|
کدخبر: 176643 شاپور پشابادی

در گفتگو با رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی و انجمن ارگانیک مطرح شد:

قطعی برق چه بلایی سر محصولات کشاورزی آورد؟

رضانورانی گفت: « با قطع و وصل شدن ناگهانی برق ماشین آلات سورتینگ، بسته بندی و سردخانه های اعضای ما آسیب جدی دیده‌ و تعداد زیادی از خازن‌های سردخانه ها هم دچار سوختگی شده است».

اصناف قطعی برق چه بلایی سر محصولات کشاورزی آورد؟

طی هفته‌های اخیر در کشور با معضل قطعی برق روبرو بودیم. این اتفاق برای بسیاری از مردم و تولیدکنندگان نگران کننده به‌نظر می‌رسد. موادغدایی یکی از محصولاتی است که قطعی برق می‌تواند تاثیر زیادی روی کیفیت آنها بگذارد. برای آگاهی بیشتر از این موضوع خبرنگار سرویس اصناف گسترش‌نیوز با رضانورانی، رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی و انجمن ارگانیک ایران به گفتگو نشست. با گسترش نیوز همراه باشید.

نورانی-کشاورزی

 

مدیران تحریم

نورانی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا علت قطعی برق می‌تواند روشن کردن قبل از موعد پمپ آب توسط کشاورزان باشد به گسترش نیوز گفت: «مسئولین برق گفتند‌ که روشن کردن پمپ‌های آب توسط کشاورزان عامل قطعی برق است که من این موضوع  را تکذیب می‌کنم. به هیچ‌وجه نباید قطعی برق را به  کشاورز و تولیدکننده نسبت داد. عامل این آشفتگی‌ها فقط ضعف در مدیریت و بی برنامگی در مدیریت است. این قطعی‌ها اقتصاد، صنعت و صادرات کشور را زیر سؤال می برد. به نظر بنده کسانی که چوب لای چرخ تولید قرار می دهند مدیران تحریم هستند. سال ۱۴۰۰ را مقام معظم رهبری سال تولید، رفع موانع و پشتیبانی ها نامگذاری نمودند، امیدوارم مدیران در هر صنعتی که فعالیت می‌کنند نقش خود را به درستی ایفا کنند و یکی از این‌ها صنعت برق است که با بی برنامگی خسارت به تولید زده و ما انتظار داریم که با این افراد برخورد شود».

قطعی برق خسارت‌های زیادی به بار آورد

وی افزود: « متاسفانه قطعی برق خسارت زیادی هم به تولیدکننده و هم به صادرکننده،  صنایع تبدیلی و صنایع جانبی ما زده است، زیرا صنعت غذا یک زنجیره است و هر بخشی که آسیب ببیند بخش‌های دیگر هم به واسطه آن صدمه می‌بینند. اگر این قطعی برق واجب است باید زودتر به مردم، تولیدکنندگان، صنعتگران و کشاورزان اطلاع‌رسانی کنند. این حرکت‌هایی که یک‌باره انجام می‌شود همان تصمیم‌هایی است که در اتاق‌های دربسته برای ما می‌گیرند».

‌‌ رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی و انجمن ارگانیک گفت: «شاید این حرف درست باشد که ما کمبود آب و برق داریم ولی همه این‌ اتفاقات را می‌توان مدیریت کرد وقتی مدیریت درستی نباشد همین مشکلاتی که می‌بینید پیش می‌آید. مسئولان باید توجه کنند که صنعتگر ممکن است دستگاهش در حال کار کردن باشد و آسیب ببیند؛ یا کسانیکه در خانه بیماران کرونایی دارند و از دستگاه اکسیژن استفاده می‌کنند این قطعی ناگهانی سلامتی‌شان را به خطر می‌اندازد. این تصمیمات تولید، صنعت، صادرات و سلامت مردم را به خطر انداخته است».

سیاست‌های صادرات و واردات اصلاح شود

نورانی اظهار داشت: « ما سال‌هاست که سیاست‌های اشتباهی را پیش گرفتیم. ما محصولاتی که مصرف آب کمتری دارند و حتی روی دیم هم می‌توانیم تولید کنیم را وارد می‌کنیم، مثل گندم، غلات و جو. از طرف دیگر محصولاتی که آب زیادی مصرف می‌کنند را صادر می‌کنیم، مثل هندوانه. همه این‌ها به خاطر این است که مدیریت خوبی نداریم. به ما می‌گویند صادرکننده میوه و سبزی برای کشور ارز وارد کند ولی اصلا راهکاری برای اینکه چطور این ارز وارد شود ندارند».

محصولات کشاورزی، کافی برای ۲۰۰ میلیون نفر

رضا نورانی در صحبت‌های پایانی خود به خبرنگارگسترش‌نیوز گفت: « تفاوت قیمت محصولات ارگانیک از تولید تا مصرف بسیار زیاد است. عده ای سودجو کالاهایی که روی دستشان می ماند را به اسم محصولات ارگانیک می‌فروشند. ضرر این کار را مصرف کننده و تولیدکننده واقعی میدهند. دولت باید وظایف خود را به بخش خصوصی و تشکل ها بدهد. در کشور ما تولید محصولات کشاورزی برای ۲۰۰ میلیون نفر کافی است، همانطور که فائو بارها اعلام کرده محصولات کشاورزی و غذایی ایران میتواند کلیه کشورهای حوزه خلیج‌فارس را تامین نماید».

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها