|
کدخبر: 150412

با وام‌ مسکن چند متر آپارتمان می‌توان خرید؟

قیمت اوراق تسهیلات مسکن در معاملات امروز فرابورس در پُر معامله‌ترین برگه با نماد تسه ۹۹۱۰ (اوراق مسکن دی ماه امسال) ۵۱ هزار و ۴۰۰ تومان با فروش حدود ۴۹ هزار برگه و کاهش ۲.۱۲ درصدی نرخ نسبت به دیروز به فروش رسید.

راه و مسکن با وام‌ مسکن چند متر آپارتمان می‌توان خرید؟

با توجه به طرحِ در حال اجرای بانک تخصصی بخش مسکن مبنی بر اعطای تسهیلات مسکن با دو شیوه «با» و «بدون» نیاز به خرید اوراق تسهیلات مسکن، هزینه دریافت این تسهیلات متفاوت خواهد بود.

بازار اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن در روزهای اخیر با کاهش تقاضای خرید - به جز نمادهای تازه منتشر شده - و همچنین کاهش نرخ برگه‌های تسهیلات مسکن روبه‌رو شده است.

از همین رو نرخ هر برگه از نمادهای زیرمجموعه «تسه» در معاملات امروز به کف کانال ۵۰ هزار تومان و در مواردی هم به سقف کانال ۴۰ هزار تومان سقوط کرده است.

کارشناسان اقتصاد مسکن معتقدند کاهش تعداد معاملات مسکن و همچنین توقف رشد نرخ مسکن در دو ماه گذشته، در کاهش نرخ این اوراق مؤثر بوده است. اگرچه وضعیت بازار مسکن در دی ماه با آذر ماه متفاوت بود و شاهد افزایش متوسط نرخ مسکن و همچنین تعداد معاملات بودیم.

چرا نرخ اوراق تسهیلات مسکن کاهش یافت؟

اما یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه افزایش اندک و هزار فقره‌ای تعداد معاملات مسکن در دی ماه نسبت به آذر ماه، نمی‌تواند نمایانگر رونق بازار مسکن باشد، گفت: افزایش متوسط نرخ مسکن در دی ماه نیز به دلیل افزایش نرخ در مناطق لوکس و گران نرخ تهران بوده است که معمولاً برای خرید آنها، مشتریان خاص وجود دارد و از وام مسکن استفاده نمی‌کنند.

وی می‌افزاید: از همین رو است که نرخ اوراق تسهیلات مسکن با کاهش مواجه بوده و به نظر نمی‌رسد در هفته‌های پیش رو نیز شاهد افزایش نرخ این برگه‌ها باشیم؛ چون قدرت خرید مسکن خانوارها همچنان پایین است.

به گفته کارشناس اقتصاد مسکن، افزایش عرضه این برگه‌ها از سوی دارندگان آن به دلیل احتمال تداوم کاهشی بودن نرخ این برگه‌ها در ماه‌های پیش رو، از دیگر دلایل کاهش نرخ است.

مناطقی از تهران که وام مسکن شاید مؤثر باشد

بر اساس گزارش بانک مرکزی، در دی ماه امسال تنها ۶ منطقه تهران شامل مناطق ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ متوسط نرخ کمتر از متری ۱۵ میلیون تومان داشته‌اند که تا حدودی تسهیلات مسکن می‌تواند به افزایش قدرت خریداران مسکن در این مناطق کمک کند.

وام مسکن کفاف خرید ۵ متر از یک واحد را می‌دهد!

با این حال متوسط نرخ هر متر مربع واحد مسکونی در تهران، در دی ماه امسال، ۲۷ میلیون و ۳۸۶ هزار تومان است که با در نظر گرفتن دو نوع تسهیلات ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیون تومانی خرید مسکن برای خریداران فردی و زوجین از محل اوراق تسهیلات به اضافه وام جعاله ۴۰ میلیون تومانی، متقاضیان فردی و زوجین می‌توانند تنها به ترتیب ۵.۱ و ۸.۷ متر مربع از یک واحد مسکونی تهیه کنند.

قیمت هر برگه تسهیلات مسکن در معاملات امروز

قیمت اوراق تسهیلات مسکن در معاملات امروز فرابورس در پُر معامله‌ترین برگه با نماد تسه ۹۹۱۰ (اوراق مسکن دی ماه امسال) ۵۱ هزار و ۴۰۰ تومان با فروش حدود ۴۹ هزار برگه و کاهش ۲.۱۲ درصدی نرخ نسبت به دیروز به فروش رسید.

نرخ اوراق تسهیلات مسکن برای نماد تسه ۹۹۰۹ (اوراق مسکن آذر امسال) ۵۱ هزار و ۵۱۳ تومان با فروش حدوداً ۷ هزار و ۵۰۰ برگه و کاهش و ۲.۸۴ درصدی نرخ به متقاضیان عرضه شد.

در سایر نمادها نیز دامنه قیمتی بین ۴۹ تا ۵۲ هزار تومان و عمدتاً با فروشی کمتر از ۲ هزار برگه برای بازار امروز اوراق تسهیلات مسکن رقم خورد.

جزییات نرخ دریافت وام مسکن در طرح‌های جدید بانک تخصصی مسکن

با توجه به طرح جدید بانک تخصصی بخش مسکن مبنی بر اعطای نیمی از تسهیلات مسکن از محل اوراق و نیمی دیگر از محل منابع داخلی خود، از ۲۵ دی تا ۲۲ بهمن، درحال‌حاضر هر متقاضی دریافت وام مسکن می‌تواند به یکی از دو شیوه زیر و با هزینه کرد متفاوت برای دریافت وام مسکن در مدت زمانی کمتر از یک ماهه، اقدام کند:

وام مسکن زوجین با اوراق:

متقاضیان تهرانی دریافت این تسهیلات، باید ۴۸۰ برگه خریداری کنند که شامل ۴۰۰ برگه برای تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی و ۸۰ برگه برای تسهیلات جعاله مسکن است که با احتساب متوسط هر برگه تسهیلات مسکن با نرخ ۵۱ هزار تومان، ۲۴ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان هزینه دریافت این وام خواهد شد.

وام مسکن زوجین بدون نیاز به خرید اوراق:

متقاضیان زوجین تهرانی که بخواهند این وام را دریافت کنند، می‌بایست ۲۸۰ برگه تسهیلات مسکن را خریداری کرده و ۱۰۰ میلیون تومان دیگر نیازی به خرید اوراق ندارد که با احتساب هر برگه ۵۱ هزار تومان، می‌بایست ۱۴ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان هزینه تهیه اوراق تسهیلات کنند.

این در حالی است که ۱۰۰ میلیون تومانی که بدون خرید اوراق به عنوان تسهیلات پرداخت می‌شود، با نرخ سود ۱۸ درصد و بازپرداخت ۵ ساله محاسبه خواهد شد در حالی که وام مسکن از محل اوراق، با نرخ سود ۱۷.۵ درصد و بازپرداخت ۱۲ ساله به متقاضیان داده می‌شود.

وام مسکن فردی با اوراق:

متقاضیان تهرانی این تسهیلات ۱۴۰ میلیون تومانی مسکن می‌بایست ۲۸۰ برگه خریداری کرده که شامل ۲۰۰ برگه برای وام ۱۰۰ میلیونی خرید مسکن و ۴۰ میلیون تومانی جعاله مسکن شده و بر اساس نرخ اوراق تسهیلات مسکن در معاملات امروز فرابورس، هزینه آن ۱۴ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان خواهد بود.

وام مسکن فردی بدون اوراق:

متقاضیان دریافت این تسهیلات تا سقف ۱۴۰ میلیون تومان شامل وام ۱۰۰ میلیون تومانی خرید مسکن و ۴۰ میلیون تومانی جعاله مسکن در تهران، می‌توانند ۵۰ میلیون تومان را از محل منابع داخلی بانک تخصصی بخش مسکن با نرخ سود ۱۸ درصد و بازپرداخت ۵ ساله و ۵۰ میلیون تومان وام خرید مسکن از محل اوراق تسهیلات با نرخ سود ۱۷.۵ درصد و بازپرداخت ۱۲ ساله و ۴۰ میلیون تومان وام جعاله مسکن با نرخ سود ۱۸ درصد و بازپرداخت ۵ ساله می‌شود که برای دو فقره آخری، متقاضی باید ۱۸۰ برگه اوراق خریداری کند.

با احتساب هر برگه ۵۱ هزار تومان، متقاضی دریافت تسهیلات فردی خرید مسکن به صورت توأمان با اوراق و بدون اوراق، می‌بایست ۹ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان هزینه دریافت این تسهیلات کند.

منبع: مهر

ارسال نظر