|
کدخبر: 115844

گسترش نیوز گزارش می‌دهد؛

روزهای مصیبت بار بورس تمام شد؟

بازار بورس تهران امروز ۲۲مرداد ۹۹ هم مانند روزهای اخیر با نوسان در شاخص کل مواجه بود، کارشناسان معتقدند این عدم ثبات و اضطراب در بورس ناشی از اختلافات پیش آمده بر سر عرضه سهام شرکت‌های پالایشگاهی وزارت نفت در بازار سرمایه است.

بورس روزهای مصیبت بار بورس تمام شد؟

طبق آن چه مفسران بورس اظهار می‌کنند؛ بمب خبری روزهای اخیر موجب ایجاد تلاطم و عدم ثبات در بازار بورس تهران شده است. این دسته از کارشناسان معتقدند اختلافاتی که بین زنگنه و دژپسند بر سر نحوه عرضه سهام شرکت‌های پالایشی تحت نظارت وزارت نفت موجب بروز این افت چشمگیر در بازار سهام شده است. تا لحظه نگارش این گزارش شاخص کل بازار بورس تهران با کاهش نسبت به روز گذشته همچنان پایین تر از ۲میلیون واحد است، در حالی که شاخص که به بیش از دو میلیون و ۱۰۰هزار واحد نیز رسیده بود و همین امر موجب شده بود حجم بیشتری از سرمایه‌های سرگردان به بازار بورس جذب شوند اما حالا گزارشاتی که از این بازار به گوش می‌رسد حاکی از سنگین شدن صفوف فروش سهام است که نشانگر ترس و اضطراب سهامداران (خصوصا تازه کارها) از افت ارزش سهام خود می‌باشد. اما آنچه باید مورد توجه سهامداران قرار گیرد بحث «حباب بورس» است که تحلیل گران اقتصادی بارها در مورد آن هشدار داده‌اند و در نهایت این پرسش در اذهان شکل می‌گیرد؛ آیا بازاری که با یک جنجال خبری تا این حد می‌تواند آسیب پذیر باشد می‌تواند ثبات خود را حفظ نموده و در روزهای آتی و بحران‌های احتمالی از سرمایه اهالی تالار شیشه‌ای حفاظت کند؟ یا اینکه امکان ترکیدن حباب بورسی وجود دارد؟

بورس متأثر از لغو دارا دوم شد +فیلم

افت ۳ درصدی و ۶۵ هزار واحدی شاخص کل امروز در حالی رقم خورد که بیشتر نماد‌ها تحت تاثیر لغو عرضه دارا دوم معامله شدند و در صف فروش به سر بردند.

حباب بزرگ بورس تهران در دهه ۸۰

در دوره‌ای که بورس سطوح دو میلیونی را فتح کرده، دلار در کانال ۲۰ هزار تومانی نوسان می‌کند و هر سکه بیش از ۱۰ میلیون تومان معامله می‌شود، شاید اعداد و ارقام مربوط به ۱۶ سال پیش شوخی به نظر برسد. جایی که همه ارقام چند هزار درصد رشد کرده‌اند و قصد توقف نیز ندارند. در امسال نیز همزمان با رشد بیش از ۳۰۰ درصدی شاخص بازار سهام، وضعیت فعلی و روند آتی بورس برای فعالان بازارهای سرمایه‌گذاری بسیار پراهمیت است. با بررسی و مقایسه وضعیت ۱۶ سال گذشته بازارهای سرمایه‌گذاری قصد پیش‌بینی روند آتی بازار سهام را دارد. هر چند هسته معاملاتی و تصمیمات خلق‌الساعه و غیرکارشناسانه سیاست‌گذاران پیش‌بینی را غیرممکن کرده است.

مروری بر کارنامه معدنی‌های بورس

بررسی فروش شرکت‌های بخش معدن و صنایع معدنی در چهار ماهه امسال رقم ۷۰.۶ هزار میلیارد تومانی را نشان می‌دهد که رشد ۳۲ درصدی سالانه را ثبت کرد که زمینه‌ای برای توسعه سرمایه‌گذاری است. سهم فروش شرکت‌های معدن و صنایع معدنی از کل فروش شرکت‌های بورسی رقم ۳۲ درصد را نشان می‌دهد. براساس بررسی عملکرد ۷۲ شرکت بخش معدن و صنایع معدنی حاضر در بورس میزان فروش آنها در سال ۹۸ بیش از ۶۰ درصد رشد نسبت به سال ۹۷ را ثبت کرد.

