عبدالناصر همتی، رئیسکل بانک مرکزی، شب گذشته در گفتوگویی تأیید کرد پولی که قرار است از سوی آمریکا برای ایران آزاد شود، در مسیر خرید کالاهای اساسی و دارو هزینه خواهد شد.
همتی همچنین تأکید کرد که هیچ الزامی برای خرید نهادههای کشاورزی از آمریکا وجود ندارد، اما اگر قیمت نهادههای آمریکایی مناسبتر و رقابتیتر باشد، ایران برای خرید این محصولات از آمریکا مشکلی نخواهد داشت.
یک روز پیش از این اظهارات، جیدی ونس، معاون رئیسجمهور آمریکا، اعلام کرده بود که هر میزان از داراییهای مسدودشده ایران که آزاد شود، تحت نظارت آمریکا قرار خواهد داشت و این منابع «صرف خرید سویا، ذرت و گندم از آمریکاییها و ثروتمندتر کردن کشاورزان آمریکایی» خواهد شد.
اظهارات همتی درباره اختصاص منابع آزادشده به خرید کالاهای اساسی و دارو، در عمل تأییدی بر بخشی از سخنان معاون رئیسجمهور آمریکا تلقی میشود.
تأیید رئیسکل بانک مرکزی بر مصرف داراییهای آزادشده برای واردات کالاهای اساسی در شرایطی مطرح شده که پیشتر جعفر قائمپناه، معاون اجرایی رئیسجمهور، از برنامه دولت برای استفاده از ۲۵ میلیارد دلار دارایی آزادشده ایران در پروژههای توسعه زیرساختی خبر داده بود.
قائمپناه اعلام کرده بود این منابع که قرار است بهتدریج آزاد شوند، برای «توسعه زیرساخت» کشور مورد استفاده قرار خواهند گرفت؛ موضوعی که اکنون با اظهارات تازه رئیسکل بانک مرکزی درباره نحوه هزینهکرد این منابع، با ابهامها و پرسشهای جدیدی روبهرو شده است.