|
کدخبر: 255242

عدم بهسازی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در سال، توسط بنیاد مسکن

علی رغم اهداف چشم‌انداز پیش‌بینی شده برای بنیاد مسکن در دهه ۹۰ این بنیاد هرگز نتوانست به وظیفه قانونی خود یعنی بهسازی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در سال برسد.

راه و مسکن عدم بهسازی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در سال، توسط بنیاد مسکن

به گزارش همت خبر، مهمترین مبنای انقلاب اسلامی ایران برای رفع فقر و گسترش عدالت بوده است بر همین اساس یکی از موارد مهم بحث مسکن محرومان است به گونه‌ای که این گزارش به بررسی نقش بنیاد مسکن برای محرومیت زدایی می پردازد.

به طوری که تنها پس از دو ماه پیروزی انقلاب اسلامی ایران در تاریخ ۲۱ فروردین سال ۱۳۵۸ امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران دستور تاسیس و ایجاد بنیاد مسکن را دادند و این بنیاد تاکنون میلیون‌ها مسکن را در بافت های روستایی و شهری بازسازی و نوسازی کرده است البته اساسنامه بنیاد مسکن در تاریخ نهم آذر ماه سال ۱۳۶۶ به تصویب رسید و از آن سال تاکنون به لحاظ فرم مدیریتی و ساختاری از شکل خوبی برخوردار است.

بررسی عملکرد بنیاد مسکن اهمیت است و اگر طی سالیان اخیر از اهداف و چشم اندازهای خود عقب مانده است و راهکارها و بررسی دستیابی به آن اهداف چیست؟ بنیاد مسکن طبق قانون مکلف است سالانه ۲۰۰ هزار مسکن را نوسازی و بهسازی کند علیرغم افزایش حق تخصیصی و تسهیلات بانکی به بنیاد مسکن در طی سالهای گذشته حدود یک میلیون و ۹۳۱ هزار واحد مسکونی در سال ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۰ مورد بهسازی و نوسازی قرار گرفته است این در حالی است که در این زمان حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه دریافت شده است.

جالب است بدانید از سال ۱۳۹۰ تاکنون بنیاد مسکن از استاندارد قانونی خود که مبنی بر بهسازی ۲۰۰ هزار مسکن در سال است بسیار کمتر عمل کرده است.

گفتنی است ۷ هدف عمده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در چهار دهه انقلاب اسلامی ایران شامل مطالعه و بررسی نیازهای مسکن محرومان اعم از روستایی و شهری، تهیه طرح مجتمع های زیستی و واحدهای مسکونی ارزان قیمت، تهیه زمین مورد نیاز طرح بنیاد و آماده سازی آن ها ، کمک برای تامین مصالح ساختمانی کشور ،تهیه طرحهای هادی و اصلاح معابر در روستاها، تهیه و ارائه طرح های لازم برای بازسازی مناطق آسیب دیده از جنگ، سیل و زلزله، اجرای مصوبه دولت مبنی بر ساخت ۲ میلیون واحد مسکونی روستایی در دو برنامه ۵ ساله است.

منبع: همت خبر

ارسال نظر