|
کدخبر: 110354

کدام مستاجران وام اجاره می گیرند؟

مدت هاست که موضوع پرداخت وام ودیعه مسکن به مستاجران سر زبان مسئولان این حوزه است و این سوال بین مستاجران مطرح می‌شود که گیرنده این وام مستاجر است یا مالک و اصلا کدام مستاجران مشمول دریافت هستند.

راه و مسکن کدام مستاجران وام اجاره می گیرند؟

این روزها بازار مسکن به ویژه بازار اجاره دچار التهاب و هیجان بیش از حد شده به طوری که به گفته بسیاری از مستاجران این بازار همانند بازار خرید و فروش هر روز شاهد افزایش و رشد قیمت شده و این خود زمینه ساز ایجاد نگرانی برای بسیاری از مردم به ویژه مستاجران شده است. از سوی دیگر ارائه ایده های مختلفی که برای کنترل این بازار داده شده باعث شده که مالکان از این وعده و وعیدها سو استفاده کنند و این خود باعث افزایش بیش از حد نرخ‌های اجاره شود.

هم اکنون در بسیاری از شهرها و مناطق تهران هنوز مالکان و یا مشاوران املاک موارد مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا را رعایت نمی کنند که این اقدام زمینه ساز ایجاد مشکلات بسیار زیادی شده است.

گفتنی است در چند ماه گذشته همزمان با افزایش چشمگیر قیمت های اجاره و اعتراض بسیاری از مستاجران و متقاضیان مسکن ، ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیماتی برای کنتر التهاب و کاهش قیمت و جلوگیری از افزایش چشمگیر اجاره گرفت.

مصوبات بازار اجاره اجرایی نمی شود!

یکی از این مصوبات تعیین سقف قیمتی برای افزایش اجاره بود به طوری که برای شهر تهران تا ۲۵ درصد برای سایر شهر ها تا ۲۰ درصد و برای شهرهای کوچک ۱۵ درصد بود البته این مصوبه باعث شد که بسیاری از مالکان سوء استفاده کنند چرا که پیش از این مصوبه قیمتهای اجاره را ۱۰ درصد افزایش داده بودند و پس از این مصوبه نرخ های اجاره را به بیش از ۲۵ درصد افزایش دادند البته این جلسه مصوبات دیگری هم برای بازار اجاره داشت به طوری که باید تمامی قراردادهای مربوط به اجاره دارای کد رهگیری باشد و مالکان حق بیرون کردن مستاجران را ندارند و این مصوبه تا ۳ ماه پس از تعیین اعلام وضعیت سفید توسط وزارت راه و شهرسازی قدرت اجرایی دارد.

جزئیات جدید از وام ودیعه مسکن برای مستاجران

یکی دیگر از مصوبات این جلسه در رابطه با بازار مسکن پرداخت وام ودیعه مسکن بوده به طوری که در آن جلسه به متقاضیان و مستاجران تسهیلاتی در قالب ودیعه مسکن به مالکان پرداخت می‌شود و به گفته اسلامی وزیر راه وشهرسازی مستاجران نگرانی در رابطه با بازپرداخت آن نداشته باشند و اجرایی چنین مواردی تا حدودی می تواند بازار اجاره را به سمت آرامش هدایت کند.

براساس این گزارش هنوز در بسیاری از مناطق از جمله تهران شاهد افزایش چشمگیر نرخ های اجاره هستیم این در حالی است که مشاوران املاک و یا دلالان سعی می کنند با اقداماتی این مصوبات را دور بزنند و در این بین تنها مستاجران هستند که هر سال چوب افزایش قیمت را می خورند.

