|
کدخبر: 152525

راه‌اندازی کیف پول الکترونیک

رئیس‌کل بانک مرکزی در صفحه شخصی خود، از یک ابزار جدید در شبکه بانکی خبر داد. به گفته عبدالناصرهمتی افراد به‌زودی در پایانه‌های فروشگاهی برای پرداخت مبلغ می‌توانند به‌جای استفاده از کارت اعتباری بانکی خود از موبایل استفاده کنند.

اقتصاد راه‌اندازی کیف پول الکترونیک

رئیس‌کل بانک مرکزی زمان دقیق این موضوع را اعلام نکرد اما پیش‌تر مقامات بانک مرکزی از نهایی‌شدن امکان استفاده از موبایل برای تراکنش‌های خرید خبر داده بودند و این احتمال وجود دارد که در هفته‌های آینده، این رویه آغاز شود.

خبر رئیس‌کل

عبدالناصر همتی، در صفحه اینستاگرامی خود، خبر داد: «بانک مرکزی‌ به‌منظور ایجاد تسهیل در پرداخت‌های الکترونیکی، به‌زودی پروژه استفاده از موبایل برای انجام تراکنش‌ها در فروشگاه‌ها و بنابراین حذف تدریجی استفاده از فیزیک کارت خرید را، رونمایی می‌کند.‌« به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی، «این روش پرداخت، با استانداردهای معتبر بین‌المللی سازگار است و به‌صورت کاملا امن، این امکان را فراهم می‌سازد که مشتریان بانک‌ها بتوانند با وارد کردن مشخصات کارت‌های خود درون موبایل، بدون تماس با کارتخوان، تراکنش‌های لازم را انجام دهند. انجام تراکنش‌های خرید، با استفاده از موبایل، علاوه بر سهولت کاربری می‌تواند در رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شرایط کرونایی مفید و موثر باشد.»

به‌نظر می‌رسد بانک مرکزی با راه‌اندازی طرح ملی پذیرندگی جامع و یکپارچه پرداخت کیف‌پول الکترونیکی (هم‌پذیرندگی) گامی مثبت برای راه‌اندازی این روش پرداخت جدید برداشته است. براساس طرح هم‌پذیرندگی، زیرساخت‌های لازم برای تبادل اطلاعاتی شرکت‌های مختلف ارائه‌دهنده خدمات کیف‌پول الکترونیکی با یکدیگر و تمامی پذیرنده‌ها (مثلا فروشگاه‌های دارای پایانه پرداخت) فراهم می‌شود و درنتیجه کاربران می‌توانند فارغ از اینکه کد QR پذیرنده متعلق به کدام شرکت باشد از طریق تمامی اپلیکیشن‌های کیف‌پول الکترونیکی اقدام به پرداخت مبلغ کنند. به این ترتیب هنگام خرید از فروشگاه، پرداخت کرایه تاکسی و دیگر خریدها و پرداخت‌های خرد، دغدغه‌ای نسبت به نوع اپ کیف پولی که روی گوشی خود نصب دارند، نداشته باشند. در گام بعدی این طرح قرار است برای یکپارچه‌سازی QRهای پذیرنده‌ها اقدام شود.

سند کیف پول الکترونیکی

پیش‌تر داوود محمد‌بیگی، رئیس اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی درباره این طرح عنوان کرد؛ تدوین سند کیف‌پول الکترونیکی در سال‌جاری یکی از مهم‌ترین اقدامات سال‌های اخیر برای نظام‌مند کردن صنعت پرداخت خرد بوده‌است؛ زیرا هم دغدغه‌های رگولاتور پولی مورد‌توجه قرار گرفته و هم فضای کسب‌و‌کار برای بازیگران این حوزه شفاف شده‌است. در این سند به فعالان این حوزه مهلت ۶ ماهه‌ای داده شده تا خود را با ضوابط و الزامات این سند سازگار کنند و برای پذیرش کیف پول سایر بازیگران آماده شوند. این مقام بانک مرکزی می‌گوید: در گام اول صرفا فراهم‌کردن زیرساخت‌های لازم برای پذیرش کدهای QR تمامی شرکت‌ها از طریق کیف‌پول تمام بازیگران این حوزه مد‌نظر است و امیدواریم ظرف این مهلت ۶ ماهه (تا اسفند ۹۹) بتوانیم این طرح را اجرایی کنیم. در گام‌های بعدی تعامل‌پذیری، می‌توان نصب QRهای یکپارچه و واحد را به انجام رساند. داوود محمدبیگی، مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک‌مرکزی با اشاره به اجرای طرح هم‌پذیرندگی پرداخت مبتنی‌بر کدهای QR توسط بانک‌مرکزی برای افزایش سلامت در تراکنش‌های پرداخت الکترونیک گفت: کیف پول الکترونیک از موضوعات کلیدی در حوزه پرداخت کشور به‌‌شمار می‌رود که با توجه به شیوع ویروس‌کرونا در کشور و لزوم رعایت نکات بهداشتی در عملیات‌های پرداخت، جلسات فشرده‌ای برای نهایی‌سازی الگوهای پرداخت از طریق کیف پول مبتنی‌بر کدهای QR برگزار شد.

بر همین اساس هماهنگی لازم با وزارت بهداشت و سازمان فناوری اطلاعات صورت گرفت تا طرح پرداخت مبتنی‌بر QR هرچه سریع‌تر اجرایی شود و مشتریان بتوانند بدون استفاده از کارت بانکی و با تلفن‌‌همراه و اسکن‌کردن یک بارکد، پرداخت‌های خود را انجام دهند که با توجه به عدم نیاز به استفاده از دستگاه کارتخوان و کارت بانکی، نکات بهداشتی برای حفظ سلامت شهروندان رعایت می‌شود. برای مثال در حال‌حاضر با نصب یک کد QR واحد در تاکسی‌ها، از طریق تمامی اپلیکیشن‌های پرداخت کرایه تاکسی که به این طرح متصل شده باشند، می‌توان اقدام به پرداخت کرایه کرد. در نتیجه دیگر ‌نیازی به نصب چند QR در تاکسی‌ها و همچنین نصب چند اپ برای پرداخت نیست.

پرداخت با کدهای QR

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک‌مرکزی ادامه داد: طرح پذیرندگی جامع بارکدهای پرداخت از سوی بانک‌مرکزی به‌زودی اجرایی خواهد شد و لازم نیست تا نرم‌افزار پرداخت و کیف پول مشتریان برای پرداخت با QR صرفا مطابق با شرکت پرداخت الکترونیک ارائه‌دهنده کارت‌خوان باشد، بلکه مشتریان می‌توانند با اسکن‌کردن بارکد قرار گرفته در هر‌کدام از شرکت‌های پرداخت الکترونیک در فروشگاه‌ها و پایانه‌های فروشگاهی از طریق تلفن‌همراه و هر کدام از نرم‌افزارهای پرداخت‌ساز (نرم‌افزارهای موبایلی شرکت‌های پرداخت الکترونیک) عملیات پرداخت را بدون تماس با کارت بانکی و کارت‌خوان با وارد کردن مبلغ و رمز کارت انجام دهند که امنیت و سلامت بالاتری نسبت به پرداخت با کارت بانکی دارد.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک‌مرکزی با اشاره به چالش‌های طرح پذیرندگی جامع و یکپارچه پرداخت مبتنی‌بر کدهای QR گفت: یکی از چالش‌های اصلی در طرح ایجاد بستر واحد برای پرداخت مبتنی‌بر کدهای QR بحث یکسان‌سازی بارکدها و قابلیت پذیرش بارکدهای مختلف توسط اپلیکیشن‌های فعال در حوزه پرداخت است؛ در حقیقت اجرای این طرح نیاز به پیاده‌سازی استاندارد یکسانی در تمام شبکه پرداخت دارد که تمامی شرکت‌های پرداخت الکترونیک نیز از آن پیروی کنند. از سویی دیگر باید زیرساخت‌‎های فنی ایجاد شود که در مرحله آماده‌سازی نهایی بوده و انتظار بر این است که با توجه به تعامل بانک‌مرکزی با شرکت‌های PSP و شاپرک، این طرح ملی در روزهای آینده عملیاتی شود که تماس مشتری و پذیرنده را با کارت بانکی و پایانه فروشگاهی کاهش می‌دهد و در شرایط فعلی تاثیر زیادی در سلامت خواهد داشت.

 

منبع: دنیای اقتصاد
  • ناشناس ارسالی در

    این آقا تا اقتصاد را فلج و مردم را به فق ر مطلق نرساند دست بردار نیست

ارسال نظر