|
کدخبر: 234696

قیمت نفت ترمز برید

​قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی که سرمایه‌گذاران روی محدود ماندن عرضه تولیدکنندگان بزرگ و متاثر نشدن تقاضای جهانی از شیوع واریانت اومیکرون حساب باز کردند، افزایش یافت.

بهای معاملات نفت برنت با ۹ سنت معادل ۰.۱ درصد افزایش، به ۸۶ دلار و ۱۵ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت ابتدای معاملات تا مرز ۸۶ دلار و ۷۱ سنت پیش رفته بود که بالاترین قیمت از سوم اکتبر سال ۲۰۱۸ بود.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۹ سنت معادل ۰.۴ درصد افزایش، به ۸۴ دلار و ۱۱ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا ابتدای معاملات به ۸۴ دلار و ۷۸ سنت صعود کرده بود که بالاترین قیمت از ۱۰ نوامبر سال ۲۰۲۱ بود.

شاخص های نفت رشد هفته گذشته خود را دنبال کردند که برای نفت برنت بیش از پنج درصد و برای وست تگزاس اینترمدیت بیش از شش درصد بود.

به گفته معامله‌گران، خرید دیوانه‌وار نفت تحت تاثیر اختلالات عرضه و نشانه‌های مختل کننده نبودن شیوع واریانت اُمیکرون برخلاف نگرانی‌های اولیه، باعث شده است بعضی از گریدهای نفتی به بالاترین حد چند سال اخیر صعود کنند و رشد بهای معاملات نفت برنت برای مدت طولانی‌تری ادامه پیدا کند.

توشیتاکا تازاوا، تحلیلگر شرکت "فوجیتومی سکیوریتیز" اظهار کرد: حس خوش بینی ادامه دارد زیرا اوپک پلاس عرضه کافی برای تامین تقاضای جهانی قوی ندارد. اگر صندوقهای سرمایه گذاری قراردادهای نفتی بیشتری خریداری کنند، قیمتها می تواند به اوج سال ۲۰۱۴ صعود کند.

اوپک پلاس در حال تسهیل تدریجی محدودیت عرضه‌ای است که پس از فروپاشی تقاضا در سال ۲۰۲۰ به اجرا گذاشته بود. اما بسیاری از تولیدکنندگان کوچک‌تر عضو این گروه نتوانسته اند تولیدشان را مطابق با سهمیه تصویب شده افزایش دهند و سایر تولیدکنندگان نگران ایجاد اشباع عرضه در صورت تشدید شیوع کووید ۱۹ و قرنطینه‌های جدید هستند.

به گفته واندانا هری، تحلیلگر انرژی در شرکت واندا اینسایتس، اگر امیدهای رو به رشد از تبدیل شدن کووید ۱۹ از پاندمی به یک بیماری بومی درست باشد، آنچه دیده می شود رونق تقاضای تابستانی به خصوص در اروپا و آمریکا است که می تواند بزرگتر از تابستان سال گذشته باشد. تهدیدهای ژئوپلیتیکی هم به خوش بینی بازار نسبت به رشد قیمتها افزوده است.

مقامات آمریکایی روز جمعه ابراز نگرانی کردند که روسیه در صورت به نتیجه نرسیدن دیپلماسی، آماده حمله به اوکراین می شود. روسیه که ۱۰۰ هزار نیرو را در مرز مشترک با اوکراین مستقر کرده است، تصاویری از جابجایی نیروهایش منتشر کرد.

دو مقام آگاه و دو منبع صنعتی روز جمعه به رویترز گفتند: دولت آمریکا مذاکرات محرمانه‌ای با چندین شرکت انرژی بین المللی درباره طرحهای اضطراری برای تامین گاز طبیعی اروپا در صورت وقوع جنگ میان روسیه و اوکراین و مختل شدن عرضه روسیه داشته است.

در این بین، گزارش چهارشنبه گذشته اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد ذخایر نفت خام آمریکا هفته گذشته بیش از حد انتظار کاهش پیدا کرد و به پایین‌ترین حد از اکتبر سال ۲۰۱۸ رسید اما ذخایر بنزین به دلیل تقاضای ضعیف، افزایش داشت.

به گفته تازاوا، نگرانیها نسبت به کمبود عرضه خبر احتمال آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک چین را تحت الشعاع قرار داد.

بر اساس گزارش رویترز، منابع آگاه اظهار کرده اند چین قصد دارد نزدیک ایام تعطیلات سال نوی چینی بین ۳۱ ژانویه تا ششم فوریه در راستای طرح مشترک با آمریکا و سایر کشورهای مصرف کننده بزرگ نفت، از ذخایر استراتژیک ملی خود نفت آزاد کند.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر