|
کدخبر: 200904 شروین اشیدری

گفت و گوی گسترش نیوز با دبیر انجمن واردکنندگان خودرو:

آماده ریزش قیمت خودروهای خارجی باشید / حداقل ۳۰ درصد

امروز بالاخره طرح ساماندهی بازار خودرو با ۱۷۹ رای موافق در مجلس به تصویب رسید. این بدان معنا است که می‌توانیم شاهد آزادسازی واردات خودرو باشیم.

اقتصاد آماده ریزش قیمت خودروهای خارجی باشید / حداقل ۳۰ درصد

در طرح ساماندهی بازار خودرو که امروز به تصویب رسید هر شخص حقیقی یا حقوقی به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو و همچنین واردات بدون انتقال ارز می‌تواند اقدام به واردات خودروهای تمام برقی، هیبریدی، بنزینی یا گازسوز با با برچسب انرژی ب و بالاتر و یا دارای شاخص ایمنی سه ستاره ویا بالاتر برحسب گواهی های استاندارد معتبر معادل ارزش صادراتی خود کند. لازم به ذکر است که سقف واردات خودرو هر ۶ ماه یکبار توسط شورای رقابت تعیین می‌شود.

برای بررسی بیشتر ماجرای آزادسازی واردات خودرو، گفت و گویی توسط گسترش نیوز با دبیر انجمن واردکنندگان خودرو انجام شد که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید:

دادفر

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره تصویب این طرح اظهار کرد: طرح ساماندهی بازار خودرو با تصویب توسط مجلس به شدت به نفع مردم خواهد بود و در صورتی که شورای نگهبان نیز این طرح را تایید کند به سرعت شاهد کاهش قیمت خودروهای وارداتی خواهیم بود. در نتیجه ورود ارز به کشور نیز خواهیم داشت و اگر وزارت اقتصاد شرایط را با هوشمندی مدیریت کند ارزهای وارد شده از طریق خودرو به سرعت روی GDP کشور نیز موثر خواهد بود. در این شرایط کمر تحریم نیز خواهد شکست.

اثر آزادسازی واردات بر قیمت خودرو

وی در خصوص تاثیر آزادسازی واردات خودرو بر قیمت ها گفت: آزادسازی واردات هم برای دولت دستاورد بزرگی است و هم باعث افزایش رضایتمندی مردم خواهد شد. البته این نکته را باید گفت که آزادسازی واردات خودرو تاثیر خاصی روی قیمت خودروهای داخلی نخواهد گذاشت. خودروهای داخلی هم سگمنت با خارجی ها نیستند. به هر حال فاصله قیمتی خودروهای داخلی و خارجی به واسطه تعرفه های وضع شده حفظ خواهد شد.

دادفر در پایان گفت: خودروهای خارجی صفر کیلومتر ۳۰ تا ۵۰ درصد افت قیمت خواهند داشت. خودروهای کارکرده نیز بین ۵۰ تا ۸۰ درصد نیز افت قیمت را تجربه می‌کنند. باید از نمایندگان مجلس نیز تشکر کرد که این طرح را به صورت کاملا مردمی تصویب کردند.

ارسال نظر