|
کدخبر: 153092

ماجرای ترافیک سنگین کالاهای اساسی در بندر امام

به گفته این فعال صنفی صنعت حمل‌ونقل دریایی، در بندر امام خمینی (ره) در مقطعی از امسال و همچنین در سال گذشته با ترافیک بسیار بالای کشتی‌های ورودی مواجه بودیم و دموراژهای سنگینی به صاحبان کالا در اثر توقف کشتی در لنگرگاه وارد شد.

راه و مسکن ماجرای ترافیک سنگین کالاهای اساسی در بندر امام

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در شرایطی از صفر شدن هزینه دموراژ کشتی‌ها خبر داده که سال گذشته بدلیل واردات گسترده کالاهای اساسی، ترافیک سنگینی در بنادر کشور ایجاد شده بود.

ابتدای هفته جاری محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: امروز صاحبان کالا بابت تخلیه و بارگیری کالای اساسی، کالای فله و کانتینر در بنادر از نظر عملیات بندری مجبور به پرداخت خسارت دموراژ (خسارت بابت تأخیر تخلیه و بارگیری کالا) به کشتی‌ها نمی‌شوند و دموراژ عملیات بندری در بنادر ما صفر است که این نشان از استاندارد بودن بنادر دارد.

صفر شدن هزینه دموراژ کشتی‌ها از آن جهت حائز اهمیت است که صاحب کالا در صورت الزام به پرداخت هزینه دموراژ (خسارت توقف شناورها پای اسکله)، آن را بعنوان هزینه، بر روی نرخ کالا کشیده و از مصرف‌کننده نهایی اخذ می‌کند.

معاون سازمان بنادر: کشتی‌ها تردد چندانی در بنادر ندارند که بخواهیم دموراژ بدهیم

فرهاد منتصر کوهساری، معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی درباره دموراژ کشتی‌ها گفت: درحال‌حاضر مشکلی از نظر تخلیه کشتی‌ها نداریم چرا که تعداد کشتی‌ها چندان زیاد نیست، که نتوانیم تخلیه کنیم یا تجهیزات مورد نظر را در اختیار نداشته باشیم.

وی ادامه داد: درحال‌حاضر تجهیزات تخلیه غلات که در بنادر امام خمینی، شهید رجایی و شهید بهشتی تأمین کرده‌ایم پاسخگوی تخلیه کالاهای اساسی از کشتی هاست؛ به عنوان مثال ۳ دستگاه مکنده مکانیزه غلات در بندر چابهار نصب شده که در حال بهره‌برداری است. همچنین در بنادر شمالی بیش از ۲۰ دستگاه مکنده غلات در بنادر نصب شده است.

وی تأکید کرد: در خصوص تخلیه کالاهای اساسی از کشتی‌ها مشکلی نداریم.

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ممکن است کشتی‌ها در بنادر متوقف شوند اما به دلیل تجهیزات بندری نیست؛ ممکن است صاحب کالا ارز ۴۲۰۰ تومانی را تأمین نکرده و کالا را به صورت امانی و حواله‌ای آورده باشد، لذا ملزم به پرداخت دموراژ شود؛ اما اینکه به خاطر کمبود تجهیزات بندری، کشتی پای اسکله متوقف بماند و دموراژ بدهد، چنین چیزی را قبول ندارم.

دبیر انجمن کشتیرانی: افزایش ناگهانی سفارش واردات کالاهای اساسی، به توقف کشتی‌ها در لنگرگاه منجر شد

مسعود پل مه، دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته درباره صفر شدن هزینه دموراژ کشتی‌ها اظهار کرد: وجود دموراژ در صنعت حمل‌ونقل دریایی، به اینکه در کدام بندر اقدام به تخلیه شود و همچنین تناژ کالا و نوع کشتی بستگی دارد.

