|
کدخبر: 128883

خطر انفجار در فضا / زباله‌ های فضایی افزایش یافتند!

قبل از اینکه انسان‌ها به مدار زمین شئ بفرستند، فضای اطراف زمین کاملا تمیز بود. اما پرتاب اسپاتنیک ۱ در ۴ اکتبر ۱۹۵۷ همه چیز را تغییر داد. از آن زمان تاکنون تعداد زباله‌های فضایی افزایش یافتند.

حوادث

به گزارش آژانس فضایی اروپا اگرچه ما چند سال می‌شود که از این مشکل خبر داریم و قدم‌هایی در راستای حل کردن آن برداشته‌ایم اما این اقدامات با سرعت افزایش زباله‌های فضایی هماهنگ نیستند.

همچنان که زباله‌های فضایی افزایش می‌یابند احتمال برخورد آنها بیشتر و بیشتر می‌شود. تنها در سال گذشته ایستگاه فضایی بین المللی سه بار تغییر مسیر داد تا از برخورد اشیاء درون مدار با آن جلوگیری شود‌. احتمال برخورد دو ماهواره از کار افتاده بزرگ هم وجود داشته است.

اما برخوردها بزرگترین مشکل نیستند. طبق مطالعات آژانس فضایی اروپا در سال‌های گذشته برخوردها تنها مسئول ۰.۸۳ درصد زباله‌ها بودند. مشکل اصلی زباله‌های فضایی خطر انفجار آنهاست. این انفجارها توسط باقی‌مانده سوخت و باطری‌های درون فضاپیماها رخ می‌دهند.

در حال حاضر برنامه‌ریزی چگونگی پایان ماموریت ماهواره‌ها و موشک‌ها بهتر شده است. اما این روندها به کندی پیش می‌روند. موشک‌هایی که قابلیت دوباره استفاده شدن داشته باشند راه‌حل بسیار خوبی است. اما این راکت‌ها در ابتدای تولد خود هستند‌.

راه‌حل دیگر طراحی فضاپیمایی است که در پایان ماموریت خود سوخت باقیمانده را آزاد کند تا خطر انفجار کمتر شود و در پایان عمر به مدار امن‌تری منتقل شود. این می‌تواند به معنای ایجاد یک "قبرستان مداری" باشد یا شاید هم فرستادن ماهواره به ارتفاعی که توسط جو نابود شود.

پروژه‌های دیگری مثل طراحی فضاپیماهایی که بتوانند به طور خودکار مدار خود را تغییر دهند نیز در حال توسعه هستند. آژانس فضایی اروپا همچنین در حال کار کردن بر روی پروژه‌ای است که بتواند زباله‌های فضایی را جمع‌آوری کند. اما برای حل این مشکل بزرگ تمام شرکت‌های فضایی در سراسر زمین باید در کنار هم کار کنند.

 

منبع: آخرین خبر

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها