|
کدخبر: 321201

قیمت دلار/بازار دلار/ نرخ ارز

دلیل گرانی دلار در ماه پایانی سال / بازار ارز به کدام سمت می رود؟

به گفته یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران، در کلیت، تقاضای ارز در اسفند هر سال حدود ۲.۵ برابر سایر ماه‌های سال است.

اقتصاد دلیل گرانی دلار در ماه پایانی سال / بازار ارز به کدام سمت می رود؟

مسعود دانشمند، عضو اتاق بازرگانی، با اشاره به افزایش فشار تقاضا بر بازار ارز در آخرین ماه سال و تأثیرات این روند بر نرخ ارز، اظهار کرد: یکی از عوامل مؤثر بر نرخ ارز در ماه‌های آخر سال، به خصوص در اسفند، افزایش تقاضا برای ارز است. در این ماه‌ها، بازار با فشار تقاضای بیشتری مواجه می‌شود و بخشی از این روند به دلیل مسائل زمانی مرتبط با نزدیک شدن به ایام نوروز، موقتی است.

وی تصریح کرد: بخشی از افزایش تقاضای اسفند مرتبط با سفرهای خارجی یا افزایش سفارشات مواد اولیه مورد نیاز بنگاه اقتصادی برای سال آینده است، اما به طور کل اصولا همواره تقاضای دلار و ارز در اسفند ماه 2.5 برابر سایر ماه‌های سال است.

این فعال اقتصادی یادآور شد: وقتی بازارارز با تقاضای بیش از حد مواجه شود، به صورت موقت‌ تا بازگشت به روال قبلی مثلا ماه‌های قبل از اسفند و کاهش تقاضا، با شیب مشخصی روند افزایشی خواهد داشت، اما این روند آنی و ناشی از فشار تقاضا بر بازار ارز است بنابراین ‌نمی‌توان به مسائلی مثل نرخ جهانی ارز یا تورم نسبت داد زیرا براثر عوامل موقتی ایجاد شده است.

دانشمند بیان کرد: با توجه به کاهش قابل توجه نرخ رشد نقدینگی و تورم نسبت به ابتدای سال و همینطور تقویت منابع ارزی بانک مرکزی از طریق آزادسازی دارایی‌های خارجی و از همه مهمتر استمرار حضور فعالانه بازارساز در بازار، پیش‌بینی می‌شود ثبات کنونی نرخ ارز ادامه خواهد داشت.

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها