|
کدخبر: 110096 شهریار خادمی

در گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس بورس مطرح شد:

یک پیش‌بینی و تحلیل طلایی از بورس

یک کارشناس بازار سرمایه ضمن پیش‌بینی آینده بورس، روند فعلی این بازار سرمایه‌گذاری را تشریح کرد.

بورس یک پیش‌بینی و تحلیل طلایی از بورس

این روزها بورس تبدیل به بازاری شده است که روزبروز شاهد اضافه شدن سرمایه گذران بیشتر و عرضه اولیه هایی بیشتری است ضمن اینکه شاخص بورس به سرعت در حال رکوردشکنی‌های پی در پی است و بورس بازارن و سهام داران امیدوارند که این روند صعودی کماکان ادامه دار باشد. به همین علت خبرنگار بورس گسترش نیوز گفت‌وگویی انجام داده است با یک کارشناس بازار سرمایه و از روند بازار بورس، سهام عدالت و بورس املاک سوالاتی پرسیده که در ادامه می‌توانید این گزارش را خوانید:

محمد-گرجی

محمد گرجی آرا کارشناس بورس در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز درباره عوامل تاثیر‌گذار بر بازدهی بازار بورس گفت: ایجاد تورم و رشد نقدینگی سبب ایجاد رشد شاخص شده که این نیز به علت سیاست‌های دولت جهت تامین مالی از طریق بورس است. همین مورد باعث شده دولت بورس را به مردم پیشنهاد دهد و اینطور جلوه نماید که دارد از بورس حمایت می‌کند.

بورس کماکان صعودی خواهد بود

وی در ادامه درباره مدت زمان روند صعودی بورس اظهار کرد: بازار سرمایه و بورس تا زمانی که نرخ بهره و سود بانکی زیر انتظارات تورمی است و همچنین تا زمانی که عملا دولت سهم هایش را در بورس واگذار نکرده است بنظر می‌رسد که روند بازار کماکان صعودی و روبه رشد باشد.

این کارشناس بازار سرمایه درباره علل محدود بودن سقف عرضه‌های اولیه گفت: یکی از این علل ظرفیتی است که ناشران و شرکت‌های تامین سرمایه یا کارگزاری‌ها که عرضه می‌کنند ایجاد نشده است و دلیل دیگر این است که تمایل بر عرضه اولیه زیاد است و عرضه اولیه به این بستگی دارد که شرکت‌ها چقدر آمادگی برای پاس کردن استاندارها جهت عرضه دارند ک بورس هم در این قضیه نسبت به سهام دارن مسئول است و قبل از هراقدامی جهت پذیرش باید شرکت‌ها را بررسی کند و بعد اجازه شرکت در عرضه سهام را صادر کند.

محمد گرجی آرا درباره پیش‌بینی رسیدن شاخص کل بورس به عدد دو میلیون واحد اظهار کرد: اگر همین شرایط ادامه دار باشد و دولت از شرکت‌ها و سهام داران و بورس حمایت کند امکان رسیدن به این شاخص تا انتهای تابستان امسال وجود دارد.

زمان بازگشایی سهام عدالت

وی درباره بازگشایی کامل و آزادسازی سهام عدالت اظهار کرد: برنامه این کار اعلام شده و قرار است که بخشی از آن ۲۲ بهمن بازگشایی شود و شاهد حضور آنها در بورس باشیم.

این کارشناس بورس درباره اظهارت اخیر پیرامون تعلق خمس بر بورس گفت: بعید به نظر می‌رد که این اتفاق رخ دهد و این خبر شایعه‌ای بیش نیست.

محمد گرجی آرا در پایان درباره بورس مسکن و تاثیر آن بر قیمت مسکن گفت: افزایش قیمت مسکن با افزایش قیمت مسکن معلول تورم است و نمی‌تواند علت تورم مسکن باشد این عرضه یک راهکاری است که اگر به درستی اجرا شود می‌تواند یک ظرفیت برای کسانی ایجاد کند که توانایی خرید مسکن ندارند و این عرضه سهام موقعیتی جهت سرمایه‌گذاری است.

تولد پنجمین بورس ایران

پیش از این با انتخاب اعضای هیات موسس، بورس املاک به‌عنوان پنجمین بورس ایران متولد شد. بازاری به ارزش ۵ هزار میلیارد تومان که قرار است بستر اصلی معاملات و سرمایه‌گذاری در بازار املاک و مستغلات باشد تا دولت، نهادهای عمومی، بانک‌ها و بخش خصوصی بتوانند دارایی‌های خود را با سهولت بیشتری در این بازار دادوستد کنند.

تسهیل فرآیند تامین مالی احداث واحدهای مسکونی و امکان تعریف ابزارهای مالی برای حمایت از بازار املاک از دیگر مزایای این بورس جدید است.

روزشماری برای پذیره‌نویسی سهام این بورس از هم‌اکنون آغاز شده است. صبح روز چهارشنبه ۱۸ تیرماه، نخستین نشست هیات موسس بورس املاک ایران با حضور ۳ تن از اعضای شورای بورس در محل تالار بورس کالای ایران برگزار شد.

قرار است مجمع عمومی موسسان شرکت بورس املاک ایران ۳۰ تیرماه جاری برگزار شود. همچنین در این بورس، امکان داد و ستد املاک موجود، پیش‌فروش مسکن به شیوه‌های مختلف، تامین مالی شرکت‌های سازنده و عرضه املاک مازاد دولت و بانک‌ها فراهم شود.

از هم‌اکنون می‌توان گفت به احتمال بسیار قوی شورای بورس به تاسیس بورس املاک رأی مثبت خواهد داد. به نظر می‌رسد تا تولد رسمی پنجمین بورس ایران ۳ ماه زمان باقی است. با توجه به این موارد و تعیین هیات موسس بورس املاک از هم‌اکنون می‌توان تشکیل این بازار رسمی جدید با سرمایه ۵ هزار میلیارد تومان را قطعی دانست آن‌هم در شرایطی که به انتقادات کارشناسی تاکنون توجهی نشده و به نظر می‌رسد که عزم هیات موسس برای تشکیل این بازار جدید بیش از آن است که فرصت توجه به نقدهای موجود را در اختیار داشته باشند.

ارسال نظر