از طرف دیگر بازار خرید و فروش مسکن هم دست کمی از بازار اجاره ندارد و ما شاهد آن هستیم که لحظه به لحظه و روز به روز بر قیمت خانه ها افزوده می شود و متقاضیان و یا خریداران مسکن که در سال‌های گذشته ذره ای امید برای خرید مسکن داشتند در این شرایط امیدشان هر روز کم رنگ تر می شود و در این روز ها با افزایش ۱۴۰ درصدی قیمت‌ها امیدشان به صورت کامل از بین رفته است.

بر اساس این گزارش دولت طرح هایی را برای بهبود وضعیت بازار مسکن اعلام و ارائه کرده است که یکی از این طرح ها اقدام ملی مسکن بوده که این طرح تا کنون تنها به مرحله ثبت نام و پالایش متقاضیان رسیده و هنوز در بسیاری از شهرها کلنگ اجرایی و یا ساخت آن خورده نشده است البته از مهم‌ترین طرح‌هایی که برای کنترل التهاب بازار مسکن توسط دولت و مجلس این روزها مطرح شده طرح اخذ مالیات از خانه های خالی است که هنوز بعد از گذشت چندین سال به مرحله اجرایی نرسیده اما به نظر می رسد که امسال با ورود نمایندگان جدید به مجلس و تصویب دو فوریتی اخذ مالیات از خانه‌های خالی این طرح به مرحله اجرایی برسد.

کار وزارت راه و شهرسازی برای خانه های خالی تمام شد

 چندی پیش وزیر راه و شهرسازی هم در پاسخ به سوالی درباره اخذ مالیات از خانه‌های خالی اعلام کرده بود که وزارت راه و شهرسازی سامانه املاک و مستغلات را با وجود آنکه اجرایی کردن آن بسیار دشوار بوده و دستگاه‌های مختلف باید همکاری‌های لازم را با ما انجام می‌دادند توانستیم به مرحله عملیاتی برسانیم و هم اکنون این سامانه در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته و باید هر چه سریعتر سازمان امور مالیاتی خانه های خالی را شناسایی قبض و برگه مالیاتی برای آنها صادر کند‌.

او ادامه داد: با اجرای این طرح و دریافت دو برابری مالیات مالکان این واحدها مجبور خواهند شد که این واحدها را هر چه سریعتر برای اجاره به بازار مسکن عرضه و یا آنها را به فروش برسانند.

بر اساس این گزارش بازار مسکن در این شرایط همزمان با ایجاد نوسانات در بازارهای موازی از جمله ارز و سکه دچار افزایش قیمت بسیار شدیدی شده که این خود زمینه ساز مشکلات بسیار زیادی برای مستأجران شده است.

در همین رابطه یکی از مستاجران منطقه خوش تهران با بیان اینکه بازار اجاره در این منطقه در مقایسه با سال گذشته رشد بیش از ۸۰ درصدی داشته است گفت: در این بازار بسیاری از مالکان هوای مستاجران را دارند اما بسیاری از آنها اجاره را بیش از مصوبه ستاد ملی کرونا تنها ۱۰ درصد افزایش داده بودند اما بعد از این مصوبه اجاره را به ۲۵ درصد افزایش دادند.

او ادامه داد: مستاجران هرچقدر اصرار می کنند که بازار و یا حتی اجاره را کاهش دهند مالکان قبول نمی کنند.

چشم و هم چشمی در بازار مسکن هم دیده می شود

موسوی یکی از مشاوران املاک در شرق تهران با بیان اینکه بسیاری از مالکان با چشم هم چشمی سعی می‌کنند این بازار را نابسامان کنند گفت: در بازار اجاره چشم هم چشمی وجود دارد به طوری که اگر یک مالکی واحد ۷۰ متری خود را ۳۰۰ میلیون تومان اجاره داده باشد مالک دیگر سعی می کند واحد خود را به ۳۵۰ میلیون تومان رهن بدهد.

او ادامه داد: این در حالی است که بازار روز به روز به سمت التهاب کشیده می شود.

این مشاور املاک اظهار کرد: مصوبات ستاد ملی کرونا بیشتر شبیه مسکن است و اثر چندانی در بازار اجاره و یا خرید و فروش مسکن ندارد و باید سعی کنیم بازار را به صورت ریشه ای کنترل کنیم.

حسینی یکی دیگر از مستاجران در جنوب با اشاره به اینکه وضعیت بازار اجاره بسیار نا به سامان شده است افزود: دولت باید هرچه سریعتر اقدامات لازم برای کنترل بازار اجاره را انجام دهد چراکه وضعیت این بازار هر روز نابه سامان تر می شود.

او گفت: مالکان هیچ انصافی ندارند چراکه امسال ما شاهد ان هستیم که نرخ های اجاره بیش از ۵۵ درصد افزایش یافته است.

قیمت مسکن در بازار با طرح های فعلی فروکش نمی کند

در همین رابطه مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه اجرای طرح هایی برای مستاجران توسط دولت در قالب پرداخت تسهیلات و یا تعیین سقف و کف قیمتی تنها مسکنی برای این حوزه است گفت: راهکار اصلی برای کنترل قیمت‌ها در بازار مسکن اینها نیست و باید سعی کنیم صنعت اجاره‌داری را و صنعت ساختمان سازی را از حالت سنتی به سمت صنعتی سازی هدایت کنیم.

او با اشاره به اینکه دولت باید طرح مسکن استیجاری را در ایران همانند کشورهای دیگر مانند ترکیه به مرحله اجرایی و عملیاتی برساند ادامه داد: در بسیاری از کشورها هر ۱۵ روز یکبار شاهد ساخت برج های جدید هستیم بنابراین در کشور ایران هم باید این طرح ها به مرحله اجرایی و عملیاتی برسد.

او توضیح داد: در کشور ترکیه دولت با همکاری شهرداری ها اقدام به ساخت واحدهایی برای مستاجران و یا تازه عروس دامادها کرده تا از طریق این طرح ها بتوان بازار مسکن به ویژه اجاره را کنترل کنند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه برای کنترل بازار مسکن به ویژه بازار اجاره باید همه نیروها و دستگاهها همکاری های لازم را انجام دهند افزود: هم اکنون شاهد آن هستیم که در این بخش همکاری های لازم دیده نمی شود.

رییس اتحادیه مشاوران با بیان اینکه در این بازار انسجام لازم جهت همکاری در این بخش ها دیده نمی شود افزود: مصوبه تا سقف ۲۵ درصد برای اجاره بها در استان تهران تنها مربوط به اجاره است و مالکان حق ندارند این ۲۵ درصد را برای ودیعه افزایش دهند.

خسروی اشاره به اینکه باید اقتصاد کشور را در این حوزه تقویت کنیم گفت: مشاوران املاک در حوزه افزایش قیمت هیچ نقشی ندارند و در این زمینه باید تمامی دستگاه ها همکاری های لازم را انجام دهند.

گفتنی است دولت هرچه سریعتر باید نظارت خود را بر بازار اجاره افزایش دهند اما متاسفانه شاهد آن هستیم که این بازار با وجود دلالان و سوداگران به سمت نابه سامانی حرکت می کند و ابن نگرانی را روز به روز بیشتر می کند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
  • رضا حمیدی ارسالی در

    سلام .من الان مستاجرم.پول پیش خانه5 میلیون تومان است .هر کاری میکنم خانه برای اجاره پیدا نمیکنم.مانده ام که چه کنم.
    آیا الان دولت یا کسی هست به ما کمک کند.
    لطفا راهنمایی کنید .چه کنم؟

  • ناشناس ارسالی در

    توروخدا به ما مستاجرهای که تحت پوشش هیچ نهادی نیستیمهم تسهیلات بدن خیلی سخت شده اجاره خونه خیلی بردن بالا

  • ناشناس ارسالی در

    فقط ی شاعت زر میزنی هیچ راه حلی نمیدی که مستاجر بدبخت کجا و چطور و چقدر وار میتو نه بگیره .کلا تو ی خط میتونی کل زر زر کر ونای الکی تو بگی

  • ناهید زارعی. ارسالی در

    من الان نزدیک ۴ ساله که شوهرم فوت کرده و یک دختره ۱۵ ساله دارم.از وقتی پول پیش خ انه گران شد نتوانستم خانه ای اجاره کنم.ا لان نزدیک یک ساله با دخترم خونه ای خواهر م زندگی میکنم.خواهرم یکی از اتاقاشو فعلا داده دست ما..واقعا دیگه خسته شدم...گفتن ب مستاجرانی ک تحت حمایت کمیته امداد هسن وام اجاره خونه میدن.که اونم میگن باید ک د مستاجری داشته باشی..من کد مستاجری ندار م لطفا راهنمایی کنید چیکا باید کنم.ممنون میشم راهنمایی کنید

  • حاتم صفری بیرانوند ارسالی در

    من دراستان لرستان مستجروکارگرحتی پولرهن که امسال به هزاربدبختی جورکردم چهارملیون که هیچ کس خانه ای به این رهن نمی دهدان هم یک روستای خداشناس گفت حالا امسال من خ انه به این رهن بهت میدهم ولی فکری برای س ال دیگرت بکن شمارابخدااگرمسلمانی هست اسم من هم توی لیست وام هست هرچیزی هست بنویس یدخداخیرتان بدهد تلفن به اسم خودم است یا علی

  • محمد ارسالی در

    من یه‌ مستاجرم تورابخدااین بزیی است که س رمادرمیاریدبعدازیه قرن میخواهیدیه وام به مابی خانمانهابدیدشرط وشروط گذاشتیدمثلاخ ونت باید۹۰مترباشدماکه توبافتهای فرسوده و قدیمی فقط تونستیم اونجااجاره کنیم والان ازانجاهم داریم رانده میشیم چه گناهی کردی م تمام خانهای انجابالای‌۱۰۰مترند

  • ناشناس ارسالی در

    من الان مستاجرم تو یه زیر زمین ۴۵متری میشینم ماهی ۱میلیون اجاره میدم چون پول پیشم کمه ..الان دولت گفته به خونه های متراژ ۷۰به بالا میده آخه قشر ضعیف الان همه تو‌متراژ زیر ۷۰متر هستن چرا اینقدر بی فکر هستید ..سر بی تدبیری و بی مسولیتی شما مردم همه دارن زجر میکشند اگه نمیتونید اداره کنید گورتون رو‌گم کنید ..و دزدیهاتون رو کمتر کنید ..حق مردم رو نخورید

  • ناشناس ارسالی در

    سلام من خانم بی سر پرست هستم مستجرم یک ف رزند دارم از اسفند 98 بیکارم بخاطر کرونا
    الان صاحب خانه گفته باید وقتت تمو م شده خونه رو خالی کن منم یک هفته است دن بال خونم ولی به پول من خونه نمیدن میگن ا ین مبلغ مال سال پیش بود تورو خدا مسولین به دادمستجرین برسن

  • Mohammad ارسالی در

    سلام من خانم بی سرپرست هستم دارای یک فرز ند خودم مستجرم اسفند 98بخاطر کرونا کارمو ازدست دادم هیچ درآمدی ندارم الان صاحب خ ونه اومده میگه وقت قرار داد تموم شده خون ه رو خالی کن منم میگردم اون مبلغ کی من د ارم خونه نیست میگن این باید کرایه هم بدی منکه برای نون شبم موندم چجوری کرایه بدم ازمعسولین خواهش میکنم به داد مستجران بر سه

  • مرادی از ساوه ارسالی در

    ترا خدا فکری به حال ما مستأجرها بکنید من پنجاه ساله که از اول تا حالا که چهل ساله مسنجر هستم وهر چه درآمدم باید بدم کرایه خانه با چهار فرزند که همه مدرسه رو و کارگر هستم بدون پول پیش سه ماه دنبال خانه میگردم نیست چه کنم پس بمیریم بهتره

  • سیدرضا ارسالی در

    سلام خسته نباشید اقامسول که خودت خونه د اری ولگردی به حال ما که مستاجرهستیم نمی کنید.خسته نباشید توشهربودم اجاره خونه گر ان شدرفتم روستا.الان هم اینجا خونه خالی پیدا نمیکنم. توشهرپول بیشترمیخوان کارگرم ندارم بدم ......با۳تا بچه که ۲تاخداخواس ته و مریضی تشنج داره .فعلا وسایل خونه رو بردم توی تویله حیون ریختم تا خونه پیدا ک نم. یعنی منه ایرانی بایدبرم تویله.بشینم. پیش زنوبچه.روسیاه هستم ....باروزی ۴۰تا۵۰ تومن کارگری اونم اگه باشه میتونم زندگی ک نم.......شمابگید من چکارکنم ........زمست ونم داره میاد ....جاتون گرم هست ......ما چکارکنیم.......ازالان دارم هیزم جمع میکن م ......خدایی یعنی درسته .....شما جای من باشید۱شب اینجا بازنوبچه شب روسرمیکنید.. .....تاکی باید این همه روبزنیم.که کاری ب کنید.....برای داروهای بچه موندم ...کدوم دردوبگم.اگه گوش شنواباشه.........6104337 982240473 اگه یک خداشناس هم بود یک کمکی بکنید تاعمردارم ممنون میشم ....یاعلی مدد .

  • ناشناس ارسالی در

    سلام واقعن اگر میخواهید کاری انجام دهیدک ه دعای مردم دنبالتان باش همه قشرهای مستا جر رادرنظربگیرید نه تعدادی ازآنهارا ممنو ن

  • ایرانی بی وطن ارسالی در

    ترا به پیر به پیغمبر چرا به فکر مردم ومس تاجرا نیستید وفقط حرف وطرح الکی میدهید و الله دو ماهه قرار داد خونهاجاره ایم تموم شده وبا وضع مالی که دارم نمیتونم یه لون ه سگ هم پیدا کنم چون قیمتها برای ما واقع ا سنگینه خدا شاهده میخوام برم پشت کمربند ی زیر پل اساسیه وجای زندگیم باشه.با دو ت ا دختر کوچک. فکری بکنید ماهم اواره شدیم .

  • دربدر کمربندی ارسالی در

    داریم نابود میشیم چکارمون کردید خدا لعنت تون کنه وزرای مسکن

  • محمد ارسالی در

    من‌مستاجرهستم‌به‌فکرماهم‌باشید

  • ناشناس ارسالی در

    ما پارسال سی و پنج داده بودیم با یک میلیون اجاره الان میگه دو میلیون اجاره از کجا بیاریم هیچی نداریم بخوریم

  • ناشناس ارسالی در

    مالکان مستاجرین اذیت میکنند ترا به خدا ب هدادشون برسید

  • کارن ارسالی در

    تورو خدا به فکر باشید و عمل کنید فقط حرف نباشه .من پنج میلیون پول پیش دارم و ماهی دو میلیون کرایه میدم .همسرمم کارگر .به نظرتون میشه با این ضعیت گرونی زندگی کرد .به داد مردم برسید

  • حمیده ایزانلو ارسالی در

    من همسرم کارگره،یه دختره شانزده ساله معل ول جسمی ذهنی شدید دارم که سه ماه مونده ب ه عید ،صدو هفتاد تومان حقوقشو قطع کردن، مراجعه کردم گفتم بخاطر کمیسیون پزشکیش بر وز نشده ،یعنی این درسته بگفته خودشون به دروغ میگن زنگ زدیم الآنم بعداز هفت ماه ت ازه کمیسیون داده و میگن سه ماه طول می‌کش ه بره تو نوبت ،در حال حاضر 15ساله مستاجر یم با دو میلیون دنبال خونه میگردیم اما پ یدا نمی‌کنیم اینم از حاله روز کسی که تحت پوشش بهزیستی تورو خدا ازین واما مارو هم ثبت نام کنید یه جوری به داد ما برسید

    • ناشناس ارسالی در

      منم مستاجرم فکرشو بکنید الان من فقط دومیلیون پول رهن دارم باسه تا دختر بچه هیچ پولی وامیدی که از کسی قرض بگیرمو ندارم تورو خدا یه فکری به حال من بردارید من چکارکنم اومدم مشهد که شوهرم کاری داشته باشه کع خرج خوردو خوراکمونوبده الان بااین وضعیت ما چکار کنیم یکی بیاد کمکون کنه خواهش دارم ازتون

  • ناشناس ارسالی در

    من63سال عمرمن هشت ساله دیکسکمر ودرد مفاص ل دارم خانواده پنج نفری هستیم ومستاجر الان 900000 هزار تمن کرایه میده زیر پوشش کمیتهامداد هستم 4 ماه است وکمیته ماهی 2 15000 هزارتمن بما میدهد قبل مغازو جوشکار ی داشتم یکساله نمتوانم کارکنم وتا الان ب رای اجاره خانه وسایل کارم کهداشتم فروختم نمیدانم بعدازاین چکار کنم همسرم مریض اس ت زانوهاش ساییدگیدارد مشکل ریه همدارد پ سرم زن عقد کرده دوساله که نمتواندزندگی ب رای زنش فراهم کند وبیکار است دوتادوختر ه م دارم توخونه بااینمشکلات مجود وروزبروز اضافه میشود واینگرانیهای افسار گسیخته رو زانه واین دولت بیفکر ودرمانده وبدتر ازما ملت گرفتار در این مصیبت های که روزانه بر ایما ازبی عرضه گی دولت روزبروز بدتر وسخت ر میشود شما های کهصاحب کرامت وراهکار چار ه میکنید تقضا میکنم بخاطر خداوانسانیت را ه چاره در بدری وبدبختی امسال من وما که ب سبار هست درجمهوری اسلامی فکری بکنید نمید انم تا کجاوچندروز وماه دوام خاهیم اورد ک جا هستند انهای که درد هم نوع خودرا میفهم ند شمارا بمقدسات یاری وچاره کارما بکنید ایندولت بی عر ض ه واز ما مردم بدبختر ودر مانده تراست که بتواند کاری بکند بخدا سال ها ست که داریم می سوزیم دیگر طاقت ما تما م شده اخرتاکی این دزدها ی ملیاردی تمام م شوند تا ریالی ازحقما بمابرسد خدا لعنت بک ند ایندولت ومسولین بی رمق ودزدرا لعن ت ل عنت لعنت برشما بیشرفها 09927736154 درود برانهای که درد درد کشیده را می فهمند وچا ر ه درد میکنند درود وسلام

  • ناشناس ارسالی در

    منیک کارمند بازنشسسه ام ازاوقاف خونه اجاره کردم الان میگن بروبیرون حکم تخلیه گرفتن باید چکارکنم مشهد

  • بدبخت بیچاره ارسالی در

    چرا بفکر ما مستأجران نیستید ما چه گناهی کردیم پول نداریم خونه بگیریم من الان صاب خونه جوابم کرده باید برم تو خیابون زندگی کنم با دو تا بچه خدا خیرتون نده که ب فکر مردم نیستید آخه من کارگر از کجا بیارم این همه ودیعه یا کرایه خونه بدم

  • ناشناس ارسالی در

    چرا ب فکر ما مستأجران نیستید خدا خیرتون نده خدا ازتون نگذره مگه ما آدم نیستیم که حتا ی خونه هم نباشه توش زندگی کنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها