|
کدخبر: 328657

مهار آلودگی هوا با تاکسی های برقی | دولت این بار دست به کار شد

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی تهران اعلام کرد که ۱۰۰۰ دستگاه تاکسی برقی وارد کشور شده است و اظهار کرد: "استفاده از تاکسی های برقی منجر به کاهش آلودگی هوا می‌شود."

اقتصاد مهار آلودگی هوا با تاکسی های برقی | دولت این بار دست به کار شد

وسایل حمل و نقل برقی، یکی از بهترین راهکارهای موجود برای کاهش آلودگی هوا است و می توانیم با واردات تاکسی های برقی، شاهد کاهش آلودگی هوا در کلانشهر ها باشیم.

مراسم ورود ۱۰۰۰ دستگاه تاکسی برقی به ناوگان تاکسیرانی تهران با حضور مدیران شهری برگزار شد. در جریان این مراسم تحویل ۲۰۰ دستگاه تاکسی برقی به جای تاکسی‌های فرسوده انجام شد.شادی ملکی مدیر عامل سازمان تاکسیرانی تهران نیز در این مراسم توضیحاتی را در خصوص تاکسی های برقی ارائه داد.

تاکسی-برقی

ملکی می‌گوید:«ورود تاکسی‌های برقی اقدام بزرگی در کاهش آلودگی هوا است چون تاکسی‌ها پر پیمایش و پرتردد اند لذا نوسازی آنها حائز اهمیت است. نیمی از تاکسی‌های تهران و همه ون‌ها فرسوده اند و شهرداری با رویکرد ارتقای سطح خدمت رسانی و کاهش آلودگی هوای تهران به سمت برقی شدن تاکسی‌ها پیش رفته است.»

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی تهران در پایان عنوان کرد:«در صدد هستیم امسال ۵۵ هزار تاکسی و ۱۰ هزار ون نوسازی شود. در قالب تفاهم با وزارت صمت خودروسازها متعهد شدند که نسبت به تأمین و ورود تاکسی‌های برقی اقدام کنند که یک شرکت خودروساز متعهد به ورود ۲۰۰۰ دستگاه تاکسی برقی شد که در فاز اول ۱۰۰۰ تاکسی برقی وارد می‌شود و امید است با وام‌های ارائه شده شاهد نوسازی تاکسی‌ها باشیم.»

طبق گفته های مدیر عامل سازمان تاکسیرانی قطعا تاکسی های برقی در کاهش آلودگی هوا تاثیر به سزایی دارد اما اینکه آیا بستر شارژ خودروهای الکتریکی هم فراهم است یا نه موضوع مهمی است که تاکنون توضیحی در این باره ارائه نشده است.

اسفند ماه سال گذشته، مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت گفت: حدود ۱۰۰ هزار تاکسی برقی، ۴۰۰۰ اتوبوس برقی و ۴۰۰ هزار موتورسیکلت برقی در یک بازه زمانی سه تا پنج ساله وارد کشور می شوند.

با توجه به موضوع مصرف بالای سوخت در کشور توسط وسایل نقلیه با تکنولوژی قدیمی و کیفیت سوخت پایین که یکی از بزرگ‌ترین عوامل تولید آلایندگی است، باید این مسئله را در نظر گرفت که برقی‌سازی ناوگان خودرویی کشور بتواند از مسائل جلوگیری کند.

با توجه به موضوع مصرف بالای سوخت در کشور توسط وسایل نقلیه با تکنولوژی قدیمی و کیفیت سوخت پایین که یکی از بزرگ‌ترین عوامل تولید آلایندگی است، باید این مسئله را در نظر گرفت که برقی‌سازی ناوگان خودرویی کشور بتواند از مسائل جلوگیری کند. اما در وهله اول باید زیرساخت‌ های آن را توسعه داد تا به بهترین شکل ممکن توانست از برقی‌سازی ناوگان خودرویی استفاده کرد. در همین راستا در سال گذشته حسن کریمی‌سنجری؛ مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت، در نشستی با موضوع خودروهای برقی، گفت: در طراحی و تولید موتورهایی که مصرف سوخت فسیلی آن‌ها پایین است، سطح استاندارد بالاست و بنابراین تولید آن‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری زیادی دارد زیرا در تولید این موتور‌ها ساختار موتور از نظر فناوری باید تغییر کند و این کار به قالب‌ریزی‌های زیادی نیاز دارد و فرآیند تولید و طراحی سرمایه‌بر است. وی افزود: علاوه بر این در خودروهای کم‌مصرف باز هم از سوخت فسیلی استفاده و آلایندگی تولید می‌شود، حتی گاز هم که یک سوخت گاز سبز به شمار می‌آید آلاینده بوده، اما حجم آلایندگی آن کمتر است.

وی تاکید کرد: برقی‌سازی تنها راه‌حل به ویژه برای کلانشهری مانند تهران است که آلایندگی آن بسیار بالاست. مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت، گفت: گروه مکنزی که یکی از مراکز پژوهشی معتبر دنیاست، پیش‌بینی کرده بود تا سال ۲۰۳۰ مارکت دنیا به سمت خودروهای برقی، اشتراکی و خویش‌ران پیش می‌رود.

منبع: تکراتو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها