|
کدخبر: 132981 شاپور پشابادی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

قیمت گندم و ذرت کاهش یافت

به موازات انتخابات و رقابت‌ نفس‌گیر ریاست‌جمهوری در ایالات متحده، روند قیمت غلات و دانه‌های روغنی در بازارهای مهم جهان، تغییر کرد و نزولی شد.

اقتصاد قیمت گندم و ذرت کاهش یافت

کرونا و ممنوعیت‌های وارداتی و نگرانی درباره شرایط اقلیمی باعث شده بود که در چند ماه اخیر قیمت غلات و نهاده‌های دامی در بازارهای جهانی، روند تند به خود بگیرید. موج گرانی باعث نگرانی کشورهای مصرف‌کننده و واردکننده شده بود. اکنون به نظر می‌رسد که این روند، متوقف شده است. چند عامل دست به‌ دست هم داده‌اند تا فعلاً نگرانی‌ها برطرف شود. برای بررسی بیشتر این موضوع با گسترش ‌نیوز همراه باشید.

کاهش قیمت همزمان با انتخابات امریکا

در تازه‌ترین روند تحولات بازار جهانی غله، قیمت انواع محصولات هم در قراردادهای فروش مستقیم و هم در قراردادهای آتی، کاهش یافت. شرایط اقلیمی در کشورهای قطب و صادرکننده بهبود پیدا کرده است اما نگرانی درباره خشکسالی‌ها همچنان باقی است و به طور کامل برطرف نشده است.

دلیل متوقف شدن روند صعودی قیمت‌ در بازارهای جهانی چیست؟ رویدادها و تحولات مهمی سیاسی همیشه بر بازار غله تاثیر گذاشته است. هفته گذشته به موازات انتخابات و رقابت‌ نفس‌گیر ریاست‌جمهوری در ایالات ‌متحده روند قیمت غلات و دانه‌های روغنی در بازارهای مهم جهان، تغییر کرد و نزولی شد. به نظر می‌رسد که از حجم تقاضا کاسته شده است.

قیمت ذرت نزولی شد

در ارتباط با تاثیرگذاری این رویداد سیاسی نباید اغراق کرد. قطعاً عوامل دیگر هم تاثیرگذار بوده‌اند. برای مثال افزایش سطح بارش‌های در ایالات‌متحده و رفع نگرانی نسبی باعث شده است که قیمت گندم در این صادرکننده بزرگ گندم کاهش یابد. البته مناطق گرم و خشک این کشور هنوز با مشکل خشک‌سالی دست و پنجه نرم می‌کنند. کشاورزان این مناطق از وضعیت برداشت راضی نیستند. ادامه خشکسالی همچنان جنوب امریکا و البته روسیه را تهدید می‌کند.

برداشت ذرت کمتر می‌شود

قفل شدن بازار خرید و فروش روغن به دلیل سقوط قابل توجه مصرف باعث شده است که قیمت دانه‌های روغنی هم روند نزولی به خود بگیرد. این موضوع روی قیمت ذرت به شدت تاثیر گذاشته است. تغیر و تحولات این دانه روغنی اهمیت مضاعف دارد چون علاوه بر آنکه روی وضعیت بازار نهاده‌های دامی تاثیر می‌گذارد به طور مستقیم بر قیمت اتانول هم موثر است. حجم تقاضا در بازار اتانول هم به شکل قابل‌توجهی کاهش یافته است. برداشت ذرت در کشورهایی مثل اکراین همچنان ادامه دارد. آمار برداشت محصول در حال ‌حاضر روند صعودی دارد اما طبق اطلاعات آماری منتشرشده توسط موسسه کارآفرینی هلند پیش‌بینی می‌شد که میزان برداشت به ۳۰ میلیون تن کاهش یابد. حجم برداشت در فصل زراعی گذشته حدود ۳۶ میلیون تن بوده است.

ابهام درباره حجم خرید چین

یکی از متغیرهای مهم و تاثیرگذار دیگر به حجم سرمایه‌گذاری مربوط می‌شود. لازم به ذکر است که در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاران به بازار نوظهور ذرت در بازار شیکاگو علاقه‌مند شده‌اند و اخیراً به مقدار بسیار زیادی در این بازار مهم سرمایه‌گذاری کرده‌اند. اگر این بازار سوددهی قبلی را نداشته باشد و انتظارات سهامداران را برآورده نکند می‌توان انتظار داشت که شاهد کاهش جذابیت برای سرمایه‌گذاران باشیم. طبق گزارش منتشرشده در سایت معتبر کشاورزی و اقتصاد، نگرانی درباره کاهش برداشت ذرت در امریکای جنوبی که یکی از دلایل اصلی گرانی شدید این محصول بوده است به شدت کاهش یافته است. برداشت ذرت در امریکا زودتر از زمان مقرر شروع شده است. آیا چین طبق برنامه از قبل اعلام شده عمل خواهد کرد و حجم خرید غلات و به خصوص ذرت را کاهش نخواهد داد؟ در این باره هم تردیدهای جدی وجود دارد. حجم خرید غلات توسط چین یک موضوع کشوری نیست چون این کشور ابرمصرف‌کننده غله است و کاهش خرید آن به طور مستقیم روی بازارهای جهانی و روند عرضه و تقاضا تاثیر می‌گذارد.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها