|
کدخبر: 180753 شهریار خادمی

در گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس بورس مطرح شد:

روشی کوتاه مدت برای بهبود بورس

یک کارشناس بورس اظهار کرد: دولت می‌تواند بنگاه‌های بزرگ اقتصادی بزرگ غیر دولتی را برای کمک فرابخواند و اینگونه نرخ سرمایه‌گذاری در بازار سهام با این روشی کوتاه مدت رو به بهبود خواهد رفت.

سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری با ۷ نفر آغاز و میانه راه به ۴ نفر کاهش یافت، در طول کارزار انتخابات هر هفت کاندید برنامه هایی را برای بهبود روند بازار سرمایه بیان کردند، اما بالاخره انتخابات هم به پایان رسید و با مشخص شدن نتایج، سیدابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم شد.

اما مطالبه گری فعالان بازار سرمایه و سهامداران تازه آغاز شده است و از ۱۲ مرداد که کار دولت جدید در پاستور آغاز شود، وعده‌های بورسی رئیسی در بوته آزمون قرار می‌گیرد. فعال کردن صندوق حمایت و تثبیت بازار سرمایه، حل معضل قیمت‌گذاری دستوری و دامنه نوسان، عدم تامین کسری بودجه دولت از بورس و همچنین بازگرداندن اعتماد عمومی به بازار سرمایه مهم‌ترین وعده هایی است که او در ایام تبلیغات انتخاباتی به مردم داد.

یکی از وعده‌های بعدی بورسی او انتشار اوراق بهادار به طور موثر برای پوشش مخاطره سهامداران است که جای نقد بسیاری دارد در همین راستا ما درگسترش نیوز گفت‌وگویی داشتیم با یک کارشناس بورس و نظر وی را درباره این موضوع پرسیدیم، برای خواندن مشروح این گفت‌وگو با ما همراه باشید:

بهنام-مرادی

حرکتی نیک در جریان انتخابات

بهنام مرادی کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز درباره برخی از برنامه‌های اعلام شده کاندیدای منتخب مردم در سیزدهمین دوره ریاست جمهوری مبنی بر انتشار اوراق بهادار به طور موثر برای پوشش مخاطره سهامداران و تاثیر آن در تامین مالی شرکت‌های بورس اظهار کرد: اول از همه باید این مسئله را به فال نیک گرفت که در انتخابات اخیر یکی از بحث‌های مهم کاندیدها درباره بورس بود و اهمیت ویژه‌ای یافت، اکنون امیدواریم که مشی تامین سرمایه از بازار سرمایه تبدیل شود به یکی از روش‌های اساسی رشد و رونق اقتصاد در کشور، از موارد مورد تعهدی که تیم اقای رئیسی در جریان انتخابات بیان کردند برنامه هایی هستند که سبب رونق بازار خواهد شد و ابزارهای متعددی را ایجاد خواهد کرد.

روشی کوتاه مدت برای بهبود بورس

وی ادامه داد: تصور بر این است که تا کشور به ثبات اقتصادی نرسد و تا اشکالات عظیم بازار را اعم از مشکلات ارزی و عدم بازگشت ارز به کشور و همچنین برجام و تحریم‌های بانکی را رفع نکنیم نمی‌توانیم به بهبود بازار بورس امید داشت.

این کارشناس بازار بورس ادامه داد: یکی از عواملی که می‌تواند تا بهبود اوضاع اقتصادی به کمک بازار بیاید، مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری و مجموعه‌های اساسی همانند صندوق ذخیره است ضمن اینکه دولت می‌تواند بنگاه‌های بزرگ اقتصادی بزرگ غیر دولتی را برای کمک فرابخواند و اینگونه نرخ سرمایه‌گذاری در بازار سهام با این روش‌ها در کوتاه مدت رو به بهبود خواهد رفت.

کارستان رئیسی در حمایت از بورس

مرادی افزود: ضمن اینکه رئیسی کاری را انجام داد که روحانی در طول ۸ سال اخیر تن به آن نداد، وی با حضور در سازمان بورس با فضای روانی بازار سرمایه آشنا شد و قطعا در آینده تاثیر خوبی بر روند بازار خواهد داشت.

وی درباره بحث‌های مطرح شده درباره تغییر حجم مبنا و تغییر دامنه نوسان اظهار کرد: این تغییرات هیچ تاثیری بر بهبود روند بورس نخواهد داشت و بازار باید به سمتی برود که حجم مبنا را از معاملات حذف کنیم.اما ما تا مشکلات اساسی را حذف نکنیم این تغییرات هیچ گونه تاثیرات پایداری را بر بورس نخواهد داشت.

پرداخت خسارت زیان دیدگان بورس اقدامی غیر ضروری

مرادی در پایان درباره این سوال که آیا دولت منابع لازم برای جبران خسارت زیان‌دیدگان بورس را دارد اظهار کرد: ابزارهایی در دنیا وجود دارد، اگر دولت به سمت توسعه این ابزارها برود، ‌اقدام قابل قبولی است ولی تردیدی وجود ندارد که این گفته‌ها علمی نیست و مبنای اجرا در بازار سرمایه را ندارد و تصور نمی‌شود که اقدام قابل قبولی برای این مورد صورت بگیرد، اما اگر واقعا دولت کمکی به چرخه بازار بکند دیگر نیازی نیست که اینچنین طراح هایی ارائه شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها