|
کدخبر: 110149

سکه بر قله جدید نشست / آخرین وضعیت بازار بورس

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است.

بورس سکه بر قله جدید نشست / آخرین وضعیت بازار بورس

بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

رکوردشکنی سهام در اختلال مکرر

بورس

بازار سهام معاملات روز دوشنبه را با فشار عرضه در عموم سهم‌ها آغاز کرد. انگیزه قوی سهامداران برای شناسایی سودهای کسب شده توام با ضعف شدید ریزساختارهای معاملاتی سبب شد تا شاخص کل طی روز گذشته به‌صورت موقت از مرز ۸/ ۱ میلیون واحد عقب‌نشینی کند اما هجوم مجدد سرمایه‌گذاران خرد برای خرید سهام شرکت‌های بزرگ کالایی به همراه سهام خودرویی و بانکی زمینه را برای صعود مجدد شاخص به کانال ۸/ ۱ میلیون واحد و ثبت رکورد جدید برای شاخص اصلی بورس فراهم کرد. بیش از ۹۰ درصد از کل پول‌های ورودی به بورس تهران طی روز گذشته به ترتیب، جذب سه صنعت فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی و سهام خودرویی‌ها شد. چنان که مشاهده می‌شود خوش‌بینی به حمایت دولت از سهام این شرکت‌ها برای عرضه در مراحل بعدی صندوق‌های قابل معامله نقش بنیادی در جذب تقاضا و رشد شاخص سهام ایفا کرده است.

سکه بر قله جدید نشست

سکه

بازار سکه دیروز با حمایت دوجانبه دلار داخلی و طلای جهانی، قله جدیدی را فتح کرد. بهای هر سکه طرح جدید که روز یکشنبه روند خود را برخلاف معمول از دلار جدا کرده بود، ساعت ۱۶ معاملات دیروز ۲۵۰ هزار تومان افزایش یافت و ضمن جبران افت یکشنبه، در سطح بی‌سابقه ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی مستقر شد. سکه در یک هفته اخیر دو بار به سطح مقاومتی ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی برخورد کرد تا اینکه روز گذشته با قدرت پا را از این سطح فراتر گذاشت. اوراق سکه هم تحت محدودیت دامنه یک درصدی با صف خرید تا ۱۰ میلیون و ۴۵ هزار تومان پیش آمدند. به نظر می‌رسد صعود مجدد طلای جهانی به بالای ۱۸۰۰ دلار و حفظ انتظارات مثبت از فلز زرد در بازار جهانی نقش مضاعفی در چرخش مثبت سکه در روز گذشته داشته است.

صعود مجدد اونس به سقف ۹ ساله

طلا

بهای هر اونس طلای جهانی ساعت ۱۶ دیروز به سطح ۱۸۰۹ دلار افزایش یافت. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی رکورد نرخ ابتلای روزانه به کرونا افزایش یافت و همین امر منجر به عبور مجدد اونس نقدی طلا از سطح ۱۸۰۰ دلار شد. تضعیف شاخص دلار روی خوش‌بینی اروپایی‌ها به گزارش درآمدهای فصلی که در این هفته منتشر خواهد شد هم زمینه‌ساز تقویت تقاضای غیردلاری برای فلز زرد شد. در ادامه تنش‌های بین چین و امریکا، دونالد ترامپ روز جمعه گفت درحال‌حاضر به مذاکرات فاز دوم توافق تجاری با چین فکر نمی‌کند و چین نیز روز گذشته در اقدامی متقابل چند مقام امریکایی را تحریم کرد. نکته جالب این بود که دیروز شاخص‌های دارایی‌های ریسکی همراه با طلا رشد کردند. دیدگاه مثبت سرمایه‌گذاران به طلا عمدتا ناشی از رویکرد انبساطی بانک‌های مرکزی برای حمایت از اقتصاد در برابر کرونا است.

تعدیل روند صعودی اوراق مسکن

مسکن

اوراق وام مسکن در معاملات روز گذشته هم با رشد یکپارچه ولی آرام‌تر قیمت به کار خود پایان داد. در این روز، قیمت هر ورقه تسهیلات مسکن دی ۹۷ با رشدی معادل ۷/ ۱ درصد همراه شد و سطح ۷۸ هزار تومانی را پس از ۵ هفته دوباره تصاحب کرد. سایر اوراق هم در روز گذشته با الگوی مشابهی پیش رفتند تا به این ترتیب، میانگین قیمت کل اوراق ضمن صعود ۳/ ۱ درصدی در سطح ۷۹ هزار تومانی مستقر شود. برتری تقاضا برای اوراق طی روزهای اخیر در حالی ادامه دارد که دولت با ابزارهای مختلف در تلاش برای تقویت عرضه در بازار مسکن و کنترل تورم این بخش از اقتصاد است. آخرین اقدام در این راستا تصویب قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی در روز یکشنبه بود. اما حفظ روند صعودی اوراق بیانگر انتظارات بالای تورمی در این بازار است.

نفت در انتظار تصمیم اوپک

نفت

بهای نفت خام امریکا ساعت ۱۶ روز دوشنبه به ۹/ ۳۹ دلار کاهش یافت. در سمت تقاضا، ارتقای رکوردهای ابتلا به کرونا در امریکا و دیگر نقاط دنیا همراه با تشدید تنش‌های چین و امریکا قیمت‌ها را تحت فشار گذاشت. دوشنبه چینی‌ها در اقدامی متقابل چندین مقام بلندپایه امریکایی را تحریم کردند. در سمت عرضه هم مهم‌ترین اتفاق نشست کمیته مشترک نظارتی اوپک درباره سطح کاهش تولید از ماه‌ آینده است که روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه برگزار خواهد شد. اعضای نشست قرار است در مورد کاهش ۷/ ۷ میلیون بشکه‌ای تولید از ماه بعد تصمیم‌گیری کنند. لیبی هم که روز جمعه پس از ۶ ماه نخستین محموله نفت خود را صادر کرد، یکشنبه از برقراری مجدد حالت اضطراری بر صادرات نفت خود خبر داد. حمله حوثی‌های یمن به میدانی نفتی در عربستان به دلیل فشار عوامل منفی بر قیمت تاثیر خاصی نداشت.

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر