|
کدخبر: 274567

بهترین خاک برای کاشت نهال گیلاس از نظر مهندس شمس آذر

برای باردهی مناسب و رشد سریع نهال باید بهترین خاک برای کاشت نهال گیلاس انتخاب شود. برای اطلاع از شرایط مناسب تا انتهای مطلب با کارشناسان اکین نهال همراه باشید.

نهال گیلاس

گیلاس یکی از میوه های تابستانی می باشد. این میوه دارای خواص بسیار زیادی برای بدن می باشد. میوه نهال گیلاس گوشتی، آبدار و شیرین و در رنگهای صورتی، قرمز و زرد موجود می باشد. این میوه طرفداران زیادی در تمام دنیا دارد و این دلیل خوبی برای بازار فروش بالای این میوه می باشد. کشورهای ترکیه، آمریکا و ایران از بزرگترین تولیدکنندگان این میوه در جهان هستند. در کشور ما نیز سطح زیر کشت این میوه بالا می باشد. استان های تهران، البرز، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، سمنان و اردبیل بیشترین میزان تولید گیلاس در کشور را دارند.

از میوه گیلاس برای تازه خواری، تهیه کمپوت، مربا و بسیاری از موارد دیگر استفاده می شود. در این مقاله سعی داریم تا شما را با خصوصیات نهال گیلاس و نکات مهم کاشت آن بیشتر آشنا کنیم. پس اگر قصد خرید نهال گیلاس را دارید، حتما این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

بهترین خاک برای کاشت نهال گیلاس

خصوصیات درخت گیلاس

گیلاس بومی نواحی بین دریای سیاه و دریای خزر می باشد که نام علمی آن prunus avium می باشد. درخت گیلاس از انواع درختان خزان پذیر و برگ ریز می باشد. شکوفه های گیلاس در ابتدای فصل بهارتشکیل می شوند. معمولا برای باروری درختان گیلاس باید در فواصل معینی از باغ باید نهال آلبالو کاشت. در واقع نهال آلبالو از ارقام گرده افشان برای گیلاس بشمار می رود.

شاخه های درخت گیلاس بدون خار و تقریبا رنگ قهوه ای دارند. برگ های گیلاس دندانه دار و نامنظم می باشند که طول آنها بین 7 تا 13 سانتی متر و عرض آنها بین 3 الی 7 سانتیمتر می رسد.

درختان گیلاس دارای رشد عمودی زیادی می باشند، معمولا ارقام گیلاس ارتفاعی بین 6 الی 10 متر دارند. به دلیل رشد بالای درختان گیلاس باید حتما این درختان را در زمان مناسب هرس کرد تا رشد درخت را کنترل نمود. با بالا رفتن سن درخت و در زمان بلوغ قطر تنه درختان گیلاس به 60 سانتیمتر می رسد.

زمان برداشت گیلاس معمولا از ابتدای خرداد ماه تا اواخر مردادماه می باشد. این زمان در هر منطقه به دلیل شرایط آب و هوایی متفاوت می باشد. میوه گیلاس دارای انبارداری بسیار پایینی می باشد، به همین دلیل بهتر است تا گیلاس ها در هنگام رسیدن سریعا چیده شوند. عملیات برداشت گیلاس به دلیل آسیب پذیر بودن میوه آن باید بصورت دستی انجام شود.

کاشت نهال گیلاس

کاشت درخت گیلاس

محل کاشت نهال گیلاس یکی از مهم ترین موارد برای رشد و باردهی نهال می باشد. نهال گیلاس بیشتر مناسب برای کاشت در مناطق معتدل و سردسیر می باشد. اما بهترین زمان کاشت نهال گیلاس در مناطق معتدل و گرم در فصل پاییز و در مناطق سردسیر در اواخر زمستان می باشد. پس با در نظر گرفتن آب و هوای منطقه کشت نوع رقم مناسب را برای کاشت انتخاب نمایید و در زمان مناسب برای کاشت آن اقدام کنید.

در هنگام کاشت باید نقاطی از زمین را در نظر گرفت که نور خورشید بطور کامل به آنجا می تابد. درختان گیلاس روزانه به 6 الی 8 ساعت نور خورشید نیاز دارند. در واقع نور خورشید یکی از عوامل بسیار موثر در رشد درخت و کیفیت میوه ها و همچنین باردهی آنها را دارد.

برای کاشت درخت گیلاس می توانید از روش های زیر استفاده کنید.

  • کاشت بذر گیلاس
  • کاشت نهال گیلاس
  • کاشت درخت گیلاس از راه قلمه زنی

از تمامی روش های بالا برای کاشت درخت گیلاس می توان استفاده کرد. اما اگر به دنبال احداث باغ و رسیدن به باردهی در زمان کوتاهی هستید، بهترین روش استفاده از نهال گیلاس می باشد. شما می توانید با تهیه نهال با کیفیت از نهالستان معتبر در مدت زمان کم به سوددهی از درختان برسید.

در زمان احداث باغ گیلاس هرگز خرید نهال آلبالو را فراموش نکنید، با کاشت نهال آلبالو باروری درختان گیلاس را نیز بهتر انجام خواهد گرفت.

بهترین خاک برای نهال گیلاس

انواع خاک برای کاشت نهال

از مهم ترین عوامل برای رشد گیاهان خاک می باشد. خاک ها دارای بافت های مختلفی می باشند که می توان خاک ها را به سه دسته: خاک سبک، خاک متوسط و خاک سنگین تقسیم کرد.

خاک سبک: از خصوصیات این خاک می توان به بالا بودن درصد شن در آن اشاره کرد. این خاک نمی تواند آب را در خود در مدت طولانی نگه دارد و حاصلخیزی کمتری دارند، اما عملیات شخم زنی در این خاک ها بسیار راحت می باشد.

خاک متوسط: خاک های متوسط به خاک هایی می گویند که به میزان 10 الی 30 درصد دارای رس باشند. رطوبت در خاک های متوسط نسبت به خاک های سبک بسیار بیشتر می باشد. خاک های لومی از این نوع خاک می باشد.

خاک های سنگین: به خاک هایی که میزان رس در آنها به بالای 30 درصد برسد، خاک سنگین می گویند. این خاک ها می توانند آب را در مدت زمان بالایی در خود نگه دارند. این ویژگی ممکن است تهویه گیاهان را با مشکل ایجاد کند. این خاک ها مناسب برای کاشت برخی گیاهان می باشد.

برای بررسی دقیق خاک و تشخیص میزان عناصر در آن بهترین کار انجام آزمایش خاک است. با انجام این کار می توانید میزان آهک، نمک، ph خاک و همچنین سبک یا سنگین بود خاک منطقه کشت آشنا شوید.

بهترین خاک برای کاشت نهال گیلاس

ریشه های نهال گیلاس کم عمق می باشند، از این رو برای کاشت نهال گیلاس خاک مناسب  باید تا عمق 5/1 متری زمین را پوشش بدهد. بهترین خاک برای کاشت نهال گیلاس انواع خاک های لومی و یا لومی شنی می باشد. این خاک ها دارای زهکشی بالایی هستند.

نکته مهم دیگر این است که خاک محل کاشت گیلاس باید قلیایی باشد و اسیدی نباشد. اگر خاک شما اسیدی بود می توانید با استفاده از آهک میزان آنرا پایین آورید.

همچنین خاک باید دارای زهکشی بالایی باشد تا شرایط مطلوب برای رشد نهال مهیا شود. شما می توانید برای غنی سازی خاک از کود حیوانی مناسب به میزان لازم استفاده کنید. در صورت هرگونه نیاز به مشاوره و راهنمایی با کارشناسان نهالستان اکین نهال در تماس باشید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر