|
کدخبر: 270959 رویا رئیسی

در گفتگوی گسترش نیوز با عضو کانون صرافان مطرح شد؛

خواب تازه بانک مرکزی برای رمزارزها و صرافی‌ها

چراغی؛ عضو کانون صرافان ایران گفت: کانون صرافان نمی‌تواند جوابگو بحث رمز ارزها باشد. قوانین و مقررات کشور ابتدا توسط نهاد ناظر بانک مرکزی مشخص می‌شود. در مرحله بعد به صرافی‌ها ابلاغ خواهد شد. تا زمانی که این قانون توسط بانک مرکزی به صرافی‌ها اعلام نشود، قطعاً معاملات رمز ارز در صرافی‌ها غیرقانونی است.

اقتصاد خواب تازه بانک مرکزی برای رمزارزها و صرافی‌ها

بعد از چندین سال بررسی برای قانون‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال، به تازگی بر اساس هماهنگی میان بانک مرکزی و وزارت صمت، از رمز ارزها می‌توان برای واردات استفاده کرد که احتمالا آیین‌نامه آن هفته آینده اعلام خواهد شد. البته مطابق اعلام بانک مرکزی مبادله و خرید و فروش رمز ارزها به عنوان سرمایه‌گذاری ممنوع است اما افرادی که مجوز قانونی امکان استخراج رمز ارز از وزارت صمت و وزارت نیرو دارند، می‌توانند از رمز ارز استخراج شده برای واردات استفاده کنند. در این راستا کانون صرافان به عنوان بازوی اجرایی بانک مرکزی آمادگی دارد از رمز ارزهای استخراج شده برای تسهیل در واردات کشور استفاده کند. در این خصوص گفتگویی با یکی از اعضای کانون صرافان ایران داشتیم. همراه ما باشید.

واردکنندگان علاقه‌مند به دلار نیمایی هستند

شاهین چراغی؛ عضو کانون صرافان ایران در گفتگو با گسترش نیوز گفت: بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر در خصوص رمز ارزها دستورالعملی را منتشر نکرده است. وزارت صمت ابلاغیه‌ای پیرامون تائید ثبت سفارش از محل رمز ارز داشت. در این راستا واردکنندگان می‌توانند از طریق رمز ارز واردات را انجام دهند. البته باید به ۲ نکته توجه کرد. ابتدا این سؤال پیش می‌آید که آیا رمز ارزها برای واردکنندگان مقرون به صرفه است؟ موضوع دوم نیز تغییرات قیمتی رمز ارزها است. واردکنندگانی که کالا با حاشیه سود پایین می‌آورند، شاید این ریسک را نپذیرند.

چراغی

چراغی اظهار کرد: در سامانه نیما قیمت دلار نسبت به دلار آزاد پایین‌تر است. واردکنندگان علاقه‌مند هستند که از دلار نیمایی استفاده کنند. این تسهیلات از سوی وزارت صمت اقدام مثبتی است. باید منتظر نحوه استقبال واردکنندگان باشیم. کانون صرافان نیز برای رمز ارزها اعلام آمادگی کرده است تا ارز دیجیتال در صرافی‌ها مورد معامله قرار بگیرد اما بانک مرکزی هنوز دستورالعملی در این خصوص تعیین و تدوین نکرده است. به نظر می‌رسد که بانک مرکزی به دنبال ارائه این دستورالعمل است. هنوز مشخص و شفاف نیست که چه افرادی می‌توانند رمز ارز بفروشند و ارزهای دیجیتال در چه پلتفرمی باید خرید و فروش شود.

وی افزود: قاعدتاً کانون صرافان نمی‌تواند جوابگو بحث رمز ارزها باشد. قوانین و مقررات کشور ابتدا توسط نهاد ناظر بانک مرکزی مشخص می‌شود. در مرحله بعد به صرافی‌ها ابلاغ خواهد شد. تا زمانی که این قانون توسط بانک مرکزی به صرافی‌ها اعلام نشود، قطعاً معاملات رمز ارز در صرافی‌ها غیرقانونی است.

رمز ارزها واقعیتی انکار نشدنی در اقتصاد دنیا

این عضو کانون صرافان ایران تأکید کرد: در چند سال گذشته بخشی از معاملات رمز ارز به راحتی از طریق پلتفرم‌های مختلف حوزه نقل و انتقالات درگاه‌های ریالی شبکه بانکی انجام شده است. متأسفانه این روند بدون قانون مشخصی انجام شده است. البته در دوره جدید نظارت بر پلتفرم‌ها بیشتر شده است. اگر بخشی از بازار رمز ارزها را فعال کنیم و بخشی را ممنوع کنیم، در عمل بازاری خارج از بازار رسمی صراف‌ها ایجاد کرده‌ایم.

چراغی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی باید خیلی زودتر در ۴ یا ۵ سال گذشته به این موضوع ورود پیدا می‌کرد. منافع این حوزه به مردم می‌رسد. نهاد ناظر به‌واسطه ملاحظاتی که دارد تا به امروز ورود پیدا نکرده است. البته حجم زیادی در کشور مورد معامله قرار می‌گرفت که اصلاً تحت نظارت هیچ ساختاری نبود. عملاً از حوزه‌ی دید و نظارت بانک مرکزی و شبکه صرافی‌ها خارج شده بود.

وی افزود: رمز ارزها واقعیتی در اقتصاد دنیا است که خیلی از کشورها پذیرفتند اما عملیات تجاری عمده‌ای بین کشورها توسط رمز ارزها نداشتیم. بخش زیادی از رمز ارزها تا به خاطر مسائل پول‌شویی، قوانین و مقررات با جدیت بیشتری پیگیری می‌شوند. برخی از تقاضاها در بازار رمز ارزها به واسطه عدم قوانین و مقررات نظارتی بود. در اقتصاد بین کشورها و در بحث واردات و صادرات رمز ارزها نقش چشم‌گیری نداشتد و تنها در معاملات کوچک شاهد استفاده بودیم. افزایش قیمت و نوسان رمز ارزها بسیار بالا است و عمدتاً واردکنندگان این ریسک را نمی‌پذیرند.

ارسال نظر