|
کدخبر: 149369 شاپور پشابادی

در گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس پرورش طیور مطرح شد:

گاز خطرناکی که مرغداران را متضرر می کند

کارشناس پرورش طیور گفت: همه تخم‌های بدون نطفه حتماً باید از دستگاه‌ها خارج شوند. عدم انجام این کار مضرات بسیاری به همراه دارد.

اصناف گاز خطرناکی که مرغداران را متضرر می کند

در گفتگویی که با یکی از کارشناسان پرورش طیور داشتیم از او درباره دو موضوع مهم سوال کردیم: تامین انرژی سالن‌های پرورش و اهمیت کندلینگ. برای بررسی بیشتر این موضوع با گسترش نیوز همراه باشید.

صادقی

منابع انرژی را بررسی کنید

 هنگام راه‌اندازی و تجهیز سالن پرورش باید به چند نکته اساسی توجه داشت. سعید صادقی ضمن بیان این موضوع گفت: «هنگام راه‌اندازی سالن پرورش باید یکسری کار اولیه را انجام داد. یکی از نکات مهم به سوخت سالن مربوط می‌شود. اگر منبع تامین انرژی، گاز است؛ پرورش دهنده باید از کیفیت لوله‌کشی گاز، مشعل‌ها و ... مطمئن شود. اگر از گازوئیل استفاده می‌کنید سلامت مخازن و لوله کشی های آن را بررسی کنید و مطمئن شوید که سوخت به تمام بخش های سالن می‌رسد. مخازن آب هم باید کنترل شوند و انسدادهای احتمالی و نشستی‌های آنها برطرف شوند. در مرحله بعدی باید سیستم برق‌ رسانی و سیم‌کشی‌ها به دقت بررسی شود. به همین ترتیب تک‌تک هواکش‌ها ارزیابی شود تا مطمئن شوید که همه آنها به شکل بهینه کار می‌کنند».

کندلینگ آسان است

کندلینگ یکی از اصطلاحاتی است که مرغداران و پرورش دهندگان به وفور با آن سروکار دارند. سعید صادقی ضمن بیان این موضوع گفت: «کندلینگ در واقع نوربینی یا نطفه‌سنجی است. مرغدار ممکن است ۱۰۰۰ عدد تخم مرغ نطفه دار را درون دستگاه مادر قرار دهد اما همه آنها نطفه‌دار و حاوی جنین رشدکرده نیستند. بنابراین معمولاً مرغدار و خریدار با تامین کننده تخم هماهنگ می‌کنند که در روز هفتم یا دهم، کندلینگ را انجام دهند. به این ترتیب تعداد واقعی و دقیق تخم هایی که نطفه ندارند و باید از دستگاه خارج شوند مشخص می‌شود. طبیعی است که همه تخم‌های بدون نطفه حتماً باید از دستگاه‌ها خارج شوند. عدم انجام این کار مضرات بسیاری به همراه دارد. برای مثال تخم‌های بدون نطفه جلوی اکسیژن رسانی کافی را می‌گیرند چون باعث ایجاد گاز سمی می‌شوند.  البته جنین از روز سوم قابل رویت است اما اصولاً بهترین زمان برای انجام فرایند کندلینگ روز هفت الی دهم است. کندلینگ کار بسیاری ساده‌ای است اما بسیاری بیهوده آن را پیچیده می‌کنند و از انجام آن واهمه دارند».

لازم به ذکر است که کوتاهی در انجام کندلینگ ممکن است ضریب هچ را به شدت کاهش دهد. تخم‌های بدون نطفه در دستگاه مادر می‌گندند و گازی سمی از آنها متصاعد می‌شود. از طرف دیگر احتمال ترک برداشتن آنها در دستگاه بسیار زیاد است.

کندلینگ در ۱۰ دقیقه انجام شود

هرچه رنگ تخم‌ها سفیدتر باشد کندلینگ آسان‌تر خواهد بود. برای مثال کندلینگ تخم‌مرغ‌های با پوسته قهوه‌ای آن هم به صورت دستی، دقت تخم‌های با پوسته سفید را ندارد. کندلینگ در گذشته  به صورت دستی انجام می‌شد و هنوز هم واحدهای کوچکی که ماشین‌های جوجه‌کشی اندکی دارند از همین روش استفاده می‌کنند. در اینجا تخم‌ها در معرض منبع نوری که معمولاً چراغ قهوه است قرار داده می‌شود. این روش منسوخ و غیردقیق جای خود را به دستگاه‌هایی موسوم به نمایان‌ساز داده است. سالن‌های بزرگی که ظرفیتی بالایی دارند به این دستگاه‌ها مجهز هستند. روش کار به‌صورت است که تخم‌ها روی نوار نقاله قرار می‌گیرند و در معرض نور قرار می‌گیرند. به‌این‌ترتیب درون تخم در حین چرخش کاملاً دیده می‌شود. کندلینگ در طول دوره جوجه‌کشی انجام می‌شود و موجب خنک شدن تخم‌ها می‌شود. دمای نور تابیده‌شده باید استاندارد باشد در غیر این صورت تخم‌های نطفه‌دار آسیب می‌بینند. توصیه می‌شود که این فرایند حداکثر در ۱۰ دقیقه انجام شود.

روش تشخیص هم آسان است. اگر تخم، نطفه‌دار باشد و نطفه در حال رشد باشد شبکه‌ای از رگ‌های خونی را مشاهده می‌کنید. اگر تخم از ابتدا بدون نطفه باشد یا جنین درون آن مرده باشد در اطراف زرده یک حلقه خونی نازک را مشاهده خواهید کرد. در تخم بدون نطفه از رگ‌ها و حلقه خونی خبری نیست.

  • ناشناس ارسالی در

    صادر نکنید گرانتر میشودد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها