|
کدخبر: 179646

این بازار ده برابر بزرگتر از بازار نفت خواهد شد

یکی از بزرگترین شرکتهای بازرگانی کالای جهان پیش بینی کرد بازار رو به رشد پرداخت هزینه آلایندگی کربن ممکن است بزرگتر از بازار جهانی نفت خام شود.

انرژی این بازار ده برابر بزرگتر از بازار نفت خواهد شد

هانا هومان، مدیر جهانی تجارت کربن در شرکت بازرگانی کالای ترافیگورا در نشست جهانی کالا‌های فایننشیال تایمز اظهار کرد: بازار کربن پتانسیل آن را دارد تا ۱۰ برابر بزرگتر از بازار جهانی نفت خام شود.

بزرگترین بازرگانان کالا به دنبال فرصت‌های رو به رشد در تجارت کربن و تجارت فلزات پرتقاضا در برنامه‌های گذار انرژی هستند.

رویترز اوایل ماه جاری به نقل از منابع آگاه گزارش کرده بود در بحبوحه تقاضای پررونقی که برای فلزات مهم در گذار انرژی وجود دارد، بازرگانان کالا و بعضی از صندوق‌های سرمایه گذاری معامله گران فلزات را استخدام کرده اند تا از تقاضا برای مواد معدنی مهم بهره برداری کنند. به عنوان مثال ترافیگورا سال گذشته نخستین شرکت بازرگانی کالا بود که میز تجارت آلومینیوم کم کربن را تشکیل داد و یک واحد توسعه کسب و کار فلزات غیرآهنی راه اندازی کرد. دپارتمان مواد معدنی و فلزات غیرآهنی ترافیگورا در طول سال ۲۰۲۰ موفقترین عملکرد را ارائه کرد.

موریل شواب، مدیر مالی شرکت گانوور در نشست جهانی کالا‌های فایننشیال تایمز اظهار کرد: این شرکت بازرگانی به سوی تجارت کالا‌های انتقالی تغییر جهت داده است.

علاوه بر کالا‌های مهم برای گذار انرژی، بازرگانان بزرگ به دنبال بهره برداری از رشد قیمت کربن در بازار رو به رشد تجارت آلایندگی کربن هستند چرا که دولت‌های بیشتر متعهد می‌شوند سطح آلایندگی کربن را به صفر برسانند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، بزرگترین بازار کربن جهان، بازار کربن اتحادیه اروپاست که با رکوردزنی قیمت کربن به ۶۰.۵۰ دلار (۵۰ یورو) در هر تن در اوایل ماه مه روبرو شد که بیش از ۵۰ درصد رشد از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون داشته است. تحلیلگران بر این باورند که قیمت‌ها افزایش بیشتری پیدا می‌کند، زیرا اتحادیه اروپا قوانین سخت گیرانه تری معرفی می‌کند و در حال مطالعه تعیین قیمت برای کربن مربوط به حمل و نقل جاده‌ای و سوخت‌های هواپیمایی است.

منبع: رویترز

ارسال نظر