روحانی: جان تازه به بورس می‌دهیم

روحانی گفت: ما سعی می‌کنیم در بخش بودجه‌ای ایجاد توازن کنیم و برای مردم در آینده یک سرمایه مطمئنی ایجاد کنیم. ما می‌خواهیم جان تازه‌ای به بورس دهیم و در عین حال شرایط را برای چگونگی فروش نفت مشخص کنیم. حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در نشست هیات دولت با بیان اینکه مقایسه شرایط جنگ با شرایط صلح خطاست، گفت: اگر آمار رشد اقتصادی دولت با نفت را در سال‌های اخیر مقایسه کنیم، رشد ۱۴ درصد هم داشتیم و به طور متوسط ۵ درصد رشد اقتصادی با نفت داشتیم.

ضرر چشمگیر فروشندگان سهام عدالت

سهامداران سهام عدالت در خرداد ماه سهامشان را فروخته‌اند ولی هنوز پول سهامشان واریز نشده است، برخی از آنها حدود هفت میلیون تومان ضرر کرده‌اند. سخنگو ستاد آزادسازی سهام عدالت و مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در ابتدای هفته جاری اعلام کرد که ۹۶ درصد از متقاضیان فروش سهام عدالت پول خود را دریافت کرده‌اند. وی در این خصوص گفت: ۹۶ درصد افرادی که ثبت درخواست کرده‌اند، پول خود را دریافت کردند. چهار درصد باقی مانده به دلیل عدم ارائه اطلاعات درست از شماره همراه و شماره شبای خود تاکنون نتوانستند پول حاصل از فروش ۳۰ درصد سهام خود را دریافت کنند.

پایان هفته کابوس وار بورس

​شاخص کل بورس در روز چهارشنبه ۲۲ مرداد و در پایان معاملات با رشد منفی ۲۴ هزار و ۵۴۲ واحدی همراه شد و به ۱ میلیون و ۹۷۵ هزار و ۳۰۱ واحد رسید. شاخص هم وزن امروز نیز همانند شاخص کل رشد منفی داشت و با ۲ هزار ۶۵۸ واحد عدد ۵۱۱ هزار و ۷۵۴ واحد را نشان داد.

اختلافات بر سر دارا دوم پالایشی‌ها برطرف شد؟

سر و صدای ناهماهنگی‌های دو وزارتخانه نفت و اقتصاد که بر سر عرضه سهام پالایشی‌ها و تشکیل صندوق دارا دوم بلند شده بود و بمب خبری این روزها بود، دیروز پس از توییت زنگنه تا حدی برطرف شد و وزیر اقتصاد نیز از عرضه این صندوق در هفته اول شهریور امسال خبر داد. اختلافات بر سر نحوه عرضه این سهام که از صبح دوشنبه علنی شده بود به ریزش سنگین بورس طی دو روز اخیر و بازگشت شاخص کل به زیر ۲ میلیون واحد منجر شده بود. وزیر نفت و اقتصاد: دارادوم عرضه می‌شود. در اثر شوک خبر لغو عرضه دارادوم پالایشی، دیروز هم بازار سرمایه سراسر صف فروش بود به نحوی که شاخص کل دیروز با عقبگرد ۶۵ هزار واحدی به زیر ۲ میلیون واحد سقوط کرد. همه نمادهای بزرگ و بسیاری از نمادهای کوچک بازار دیروز صف فروش بودند. با این حال از عصر دیروز و بعد از اتمام زمان معاملات اخباری مبنی بر حل اختلافات و عرضه دارادوم در موعد مقرر منتشر شد.

نویسنده: اختصاصی گسترش‌نیوز
  • صادق ارسالی در

    با معذرت باید بگویم که معتقدم عوامل بسیار مشخص و ساده هستند و شامل 1- بی تدبیری های پیاپی در عرضه های مشکوک حقوقی هاو...که میدانید 2- طرح گشایش اقتصادی با استراتژی و اهداف مبهم،نامربوط،بی هنگام و طبق شنیده ها شاید مخرب برای بورس 3- اخبار عرضه بیموقع دارا دوم همگام با مجوز فروش 30 درصد دیگر از سهام عدالت از علل مهم و تاثیر گذار در کاهش شاخص و منفی شدن بازار بود 4- رفتارهای ناشیانه و هیجانی افراد تازه وارد به بورس هم باعث تقویت بیشتر همان عوامل مخرب پیش گفت در بازار امروز گردید. 5- کشتی اقتصاد کشورمان هنگامی که سکاندار یا وزیر اقتصاد نداشته باشد ممکن است عده ای فرصت طلب سوار بر امواج تخریب گر سوء مدیریت شده تا با هدف از بین رفتن اعتماد سهامداران به سیگنالها و تدابیر امیدوار کننده قبلی دولت، سازندگی اقتصادی بورس را به حاشیه برانند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها