سه ابرنفتکش با ظرفیت هر کدام ۲ میلیون بشکه، روز شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۵ در اسکلههای جزیره خارگ پهلو گرفتند. این رویداد پس از ۴۴ روز توقف از ۶ می (۱۶ اردیبهشت) رخ داده و نخستین محمولههای صادراتی از این بندر راهبردی را رقم زده است.
تصاویر اروپایی نشان میدهد دو نفتکش به اسکلههای خارگ رسیدهاند و نفتکش سوم نیز در حال نزدیک شدن به این جزیره است؛ این در حالی است که جمعه گذشته اسکلههای خارگ کاملاً خالی از نفتکش بودند.
در جریان جنگ رمضان، ۵۴۸ موشک به جزیره خارگ اصابت کرد، اما فعالیت اسکلههای این جزیره هرگز متوقف نشد. با این حال از ۱۶ اردیبهشت، آمریکا در قالب محاصره دریایی، ورود کشتیها به خارگ را مسدود کرد و تصاویر فضایی طی این مدت بهندرت حضور نفتکشی را در این جزیره نشان میداد.
با وجود این شرایط، ایران مسیر صادراتی خود را تغییر داد و از طریق چابهار موفق شد ۲۰ میلیون بشکه نفت را خارج از خلیجفارس تخلیه کند.
خارگ که مدیریت ۹۰ درصد صادرات نفت ایران را برعهده دارد، اکنون با حضور سه نفتکش «استریم»، «امپالس» و «لورین۲» بار دیگر فعالیت خود را از سر گرفته است.
در تحول تازه، برخی نفتکشهایی که هفتهها در انتظار بودند، اکنون به سمت تنگه هرمز حرکت کردهاند تا پس از خروج از خلیجفارس، نفت ایران را به بازارهای جهانی منتقل کنند.
همزمان نفتکشهای غولپیکر دیگری نیز در مسیر جزیره لاوان در جنوب خلیجفارس قرار دارند تا نفت را در این منطقه ذخیره یا بارگیری کنند.
بلومبرگ نیز گزارش داده است که بیش از ۲۰ نفتکش در شرق جزیره خارگ لنگر انداختهاند؛ موضوعی که از وجود ذخایر اضافی نفت خام ایران برای صادرات از خلیجفارس حکایت دارد.