|
کدخبر: 145085 شهریار خادمی

گسترش نیوز گزارش می‌دهد:

ترس بازار بورس از عرضه سهام عدالت

میرزاباقری کارشناس بورس اظهار کرد: بازار بورس همچون مارگزیده از ریسمان سیاه و سفید می‌ترسد، بعد از عرضه‌های شدید در مردادماه و استراتژی کوتاه‌مدت دولت در تأمین مالی و جبران کسری بودجه، در سهام بزرگ بازار، هنوز ترس از عرضه سهام عدالت کاملاً مشهود و ملموس است.

بورس ترس بازار بورس از عرضه سهام عدالت

بورس همچنان روزهای عجیبی را پشت سر می‌گذارد، فراز و فرود این بازار در هفته گذشته بسیار چشمگیر بود در هفته اخیر شاهد افت شدید بورس در مقاطعی بودیم به‌طوری که شاخص این بازار به کانال یک‌میلیون و ۳۰۰ رسید، به همین علت نگاه می‌اندازیم به بازار سهام در هفته پر نوسان گذشته، شاخص کل در هفته‌های گذشته تا کانال یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار واحد صعود کرده بود، اما در هفته گذشته روندی نزولی به خود گرفت و به کانال یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار واحد سقوط کرد به‌طوری‌که شاخص کل این بازار در روز شنبه بیش از ۲۴ هزار واحد کاهش یافت و در رقم یک‌میلیون و ۴۲۳ هزار واحد ایستاد این در حالی است که شاخص هم‌وزن در این روز افزایشی بود و رقم ۴۷۳ هزار و ۵۴۶ واحد را ثبت کرد. روز یکشنبه روند کاهشی شاخص بورس ادامه داشت و این شاخص با حدود ۴۵۰۰ واحد کاهش رقم یک میلیون و ۴۱۹ هزار واحد را ثبت کرد و شاخص هم وزن نیز در این روز کاهشی بود و با بیش از ۱۲۰۰ واحد کاهش به رقم ۴۷۲ هزار و ۱۴۱ واحد رسید.

سقوط شاخص به کانال یک و میلیون و سیصد

در روز دوشنبه اما شاخص کل بورس صعودی بود و با ۱۸ هزار و ۱۲۱ واحد افزایش رقم یک میلیون و ۴۳۷ هزار واحد را ثبت کرد البته روند کاهشی شاخص هم وزن در این روز ادامه داشت. روز سه‌شنبه دوباره حرکت شاخص کل بر مدار نزول ادامه یافت و به یک میلیون و ۴۱۲ هزار واحد رسید. شاخص هم وزن نیز در این روز کاهشی بود  و به ۴۶۵ هزار و ۴۸۲ واحد رسید.

و اما در روز چهارشنبه شاخص کل بعد از مدت‌ها به کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد سقوط کرد  و به یک میلیون و ۳۹۸ هزار واحد رسید. شاخص هم وزن نیز در این روز با کاهش روبرو شد و در آخرین روز معاملات هفته بر روی رقم ۴۶۳ هزار و ۷۱۵ واحد ایستاد. اما سؤال این است که  آیا این روند نوسانات محدود در بازار سهام ادامه دارد؟ ممکن است هفته بعد روند شاخص بورس متعادل‌تر باشد؟ در همین راستا گفتگویی انجام دادیم با یک کارشناس بورس و نظرش را درباره روند بازار سهام پرسیدیم:

مسعود

مسعود میرزا باقری کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار حوزه بورس گسترش نیوز درباره روند  این بازار در هفته گذشته اظهار کرد: هفته ای که گذشت تقریباً تمام گزارشات عملکردی ماهانه برای ماه آذر آمد و طبق انتظار برای شرکت‌های کامودیتی محور، هم نرخ‌ها بالاتر بود و هم مقدار فروش. اما همچنان بازده شاخص کل منفی بود و این یعنی برای کلین بازار بازدهی منفی داشتیم.  اما چرا چنین شد؟

ترس از عرضه سهام عدالت

وی ادامه داد: واقعیت این است که بازار همچون مارگزیده از ریسمان سیاه و سفید می‌ترسد، بعد از عرضه‌های شدید در مردادماه و استراتژی کوتاه‌مدت دولت در تأمین مالی و جبران کسری بودجه، در سهام بزرگ بازار هنوز ترس از عرضه سهام عدالت کاملاً مشهود و ملموس است و در سهام کوچک هنوز مشخص نیست که آیا توان سود سازی پایدار با سیاست‌های ناپایدار دولت ممکن هست یا خیر؟!

این کارشناس بازار سهام درباره اتفاقات اخیر در حوزه خلیج‌فارس و ارتباطش با بازار بورس را این‌گونه بیان کرد: اواخر هفته تنش‌های سیاسی و رجز خوانی‌های خارجی بین ایران و آمریکا و دولت‌های حاشیه خلیج‌فارس بالا گرفت ،چندین بار بمب‌افکن‌های آمریکایی طول و عرض خلیج‌فارس را طی کردند و ناوهای هواپیمابر آمریکایی وارد و خارج شدند. این موضوع هم‌زمان با سالگرد ترور شهید سردار سلیمانی برای بازاری‌های بورس تهران موضوعی مهم و بیش از اندازه حساس تلقی شد طوری که در انتهای چهارشنبه بازار با عرضه نسبتاً شدید مواجه شد. اما توییت های سناتورهای آمریکایی نشان می‌داد که آن‌ها نیز برای سربازانشان دعا می‌کنند و این نشان دهنده ترس دو طرف از بالا گرفتن تنش‌ها است.

میرزا باقری در پایان اظهار کرد: از مسائل سیاسی و امنیتی که با بگذریم به‌زودی گزارشات فصل پاییز شرکت‌های بزرگ بازار با سودهای بسیار بیشتر از فصل قبل خواهد رسید و بازار بهتر است که به آن‌ها بی اندیشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها