|
کدخبر: 107706 شاپور پشابادی

گفتگوی گسترش‌نیوز با رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی:

مصالح به خاطر رونق بازار مسکن گران شد؟

اسماعیل کاظمی قهمی: نمی‌توان گفت که افزایش قیمت مصالح به معنای افزایش ساخت و سازهاست. خود تولیدکنندگان هم اعلام کرده‌اند که هزینه نهایی تولید در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است.

راه و مسکن مصالح به خاطر رونق بازار مسکن گران شد؟

قیمت انواع مختلف مصالح ساختمانی حدود ۲۸ درصد افزایش یافته است. آیا می‌توان گفت که یکی از دلایل این افزایش قیمت، رونق ساخت و ساز و افزایش تقاضا برای مصالح ساختمانی است؟ برای بررسی بیشتر این موضوع با رئیس اتحادیه فروشندگان گچ و آهک و مصالح ساختمانی تهران به گفتگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

کاظمی2

گرانی ۳۰ درصدی مصالح ساختمانی

آمارهای رسمی و غیررسمی بر ادامه رکود سنگین در بخش ساخت و ساز دلالت دارد. رکود بی‌سابقه مسکن، وارد سال هفتم خود شده است. در این شرایط افزایش قیمت مصالح سختی به نوبه خود بر هزینه تولید افزوده است.

طبق جدیدترین گزارش منتشرشده توسط مرکز قیمت مصالح ساختمانی در سه ماهه اول سال جاری (۹۹) به طور میانگین و در مقایسه با زمستان سال قبل حدود ۲۸ درصد افزایش یافته است. گروه «سیمان، بتن، شن و ماسه» با ١٩.١ درصد و گروه «آهن آلات میلگرد پروفیل درب و پنجره و نرده » با ١٠.٨ درصد افزایش به ترتیب رتبه‌های بعدی تاثیرگذاری در افزایش شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر را داشته‌اند. بررسی جدول منتشرشده توسط این سازمان نشان می‌دهد که تقریبا در همه ۱۵ گروه کالایی و خدماتی مربوط به مصالح ساختمانی افزایش قیمت داشته‌ایم. کمترین افزایش قیمت به گروه شیشه و گچ و گچکاری مربوط می‌شود.

افزایش هزینه تمام شده تولیدکنندگان

اسماعیل کاظمی قهمی در این باره اظهار داشت: «تغییر قیمت مصالح ساختمان یکسان نیست. به عنوان مثال قیمت مصالحی مثل بعضی انواع گچ نه تنها افزایش نداشته بلکه بیش از ۲۰ درصد کاهش قیمت داشته است اما به طور متوسط شاهد افزایش تقریبا ۲۰ درصدی مصالح سیمانی هستیم. ‌نمی‌توان گفت که افزایش قیمت مصالح به معنای افزایش ساخت و سازهاست. خود تولیدکنندگان هم اعلام کرده‌اند که قیمت نهایی تولید در مقایسه با سال گذشته، افزایش یافته است. از طرف دیگر بنابر اعلام بانک مرکزی میزان ساخت و سازهای جدید، تفاوت چندانی نداشته است. بنابراین تغیر قیمت اخیر ربطی به حجم ساخت و سازها ندارد. هزینه‌های تولید مثلا دستمزدها و حمل و نقل افزایش یافته است. دیروز قیمت سیمان افزایش یافت».

لازم به ذکر است که تولیدکنندگان سیمان از قیمت کنونی راضی نیستند و معتقد هستند که قیمت حداقل باید ۶۰ درصد افزایش یابد تا تولید سیمان توجیه اقتصادی داشته باشد. بالاخره ۹ تیرماه ۹۹ دولت در نهایت با درخواست تولیدکنندگان سیمان موافقت کرد و قیمت سیمان (تیپ یک) حداکثر ۲۰ درصد رشد کرد. همزمانی گرانی سیمان با حضور یکی از تولیدکنندگان بزرگ سیمان کشور به بورس و استقبال سهامداران از عرضه اولیه سهام آن باعث تقویت این فرضیه شد که علت واقعی این گرانی حضور در بورس بوده است.

آیا گرانی سیمان به حضور یکی از تولیدکنندگان مطرح این محصول در بورس ربط دارد؟ رئیس اتحادیه فروشندگان گچ و آهک و مصالح ساختمانی در پاسخ این سوال به خبرنگار گسترش‌نیوز گفت: «این اتفاق، بی‌تاثیر نیست. تقویت بورس و تلاشی که صرف معرفی و بهتر دیده شدن شرکت ها در فضای بورس می‌شود احتمالا روی یک سری افزایش قیمت‌ها تاثیر داشته است. در حال حاضر بازار مواد و مصالح کشور تامین نیست و کمبود خاصی وجود ندارد. خوشبختانه در یکی دو دهه اخیر کارخانجات تولید و استحصال مواد و کانی‌های غیرفلزی به فور تولید می‌کنند».

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها