|
کدخبر: 105234

تحلیل وضعیت بورس در هفته آینده

بورس تحلیل وضعیت بورس در هفته آینده

در هفته اخیر شاخص کل بورس تهران همچنان روند صعودی خود را حفظ کرد و این بار با رشدی ۶٫۶ درصدی معادل تقریبا نیمی از بازدهی هفته قبل‌تر، کار خود را به پایان رساند و به قله یک میلیون و ۲۲۹ هزار واحدی رسید. اما آیا این روند در هفته بعد ادامه خواهد داشت؟

در هفته اخیر شاخص کل بورس تهران همچنان روند صعودی خود را حفظ کرد و این بار با رشدی ۶٫۶ درصدی معادل تقریبا نیمی از بازدهی هفته قبل‌تر، کار خود را به پایان رساند و به قله یک میلیون و ۲۲۹ هزار واحدی رسید. اما آیا این روند در هفته بعد ادامه خواهد داشت؟

آخرین عملکرد هفتگی بورس نشان می‌دهد که این بازار طبق رفتاری عمل کرده که با توجه به اخبار قابل پیش‌بینی بود. اما آیا این بار نیز همین اتفاق تکرار خواهد شد؟ چه اخباری احتمالا در هفته بعد بر بازار سهام تاثیر خواهند گذاشت؟

شاید یکی از مهم‌ترین اخبار هفته بعد آغاز دریافت مالیات بر خانه‌های خالی باشد که روز پنجشنبه ۲۹ خرداد ماه وزیر راه و شهرسازی این خبر را اعلام کرده و گفته است: بسیار خوش‌بین هستیم که در همین تابستان برگه‌های مالیاتی برای کسانی که خانه‌های خالی دارند، صادر شود.

از سوی دیگر شیوع کرونا نیز همچنان ادامه دارد و پنجشنبه ۲۹ خرداد ماه معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران تا یک سال آینده درگیر کرونا خواهد بود و با شروع مسافرت‌های تابستانی کرونا از شهرها به روستاها منتقل می‌شود. این خبر هرچند ممکن است تهدیدی برای بازارهای مختلف باشد اما تجربه قبلی بازار سهام در دوره شیوع کرونا نشان می‌دهد که سهامداران می‌توانند به تداوم پیشتازی بورس از بازارهای دیگر امیدوار باشند. ضمن اینکه برخی گروه‌های بورسی مانند دارویی‌ها و بهداشتی‌ها در تجربه قبلی کارنامه عملکرد قابل توجهی را از خود ثبت کرده بودند.

با این حال آخرین آمار فوتی‌های ناشی از کرونا نشان می‌دهد که دوباره این عدد به حالت دو رقمی برگشته است اما همچنان سایه تهدید آن وجود دارد.

سیگنال‌های مختلفی از اخبار وجود دارند که می‌توانند سهامداران را به تداوم روند صعودی هفته اخیر در هفته بعد امیدوار کند.

اما خبر مهم دیگر که شاید برای فعالان بازار ارز اهمیت بیشتری داشته باشد مربوط به سفر رئیس کل بانک مرکزی ایران به کشور عراق است. پس از مذاکرات عبدالناصر همتی هرچند برخی رسانه‌ها تیتر زدند توافق بزرگ برای بازپس‌گیری پول نفت و‌ گاز ایران اما برخی نیز انتقاد کردند که امکان دارد این سفر هم مانند سفر همتی به کره جنوبی چندان موفقیت‌آمیز نباشد. با این حال در صورتی که این توافق عملی شود و همراه با توقف رشد قیمت دلار، انتقال نقدینگی به بازار ارز متوقف شود می‌توان به تداوم روند صعودی بورس امیدوار بود.

ورود پلیس امنیت به بازار لوازم خانگی و دستوری برخورد کردن با بازارهای کالایی نیز تهدید دیگر بورس را کم‌رنگ کرده است. در هفته‌های اخیر با شروع نوساناتی در بازار مسکن و بازار انواع کالاها برخی ابراز نگرانی می‌کردند که سرمایه‌ها از بورس به دیگر بازارها منتقل شوند. در بازار طلا نیز با توجه به پیش‌بینی کنترل قیمت دلار و کاهش قیمت جهانی طلا به نظر می‌رسد این بازار نیز در هفته آتی نتواند رقیبی قوی برای بازار سهام باشد. رویترز گزارش داده به دلیل امیدواری از دارویی بالقوه برای درمان کرونا و همچنین به دلیل تقویت دلار، قیمت طلا روندی نزولی به خود گرفته است.

از سوی دیگر در چند روز اخیر وزیر اقصاد از عزم دولت برای واگذاری اموال خود و بانک‌ها به بخش خصوصی سخن گفته است و اظهارات حمایت‌گرایانه رئیس‌جمهوری از بورس هم همچنان تداوم دارد.

در هفته اخیر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد اقتصادی اعلام کرده بورس تا پایان امسال اولویت اقتصادی سیاست‌گذار است.

سرپرست وزارت صمت نیز با بیان اینکه «جلوی واردات بی‌رویه را می‌گیرم» سیگنال حمایتی از بخش تولید کشور را داده که امکان اثرگذاری مثبت بر سهام شرکت‌های تولیدی دارد.

از جمله اخبار مهم دیگر که شاید در روزهای آینده بر بازار سهام اثر بگذارد احتمال تغییر قیمت‌گذاری پالایشی‌ها، احتمال قطعی شدن مجوز افزایش قیمت سیمانی‌ها و احتمال جدی‌تر شدن تخفیف خوراک پتروشیمی‌ها است.

اما تنها خبری که در روزهای اخیر شاید برای بازار سهام به عنوان یکی از عوامل نااطمینانی محسوب می‌شود یک اتفاق سیاسی بود.

سه کشور اروپایی سه‌شنبه اخیر بیانیه‌ای با موضوع ادعایی «راستی‌آزمایی و نظارتِ ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» منتشر کردند و ضمن متهم کردن ایران به «نقض» برجام مدعی شده‌اند که از این توافق حمایت می‌کنند. در این بیانیه آمده است: «به عنوان طرف‌های برجام تداوم حمایتمان از این توافق و تعهدمان برای همکاری در جهت حفظ و اجرای کامل آن را یادآور می‌شویم. ما به شدت از نقض تعهدات هسته‌ای توسط ایران که تبعات جدی و برگشت‌ناپذیر اشاعه‌ای داشته نگران هستیم.»

با این روند به نظر می‌رسد سیگنال‌های مختلفی از اخبار وجود دارند که می‌توانند سهامداران را به تداوم روند صعودی هفته اخیر در هفته بعد امیدوار کنند. آیا این بار هم بورس رفتاری قابل پیش‌بینی طبق اخبار رسمی منتشر شده خواهد داشت؟

منبع: اقتصاد نیوز

 

  • محمد ارسالی در

    واقعاً برای رسانه متاسفم که به اعتقاد و افکار عمومی سرد و بسته برخورد می نماید و هیچ گزارشی را در این چند روز. نسبت به پ رداخت نشدن خرید سهام عدالت نداشته. مردم هم خوب این پیوند را از یاد نمی‌برند چرا به این مشکل که خیلی جای بحث دارد ورود نم یکنید

  • ناشناس ارسالی در

    خیلی زرنگ هستید پول سهام عدالت مردم را ب ریزید..وقت پول گرفتن باشه ما همگی قبول د اریم شماها خرخره مردم و می‌جویید..

  • ناشناس ارسالی در

    بازارو به هم ریخت با تحلیلش

  • رضا ارسالی در

    دولت چونکه از نفت در امد نداره فعلا از ب ورس حمایت می کنه مجبوره . ولی کدام کشور را سراغ دارید که دولت مستقیم در بورس دخا لت بکنه. مطمءن باشید زمانی که همه نقدینگ ی جمع شد اونوقت دولت دست از حمایت بورس ب رمی داره و خیلی ها رو بدبخت می کنه

  • فاطمه نظام ارسالی در

    چرا30درصدسهام عدالت فروختیم به بانک پارسیان حضوری بیست ویک روزگذشت فقط حرف

  • فاطمه نظام ارسالی در

    چرابانکها30درصدمارانمیریزن اگرنمیتونستن چرااین کاروکردن بخداحضوری دربانک پارسیان حضوری 30درصدفروختیم بیست روزگذشت هنوزهی چی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها