|
کدخبر: 109789

پیشنهاد گسترش نیوز؛

برای مقابله با قیمت مسکن این کارها را انجام بدهیم

مردم می‌توانند گزارش انواع فرار مالیاتی در حوزه مسکن را به شماره ۱۵۲۶ اطلاع دهند.

راه و مسکن برای مقابله با قیمت مسکن این کارها را انجام بدهیم

قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی در تهران در فروردین امسال ۱۵ میلیون و ۵۴۵ هزار تومان بود که در اردیبهشت به رکورد ۱۷ میلیون تومان افزایش پیدا کرد. اردیبهشت سال گذشته قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی در تهران ۱۲ میلیون و ۷۱۲ هزار تومان بود. فرآیند افزایش قیمت همچنان ادامه دارد و به سرعت از میانگین ۱۷ میلیون تومان فاصله می‌گیرد.

هرچند دولت وظیفه مهار بازار مسکن را بر عهده دارد اما متاسفانه در این امر ناتوان مانده و تلاش چندانی هم برای کشیدن ترمز قیمت‌ها انجام نمی‌دهد. در این شرایط شاید مردم بتوانند باآگاهی از چند نکته مهم، اندک اثری بر این وضعیت گذاشته و قیمت‌ها را تا حدودی کنترل کنند. در این گزارش به برخی از راهکارهای مردمی برای مهار قیمت‌ها در بازار مسکن اشاره می‌کنیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید:

نشانی خانه‌های خالی را گزارش دهید

در بسیاری از مواقع مودیان اطلاعات کامل و درستی را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار نمی‌دهند به همین دلیل بخشی از اجرای این مصوبه به گزارش‌های مردمی از خانه‌های خالی نیازمند است. اما مردم می‌توانند گزارش انواع فرار مالیاتی را به شماره ۱۵۲۶ اطلاع دهند.

مردم باید هنگام گزارش خود آدرس خانه و نام صاحب ملک را داشته باشند و این مرکز در تلاش است تا گزارش خانه‌های خالی را به عنوان بخش مهمی از اطلاعاتی که قرار است در سامانه ثبت شود از خود مردم بگیرند.

بر اساس تجربه کارشناس این مرکز دریافت گزارش مردمی از فرار‌های مالیاتی بهترین نحوه کشف است چرا که در بسیاری از مواقع مودیان گزارش دقیقی از وضعیت ملک خود ارائه نمی‌دهند، اما انگیزه مردم برای ارائه گزارش‌های واقعی بیشتر است.

بررسی و مقایسه قیمت‌ها با کمک مشاوران املاک

مشاور بنگاه املاک وظایف متعددی دارد. بررسی صحت مدارک ملکی و مدارک هویتی فروشنده و همچنین دریافت کد رهگیری جزو وظایف آنها محسوب می‌شود. اما از این موارد مهم‌تر اینکه املاکی‌ها موظف هستند قیمت‌گذاری ملک را دقیق و درست انجام بدهند.

مردم باید سعی کنند در این زمینه پرسشگر بوده و درباره قیمت‌ها از آنها سوال کنند. در این زمینه بهتر است از چندین بنگاه درباره قیمت املاک یک محدوده سوال کنید و در صورتی که قیمت‌ها با هم تناسب نداشت، موضوع را به اتحادیه املاک به شماره ۷۷۶۳۹۹۱۲ اطلاع بدهید.

چنانچه از این اتحادیه نتیجه لازم حاصل نشد، با سازمان تعزیرات حکومتی تماس گرفته و اطلاعات مربوط به دفاتر املاک متخلف را در اختیار آنها بگذارید. در این زمینه سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۰۱۳۵ پاسخگو و مطمئن است.

دوری از نگاه سرمایه‌‌ای به خرید مسکن

هجوم عامه مردم به هر بازاری بی‌شک برهم خوردن روند عرضه و تقاضا را در پی داشته و باعث ایجاد تورم می‌شود. با ورود نقدینگی مردم به بازار مسکن، فروشندگان و عمدتا دلالان با تعدد مشتریان مواجه شده و برای دستکاری قیمت‌ها فرصت پیدا کردند. این در شرایطی بود که بیش از ۸۰ درصد خریداران نیازی به خرید مسکن نداشته و صرفا با نگاه افزایش سرمایه به خرید اقداک کردند.

موج‌گرانی بازار مسکن یک بار در فروردین، یک بار در اردیبهشت و یک بار هم در خرداد تکرار شد تا بدین ترتیب تنها در یک فصل با جهش بی‌سابقه قیمت‌ها مواجه باشیم. در این میان شاید اگر مردم برای حفظ سرمایه‌های خود تدبیری غیر از ورود به بازار مسکن اندیشیده بودند، شاهد چنین جهش قیمتی نبودیم.

البته ماهی را هر وقت از آب بگیریم تازه‌ است.‌ ای کاش افرادی که اکنون قصد ورود به این بازار را دارند، چنانچه خرید مسکن برایشان ضرورت نداشته و می‌توانند تا بهتر شدن شرایط صبر کنند، از گرفتن تصمیم هیجانی خودداری کرده تا بیش از این به التهاب بازار دامن زده نشود.

  • ناشناس ارسالی در

    دولت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها