|
کدخبر: 162296

بورس ۱۴۰۰ سهامداران را شگفت زده نکرد!

بورس برای اولین روز فعالیت خود در ۱۴۰۰ سهامداران را شگفت زده نکرد و شروع نسبتا ملایمی داشت. اما شرایط تا آخر هفته چگونه خواهد بود؟

معاملات سهام در سال ۱۴۰۰ اگرچه روز نخست خود را با افزایش ملایم به پایان رساند اما همچنان رفتار بورس بازان گنگ و گیج کننده است. به نظر میرسد تا پایان هفته نیز بورس زیر سایه تعطیلات نوروزی باشد. تحلیلگران رفتار اشتباه بورس بازان را در سال جدید همچنان مستمر می‌دانند و بخشی از رفتار اشتباه را ناشی از اقدامات سیاست‌گذار تلقی می‌کنند. با این وصف پیش بینی شده بازار تا پایان هفته روند متعادلی را پشت سر گذراند.

پیش بینی بورس تا پایان هفته

علیرضا عزیزالهی | کارشناس بازار سرمایه

بازار سهام در اولین روز معاملاتی خود در سال ۱۴۰۰ در حالی کار خود را آغاز نمود که در ابتدا اکثر سهم‌ها در محدوده منفی بازگشایی شدند و رفته رفته از شدت عرضه‌ها کاسته شد و در نهایت شاخص کل با رشد ۱۸۵۰ واحدی به کار خود پایان داد. گروه خودرویی از جمله گروه‌های مورد استقبال بازار بود.

طبق روال سال‌های گذشته معمولا در هفته دوم سال به علت نیمه تعطیل بودن سایر بازارها، شاهد بازاری با ارزش معاملات پایین‌تر نسبت به روزهای عادی سال بودیم. پیش‌بینی می‌شود تا پایان هفته جاری نیز شاهد بازاری متعادل و نوسانی باشیم.

بورس زیر سایه تعطیلات نوروزی

امیرحسین واعظ | کارشناس بازار سرمایه

اولین روز کاری بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ زیر سایه تعطیلات نوروزی قرار داشت به صورتی که معاملات جدی در بازار انجام نشد. شاخص‌کل نیز اگر چه نوسان اندکی داشت اما در نهایت با رشد مختصر به کار خود پایان داد. ارزش معاملات خرد اندکی بیش از ۵ هزار میلیارد تومان بود و در سوی دیگر خبری از عرضه‌های سنگین اوراق بدهی دولتی در فرابورس نبود.

برخی گروه‌ها همانند خودرو و قطعات، حمل‌ونقل، بیمه و بازنشستگی و زارعت شرایط بهتری داشتند. «خساپا» که بیشترین حجم معاملات را در روز جاری داشت از صف فروش ابتدای معاملات به صف خرید در انتهای بازار رسید تا امید به سبزپوشی بازار در روزهای آتی افزایش یابد.

اما در بیشتر گروه‌ها همانند فرآورده‌های نفتی، روند یکپارچه‌ای در بازار مشاهده نشد. با توجه به اینکه در هفته جاری فقط ۴ روز کاری وجود دارد، انتظار می‌رود معاملات بازار از روز شنبه وارد فاز جدی شود و این روزها، سرمایه‌گذاران با محافظه‌کاری بیشتری بازار را دنبال کنند.

حال و هوای سرد زمستان، سایه افکنده بر بازار بهار

ابراهیم جباری | کارشناس بازار سرمایه

همانطور که در مطالب گذشته عرض شد با نزدیک شدن بولینگرباندها(یک نوع اصطلاح در تحلیل تکنیکال که رشد یا نزول سهام را نشان می دهد) به یکدیگر و افزایش مقاومت ها در پیش روی شاخص کل مسیر بازار برای صعود هموار نیست.

اما لازمه این موضوع همراهی تمامی عناصر بازار از جمله سرمایه گذاران خرد و کلان و البته کدهای حقوقی های بازار هستند.

اولین روز کاری سال ۱۴۰۰ با رفتار همیشگی و گنگ حقوقی ها همراه شد و در سهم های شاخص ساز (خصوصا در صنعت خودرو) شاهد فروش های ما مفهوم حقوقی ها بودیم. آیا حقوقی ها بهار بازار را بعید میدانند یا آن را نمی‌خواهند؟

برداشت های مختلفی در خصوص پیشرفت معاملات تا انتخابات پیش رو وجود دارد. اما میدانیم که بازار ما بازاری با فرم قوی نیست و تمامی اخبار اطلاعات مفید و موثر نیستند و البته بخش زیادی از این اخبار نیز حقیقت ندارند.

اما چه باید کرد؟ پایان هر سال مالی در بازار سرمایه مساوی است با کنترل رفتارهای گذشته و تعریف یک استراتژی جدید برای معاملات. سرمایه گذاران باید بیش از پیش خود را به ابزار تکنیکی مجهز کنند تا از این طریق بتوانند اتفاقات اساسی در سهم های کوچک و بزرگ را رصد کنند.

بر خلاف تفکر عده زیادی از سهامداران، هم اکنون زمان همراهی با تک سهم ها و سهم های بازیگر محور است و ابزار رصد می‌توانند ما را در این امر یاری کنند. آنچه که در خصوص رفتار حرفه ای سهامداران و پارادایم بازار تغییر نخواهد کرد، صبر و پیوسته حرکت کردن است.

 

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر