|
کدخبر: 208246

پیش بینی مهم از آینده قیمت سکه و طلا

اونس جهانی طلا در بازار امروز با افزایش همراه بود اما افت نرخ ارز به مرز ۲۷ هزار و ۱۰۰ تومان موجب کاهش قیمت طلا و سکه شد. تحلیلگران فنی عقیده دارند که بازار سکه وارد فاز نزولی شده است.

در بازار امروز اونس جهانی طلا روند افزایشی داشت اما افزایش طلای جهانی نتوانست مانع از کاهش قیمت طلا و سکه شود. کاهش قیمت دلار در بازار امروز و رسیدن به مرز ۲۷ هزار و ۱۰۰ تومان یکی از دلایل اصلی کاهش قیمت سکه امروز بود.

تحلیلگران فنی بازار طلا و سکه اعتقاد دارند سکه وارد فاز نزولی شده است. کمبود تقاضا و داد و ستد در بازار یکی دیگر از عوامل کاهشی در بازار روز سه‌شنبه بود.

روز دوشنبه برای اولین بار در دو ماه گذشته قیمت سکه امامی در حوالی ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان نوسان کرد. فلز گران بهای داخلی بارها در اطراف محدوده ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قرار گرفته بود، ولی حضور فعال خریداران باعث افزایش و یا مقاومت قیمت سکه شده بود. بنابراین، کاهش سکه روز دوشنبه برای بسیاری از معامله گران غیرمنتظره بود.

فعالان بازار سکه با توجه به شرایط وجود در بازار احتمال ادامه روند نزولی در بازار را زیاد می‌دانند. برخی تحلیلگران عنوان می‌کنند که سطح ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی در بازار سکه در دسترس قرار گرفته است. ارزش ذاتی سکه نیز در روز دوشنبه تا محدوده ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد و این موضوع نیز در افزایش انتظارات کاهشی اثرگذار بود.

با توجه به ایجاد شرایط جدید در بازار سکه و خروج از زندان ۱۱ میلیون و ۸۰۰ الی ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ممکن است که سکه بازان با احتیاط بیشتری رفتار کنند. به احتمال زیاد، سکه بازان صبر خواهند کرد که تکلیف دلار در محدوده ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان مشخص شود. در صورتی که اسکناس آمریکایی بتواند خود را بالای محدود یاد شده نگه دارد، به احتمال زیاد افت قیمت سکه چندان قابل توجه نخواهد بود. سکه در صورتی به جاده افزایشی بازخواهد گشت که دلار به بالای محدوده ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان بازگردد.

نقش اونس طلا حداقل در روز دوشنبه در بازار سکه زیاد نبود و در صورتی که نوسانات طلای جهانی در محدوده هزار و ۷۵۰ الی هزار و ۷۶۰ دلار باقی بماند، اثر خاصی در بازار سکه نخواهد داشت.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته روند ترکیبی داشتند. در ایالات متحده هر سه شاخص اصلی با افزایش قیمت نفت خام نیمکس نزولی به پایان رسید. تنگناهای زنجیره تامین و افزایش قیمت انرژی نگرانی‌هایی را در رابطه با رشد اقتصاد جهانی ایجاد کرده‌اند. گلدمن ساکس در پیش‌بینی پایان هفته گذشته خود رشد اقتصادی آمریکا در سال جاری و حتی سال آینده را کاهش داد. همزمان برخی از کشورهای اروپایی نگران تامین انرژی مورد نیاز برای گذران فصل زمستان هستند.

بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری آمریکا روز گذشته به حدود ۱.۶۱۲ درصد رسید. گفتنی است بازده اوراق قرضه روند افزایشی در پیش گرفته و این مساله ترس از افزایش تورم و یا حتی رکود تورمی را که ترکیبی از افزایش قیمت‌ها و کند شدن سرعت رشد اقتصادی است، افزایش داده است.

از دیدگاه فنی، روند نزولی معاملات آتی طلای دسامبر از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. روند نزولی قیمت چهار هفته‌ای در نمودارهای میله‌ای روزانه نفی شده است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت ۱۸۰۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی و کمترین سطح قیمت معاملات ماه سپتامبر یعنی ۱۷۲۱.۱۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا ۱۷۷۱.۲۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در بالاترین سطح قیمت معاملات هفته گذشته یعنی ۱۷۸۲.۴۰ دلار در هر اونس است. سطح حمایتی نخست طلا در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۴۹.۹۰ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته گذشته یعنی ۱۷۴۵.۴۰ دلار در هر اونس عنوان شده است.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر