|
کدخبر: 163273

مرغ تک نرخی می شود؟

صدیق پور، دبیر انجمن جوجه یکروزه کشور اظهار داشت: با افزایش یک کیلوگرمی سهمیه دان مرغ انتظار می رود در ایام ماه مبارک رمضان شاهد تک نرخی شدن قیمت این محصول و جمع شدن بساط صفوف طولانی خرید در سطح شهرهای مختلف کشور باشیم.

اصناف مرغ تک نرخی می شود؟

این روزها بحث تولید و توزیع مرغ در کشور تبدیل به یکی از مسائل ضروری شده است و مصرف کنندگان غالبا برای تامین این محصول حتی ساعت ها در صف های خرید منتظر می شوند. اگرچه مسئولان ذیربط هر از گاهی خبر از تامین به موقع و کافی مرغ می دهند اما آنچه واقعیت دارد کمبود مرغ در کشور است.

برخی فعالان این صنف با بیان اینکه دلیل اصلی این اتفاق بخصوص در ایام عید نوروز کاهش سهمیه دان بوده است اذعان می دارند که کماکان نگرانی هایی در این خصوص وجود دارد و دولت هرچه زودتر باید در جهت رفع این مشکل اقدامی اساسی انجام دهد به خصوص اینکه ظرف دو هفته آینده و با شروع ماه رمضان باز هم با افزایش تقاضا برای این محصول مواجه خواهیم شد.

محمدرضا صدیق پور دبیر انجمن جوجه یکروزه کشور در این خصوص گفت: همانطور که می دانید جوجه یکروزه زیربنای تولید گوشت مرغ کشور است و لذا سر منشا تولید محسوب می‌شود. به این ترتیب ما در مورد تولید مرغ شب عید پیش بینی های لازم را از بیش از ۶ ماه قبل انجام داده بودیم و برای بهمن ماه بالغ بر ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفت. در اسفندماه نیز حدود ۱۱۹ میلیون جوجه ریزی انجام شد و برای فروردین نیز حدود ۱۳۰ میلیون برنامه ریزی کرده ایم.

صدیق پور افزود: با این وجود در بحث تولید تنها مشکل ما تامین نهاده ها بود و از سوی دیگر در مورد توزیع مرغ نیز چالش هایی وجود داشت. بنابراین باید در مورد توزیع مرغ پرورش یافته ساماندهی های لازم صورت بگیرد و پروسه انتقال مرغ تا رسیدن به دست مصرف کنندگان اصلاح شود.

جوجه ریزی های آتی باید با احتساب ۱۵ درصد افزایش مصرف مرغ صورت بگیرد

وی در خصوص مشکل کمبود مرغ در ایام عید نوروز نیز اظهار داشت: برای اینکه تولید ما به اندازه ای که برای شب عید کفایت کند برسد، سهمیه دان مرغداران یک کیلو اضافه شد و به شش کیلوگرم رسید تا مرغدار بتوانند مرغ خود را تا ۴۵ روزگی نگه دارند و وزن آن به ۲۶۰۰ تا ۲۷۰۰ کیلوگرم برسد. با این وجود چون مرغ به نوعی جایگزین محصولات دیگری مثل حبوبات و گوشت قرمز شده لذا میزان مصرف بالا رفته است.

صدیق پور ادامه داد: با این تفاسیر انتظار می رود در برنامه های آتی این نکته لحاظ شود و با احتساب ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش میزان مصرف، جوجه ریزی های صورت بگیرد تا به چنین مشکلاتی بر نخوریم.

افزایش یک کیلوگرمی دان مرغ در راستای تامین نیاز مصرف جامعه در ماه رمضان

این مقام مسئول در خصوص تامین مرغ مورد نیاز برای ماه رمضان نیز اظهار داشت: برای این منظور نیز طی چند روز گذشته یک کیلوگرم دان به سهمیه دان مورد نظر مرغداران گوشتی اضافه شده و به شش کیلوگرم رسیده است تا به این ترتیب مرغداران بتوانند مرغ را تا ۵۰ روزگی نگه دارند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ۱۲۰ میلیون جوجه ریزی که در ماه صورت می گیرد این افزایش یک کیلوگرمی سهمیه دان بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تن گوشت مرغ برای مصرف کشور ایجاد می کند.

صدیق پور در خصوص دو نرخی بودن قیمت مرغ نیز گفت: به نظر بنده افزایش قیمت و دو نرخی بودن قیمت آن موجب ایجاد چنین صف هایی شده است و به نوعی این تشکیل صف ها برای برخی تبدیل به بیزینس شده بود. بنابراین اگر مطابق آنچه مسئولان گفته اند که با افزایش قیمت هر کیلوگرم مرغ از ۲۰هزار و ۴۰۰ به ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان دیگر شاهد مرغ دو نرخی نخواهیم بود، این مشکل نیز برطرف می شود.

وی در پاسخ به این سوال که قیمت ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان تا چه مدت دوام خواهد داشت، گفت: برای تصویب قیمت مرغ نظرات بخش خصوصی در جلسات مختلف گرفته شده و قیمت ۱۷هزار و ۱۰۰ تومان برای مرغ زنده با احتساب سود تمام بخش ها تصویب شده. لذا اگر مدیریت خوبی در بحث توزیع صورت بگیرد، بساط دو نرخی بودن مرغ به زودی جمع می شود و می توان انتظار ثبات قیمت ها را داشت.

 

منبع: بازار

ارسال نظر