به عنوان مثال بندر شهید رجایی به عنوان بندر نسل سومی، از تمام امکانات مورد نیاز پیشرانی و همچنین اپراتورهای پر قدرت برخوردار است؛ در این بندر اگر کشتی‌های تا درفت (آبخور) ۱۴ متر وارد شوند، امکان تخلیه در نُرم مناسب و متعارف وجود دارد و طبیعتاً صاحب کالا هم دموراژ نمی‌پردازد.

پل مه افزود: بندر شهید بهشتی چابهار هم به دلیل اینکه ترافیک کمتری دارد، اگر کشتی بیاید، سرعت تخلیه در این بندر بالاست.

ماجرای ترافیک سنگین کالاهای اساسی در بندر امام

به گفته این فعال صنفی صنعت حمل‌ونقل دریایی، در بندر امام خمینی (ره) در مقطعی از امسال و همچنین در سال گذشته با ترافیک بسیار بالای کشتی‌های ورودی مواجه بودیم و دموراژهای سنگینی به صاحبان کالا در اثر توقف کشتی در لنگرگاه وارد شد.

وی تأکید کرد: از ۳۳ تا ۳۵ پُست اسکله‌ای که در بندر امام خمینی وجود داشت، همگی مملو از کشتی و در حال تخلیه و بارگیری بودند؛ حداقل دو برابر کشتی‌هایی که در اسکله پهلو گرفته بودند، در لنگرگاه منتظر تخلیه بودند؛ به طور قطع اگر کشتی به کنار اسکله برسد و تخلیه صورت بگیرد، طبیعتاً دموراژ ندارد اما آن کشتی‌ای که در لنگرگاه منتظر تخلیه است، مشمول دموراژ می‌شود؛ هزینه دموراژ در قراردادهای حمل کالا نیز ذکر می‌شود.

درحال‌حاضر دموراژ نداریم

دبیر انجمن کشتیرانی گفت: درحال‌حاضر اظهار نظر مدیرعامل سازمان بنادر کاملاً صحیح است و دموراژ نداریم چون حجم ورودی کشتی‌ها کاهش یافته است و در نُرم ورود، تعادل ایجاد شده است. در مقطعی نیاز داشتیم کالاهای اساسی تا سر حد ممکن و با بالاترین حجم، وارد کشور و ذخیره شود درنتیجه بیش از آنچه ظرفیت تخلیه در بنادر داشتیم، سفارش خرید داده بودیم؛ ۹۰ درصد کشتی‌ها هم به مقصد بندر امام خمینی در حرکت بودند.

وی خاطرنشان کرد: در آن مقطع، علاوه بر اینکه انبارهای بنادر پُر بودند، حتی در بخش‌هایی از محوطه اسکله و بندر هم کالاها به صورت فله نگهداری می‌شد تا کشتی‌ها سریع‌تر تخلیه و خارج شوند؛ در این مقطع با مشکلات ارزی و بانکی و همچنین موضوع پروتکل‌های بهداشتی کرونا هم مواجه بودیم که به تأخیر و کندی در تخلیه کشتی‌ها دامن زد و حتی بندر امام در سال ۹۸ در مقطع زمانی خاصی، قفل کرد که با بسیج همه امکانات و هماهنگی همه دستگاه‌های مربوطه، تخلیه کشتی‌ها سرعت گرفت.

پل مه گفت: اما درحال‌حاضر مدیریت خوبی در بنادر امام، بوشهر، شهید رجایی و شهید بهشتی اعمال و موجب شد تا دموراژ کشتی‌ها به صفر برسد. ضمن اینکه مشکل زیرساختی در بنادر اصلی نداریم که به کاهش ترافیک بندری کمک کرده است.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که در ماه‌های گذشته با ترافیک سنگین در بندر امام مواجه شدیم، کج سلیقگی شرکت بازرگانی دولتی در سفارش کالاهای اساسی و خرید عمده این کالاهاست.

منبع: مهر

ارسال نظر