جعفری، مدیرعامل مرکز مالی ایران و سید هادی ابطحی مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک صادرات رسید. هدف از امضای این تفاهم‌نامه استفاده از ظرفیت‌ها و توانایی‌های علمی، اجرایی، از طریق تبادل دانش و برقراری ارتباط علمی و آموزشی بین مرکز مالی ایران و شرکت کارگزاری بانک صادرات است.

تفاهمنامه

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها