|
کدخبر: 159083

بلیت هواپیما را گران نخرید

به اذعان سازمان هواپیمایی و انجمن شرکت‌های هواپیمایی در ایام نوروز پروازهای داخلی افزایش نرخ ندارد و نرخ‌ها بر اساس نرخ‌نامه مصوب، در سقف قیمتی تعیین شده اعمال می‌شود بنابراین مسافران با آگاهی از نرخ‌ها، دقت کنند بلیت گران نخرند.

راه و مسکن بلیت هواپیما را گران نخرید

آبان‌ماه امسال بود که با توجه به در نظر گرفتن عوامل مختلف نظیر نوسانات نرخ ارز و تورم سالانه، موضوع افزایش نرخ بلیت پرواهای داخلی دوباره مطرح شد.

در همان ماه پس از برگزاری جلسات مختلف شورای‌عالی هواپیمایی و مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی، سقف قیمتی نرخ‌ها مصوب و به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شد.

در نرخ‌نامه جدید شرکت‌های هواپیمایی موضوع فروش حداکثر ۶۰ درصد ظرفیت پروازها هم تا اندازه‌ای در نظر گرفته شد چون بر اساس‌ مصوبه شورای‌عالی هواپیمایی شرکت‌های هواپیمایی در نیمه سوم سال و با شیوع بیشتر کرونا، موظف به فروش حداکثر ۶۰ درصد ظرفیت پروازها شدند و سازمان هواپیمایی کشوری هم به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ کرد‌ که از اول آبان ماه ۹۹ فقط ۶۰ درصد ظرفیت هواپیماها، فروخته شود.

فروش حداکثر ۶۰ درصد ظرفیت در ایام نوروز اعمال می‌شود

موضوع فروش فقط ۶۰ درصد ظرفیت پروازها برای ایام نوروز هم اعمال می‌شود بدین ترتیب مسافران حتما توجه داشته باشند که در ایام نوروز هم فاصله‌گذاری در پروازها رعایت شده باشد و در صورت مواجهه با عدم رعایت این مصوبه می‌توانند مراتب اعتراض خود را سامان هواپیمایی و دفاتر شرکت‌های هواپیمایی در فرودگاه اعلام کنند.

شرکت‌ها موظف به استقرار نماینده پاسخگو در فرودگاه‌‌ها‌ هستند‌

در این‌باره رئیس سازمان هواپیمایی کشوری می‌گوید: به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شده است که براساس توان عملیاتی و ساعت پرواز تعیین شده و تعداد ناوگان آماده به کار در فرودگاه‌های پر ترافیک برنامه‌ریزی کنند؛ همه شرکت‌های هواپیمایی موظف هستند، هواپیماهای جایگزین داشته باشند تا در صورت نقص فنی نسبت به جابه‌جایی هواپیما برای اعزام مسافران اقدام کنند و از ابطال پروازها جلوگیری شود.

به گفته تورج دهقانی ز‌نگنه، به شرکت‌های هواپیمایی تاکید شده است در ایام نوروز نباید پروازها باطل شود؛ به شرکت‌ها الزام شده است‌ قبل از اخذ مجوز پرواز از فروش بلیت خودداری کند و تعهد بیش از توان هم ایجاد نکنند و با اولویت کسب رضایت مسافر در بروز تاخیرات نسبت به اطلاع رسانی سریع اقدام کنند.

به گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری سازمان هواپیمایی کشوری موظف به برخورد قاطع با سایت‌ها و دفاتر متخلف که اقدام به فروش بلیت بالاتر از نرخ مصوب می‌کنند، است.

زنگنه گفت که ‌شرکت‌ها باید حتماً در ایستگاه یک نماینده مستقر پاسخگو داشته باشند تا جوابگوی مردم باشد.

مسافران قبل از خرید بلیت از نرخ پروازها ‌مطلع باشند

بنابراین گز‌ارش مقرر شده است در نوروز ۱۴۰۰ نرخ بلیت پروازهای داخلی افزایش نیابد؛ البته نرخ بلیت پروازهای خارجی، رقابتی و تابع شرایط تقاضا است.

پیش از‌ این رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به فارس گفت که نرخ بلیت پروازها‌ برای نوروز افزایش نمی‌یابد.

در این راستا توصیه می‌شود مسافران حتما از سفرهای غیرضروری در ایام نوروز‌ خودداری کنند اما اگر می‌خواهند برای این ایام بلیت تهیه کنند، حتما پیش از آن از‌ نرخ‌های مصوب و سقف نرخ‌ها مطلع باشند.

در نرخ‌نامه پروازهای داخلی فقط سقف نرخی داریم و کف نرخی وجود ندارد.

ذیبخش: بلیت هواپیما برای عید گران نشده است؛ شرکت‌ها سقف نرخ‌‌ها را اعمال کرده‌اند‌

در این‌باره سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری می‌گوید: افزایش نرخ بلیت هواپیما برای بلیت‌های نوروزی رخ نداده و شرکت‌های هواپیمایی مجاز هستند بر اساس حداقل کف و حداکثر سقف قیمت‌های مصوب‌ اقدام به فروش بلیت کنند.

به گفته محمدحسن ذیبخش، ‌در ایام نوروز هیچ‌گونه افزایش نرخ بلیتی رخ نخواهد داد؛ اینکه برخی گمان می‌کنند ‌نرخ بلیت‌های هواپیماها افزایش پیدا کرده است به این دلیل است که برخی از ایرلاین‌ها بر اساس مصوبه شورای‌عالی هواپیمایی اقدام به فروش بلیت بر اساس سقف نرخ تعیین شده کرده‌اند.

ذیبخش گفت: به تازگی شرکت‌های هواپیمایی طی تقاضایی از سازمان هواپیمایی کشوری درخواست افزایش نرخ بلیت را داشتند که سازمان با این درخواست مخالفت کرد؛ اما در عین‌ حال سازمان به این نتیجه رسید که نرخ تکلیفی را بردارد و ایرلاین‌ها مجاز خواهند بود تا بر اساس حداقل کف و حداکثر سقف قیمت‌های مصوب شده، اقدام به فروش بلیت کنند؛ در واقع هیچ‌گونه افرایش قیمتی رخ نداده و اقدام ایرلاین‌ها مصداق گران‌فروشی حساب نمی‌شود.

به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی اگر گران‌فروشی در فروش بلیت رخ بدهد، مردم می‌توانند از طریق سایت سازمان هواپیمایی کشوری در بخش شکایت‌های مردمی، اعتراض خود را ثبت کنند و مطمئن باشند که در اسرع وقت به شکایات آنان رسیدگی خواهد شد.

منبع: فارس

ارسال نظر