|
کدخبر: 170288

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با یک فعال در حوزه ریخته‌گری:

تحریم با صنعت فولاد چه کرد؟

اعمال شدیدتر تحریم‌ها در حوزه صنایع فلزی در چند سال اخیر موجب شده که صنعتگران ایرانی با تحمل فشارهای بیشتر به فکر چاره بیفتند و با به کارگیری تمام همت خود در راستای بومی‌سازی و خودکفایی، تحریم‌ها را به یک فرصت بدل کنند.

معدن تحریم با صنعت فولاد چه کرد؟

ایران همیشه در خصوص قطعات مسی مصرفی در صنایع بزرگ فولادی همیشه به سایر کشورها به ویژه چین وابسته بود که با حمایت برخی از سازمان‌های دولتی شرکت‌های دانش‌بنیان جهت استقلال کشور در این زمینه نیز وارد میدان شدند و خوش ظاهر شدند.

سیروس پرچمی در گفت‌وگو با گسترش نیوز، اظهار داشت: بسیاری قطعات در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند که تا چند سال گذشته بخش اعظم این نوع قطعات وارد می‌شد که در این میان به قطعه‌های مسی مصرفی در صنعت فولاد اشاره کرد که در سال‌های اخیر کشور توانسته به یک خودکفایی برسد و واردات این محصولات را به حداقل برساند. چه بسا که با بررسی دقیق‌تر قطعات وارداتی برخی مواقع این موضوع مشهود بود که کالای خریداری شده از نظر تکنولوژی از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست اما به قیمت کالای مرغوب به صنعتگران ایرانی فروخته شده است که با بومی‌سازی این نوع قطعات این معضلات به حدقل رسید و این خودکفایی هم گام با تکنولوژی روز دنیا انجام شده است.

پرچمی

وی افزود: این نکته قابل ذکر است علاوه بر اینکه مهندسان ایرانی از تکنولوژی روز دنیا عقب نیفتاده‌اند بلکه طراحی و تکنولوژی برخی قطعات کاملا بومی بوده و نشات گرفته از یک ذهن ایرانی است. در واقع در کنار داخلی‌سازی قطعات شاهد بهینه‌سازی آن‌ها نیز هستیم. در این رابطه و در حوزه قطعات مسی مصرفی در حوزه فولاد می‌توان گفت حداقل ۱۲ نوع محصول دانش‌بنیان ثبت و ساخته شده که به تایید معاونت فناوری ریاست جمهوری رسیده و سبد محصولات مسی که در صنعت فولادسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد تکمیل شده است. به عنوان مثال برای اولین بار قالب‌های ریخته‌گری مصرفی در شرکت فولاد مبارکه در کشور ساخته شد این در حالیست که پیش‌تر این نوع قالب‌ها از شرکت KME آلمان تهیه و خریداری می‌شد.

صنعت فولاد به استقلال کافی رسیده است

این فعال صنعتی تصریح کرد: با تشدید تحریم‌ها و دشواری‌های واردات نیاز به داخلی‌سازی بیش از پیش احساس شد و این صنعت به سمتی در حال حرکت است که بتواند در تولید تمام قطعات مصرفی در صنایع فلزی کشور به خودکفایی برسد. قالب‌های کریستالیزاتور چهارگوش که در حوزه فولاد استفاده می‌شود نیز از دیگر دستاوردهای صنعت ریخته‌گری به حساب می‌آید که توسط مهندسان ایرانی طراحی و ساخته شده است. قابل ذکر است که این قطعه به دلیل واردات با قیمتی ارزان‌تر از کشور چین، مورد حمایت دولت قرار نگرفت و به تولید انبوه نیز نرسید. اغلب قطعات مسی که در صنعت فولاد استفاده می‌شود در حال حاضر به صورت انحصاری در کشور ساخته می‌شود.

پرچمی ابراز کرد: بحث بازسازی، تعمیرات و نوسازی از دیگر موضوعاتی بوده که همیشه در صنعت مطرح است. قابل ذکر است که علاوه بر بومی‌سازی قطعات مسی، در زمینه بازسازی و تعمیرات آنها نیز مهندسان ایرانی خوش درخشیدند و در این خصوص نیز هیچ نیازی به خارج از مرزها نیست. در رابطه تولید و ریخته‌گری قطعات قطعا به مواد اولیه نیاز است که در این خصوص می‌توان گفت ماده خام مس است که به دلیل وجود معادن غنی مس در کشور، تولیدکنندگان کشور در تامین مس کاتد مصرفی خود هیچ مشکلی ندارند. البته ناگفته نماند که شرکت‌های دانش‌بنیان کاتد مس مصرفی خود را باید از بورس کالا تهیه کنند که خرید از این تالار صنعتی نیز دشواری‌های خاص خود را دارد و اغلب شرکت‌ها مجبور می‌شوند مس مصرفی خود را از بازار آزاد با قیمت بالاتر تهیه کنند. در صورتی که شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که خرید از بورس کالا تسهیل شود قطعا مورد استقبال بخش کثیری از صنعتگران در راستایی خودکفایی کشور قرار خواهد گرفت.

قطعات ریختگی داخل قابلیت صادرات دارند

وی یادآور شد: در تامین برخی مواد که در قسمت جوش مورد استفاده قرار می‌گیرد مشکلاتی حاکم است چراکه از طریق واردات تامین می‌شدند که در شرایط کنونی تامین آنها با معضل مواجه شده است که باید در این خصوص نیز اقدامات موثری صورت گیرد. شایان ذکر است که اکنون در حوزه قطعات مسی مصرفی در صنعت فولاد به یک سطحی از کیفیت رسیدیم که این نوع محصولات به راحتی قابلیت صادرات و رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی را دارند، اما با توجه به تحریم‌ها و ارتباطات محدودی که با مشتریان خارجی وجود دارد این بخش از فعالیت نیز با چالش‌ها و محدودیت‌هایی روبه‌رو است. دو کشور روسیه و ترکیه ازجمله مشتریان دائمی محصولات فلزی ایرانی هستند اما متاسفانه ارگان‌های مربوطه برای به حداقل رسیده این معضلات همکاری را نمی‌کنند.

پرچمی تاکید کرد: با وجود اینکه کشور در بخش ساخت قطهات صنعتی به خودکفایی رسیده اما در قسمت تجهیزات و ماشین‌آلات همچنان به سایر کشورهای اروپایی و چین وابسته هستیم که تامین آنها در اوضاع کنونی علاوه بر دشواری واردات به سرمایه هنگفتی نیاز دارد، در نتیجه اغلب شرکت‌های تولیدکننده از تجهیزات و دستگاه‌های قدیمی استفاده می‌کننده که این موضوع رابطه مستقیمی با راندمان تولید دارد این در حالی است که تمام روش‌ها و تکنولوژی‌های ساخت کاملا بومی‌سازی شده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: برای توسعه صنعت فولاد و بومی‌سازی در این حوزه قطعا برپایی نشست‌ها، سمپوزیوم‌ها و نمایشگاه‌های فولادی برای تبادل اطلاعات و ارائه مقالات و همچنین بهره‌مندی از دانش روز دنیا بسیار مفید واقع خواهد شد و تا کنون این نوع رویدادها اهرم کمکی برای صنعت بوده و مثمر ثمر واقع شده است. اغلب مقالات و ایده‌هایی که در این جشنواره‌ها ارائه می‌شود مورد استقبال قرار گرفته و اجرایی شده و به چرخه صنعت ورود می‌‌یابد و در مجموع این نوع گردهمایی‌ها محرکی برای بحث بومی‌سازی و توسعه توان داخلی خواهد بود.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها