|
کدخبر: 110372 شاپور پشابادی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

مرضی که بورس‌بازان را به اشتباه می‌اندازد

طبق جدیدترین آمار اکنون حدود ۱۵ میلیون ایرانی کد بورسی دارند. آمار متقاضیان کد بورسی به حدی زیاد است که افراد باید مدت‌ها منتظر صدور کد بورسی بمانند. در این شرایط احتمال ابتلا به سندروم فومو بسیار زیاد است.

بورس مرضی که بورس‌بازان را به اشتباه می‌اندازد

فومو به معنی ترس از دست دادن یک فرصت بالقوه، سود تجاری یا موقعیت ارزشمند است. اگر وسواس آزاردهنده‌ای به کنترل مستمر شبکه‌های اجتماعی دارید و مدام به این فکر می‌کنید که اگر از این کار مهم غفلت کنید حتماً یک رویداد مهم را از دست بدهید به احتمال زیاد از سندروم فومو رنج می‌برید. وقتی پای بورس و خرید و فروش سهام در میان باشد، سندروم فومو می‌تواند پیامدهای اقتصادی جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد. البته شناخت این عارضه روانشناختی و اجتناب از آن می‌تواند فرصت خوبی را نصیب بورس‌بازان حرفه‌ای کند. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

طبق جدیدترین آمار اکنون حدود ۱۵ میلیون ایرانی کد بورسی دارند. آمار متقاضیان کد بورسی به حدی زیاد است که افراد باید مدت‌ها منتظر صدور کد خود بمانند. دوستی به شوخی می‌گفت قبلاً غریبه‌ها برای باز کردن سر صحبت درباره وضعیت آب‌وهوا صحبت می‌کردند و حالا درباره بورس صحبت می‌کنند.

خوب یا بد، تلاش برای حفظ ارزش سرمایه و سخت شدن سرمایه‌گذاری در حوزه‌های کلاسیکی مثل مسکن و طلا باعث شده که علاقه مردم به سرمایه‌گذاری‌ خرد در بازار سرمایه، بیشتر و بیشتر شود. نکته اینجاست که بسیاری از ۱۵ میلیون نفری که گفته شد تازه‌کار به شمار می‌آیند و به احتمال زیاد سال قبل هیچ فعالیتی در این بازار نداشته‌اند. بسیاری از آنها به واسطه شنیده‌ها و برای دست یافتن به سودهای یک‌شنبه، به این بازار آمده‌اند. اخبار سوددهی بعضی نمادهای بورسی، به برکت فضای مجازی، به سرعت به همه می‌رسد و بسیاری احساس خسران می‌کنند.

حتماً خبری هست

در دنیای تجارت و کسب و کار به ویژه هنگام خرید و فروش در بازارهای مالی، سندروم فومو به حالتی روانی گفته می‌شود که در آن فرد به طور مستمر در هراس است که فرصت‌های سودآور جدید را از دست بدهد. به این ترتیب این احساس به سرمایه‌گذار دست می‌دهد که دیگران در حال به‌دست آوردن سودهای کلان و سریع هستند ولی او به قول معروف از قافله عقب مانده است. این احساس ناخوشایند به احتمال زیاد باعث اشتباه سرمایه‌گذار در تصمیم‌گیری می‌شود و در نهایت به ضرر و زیان او منجر می‌شود. سازوکار تاثیرگذاری سندروم فومو ساده است: سهامی که خریده‌اید سود و بازده خوبی دارند و تحلیل‌های مختلف نشان می‌دهد که روند صعودی آنها فعلا ادامه‌ خواهد یافت اما وقتی از ورود فلان شرکت جدید به بازار بورس مطلع می‌شوید سهام سود‌ده خود را فروخته و سهام جدید را خریداری می‌کنید. ولع از دست ندادن فرصت باعث می‌شود حتی در یک صف انتظار چندمیلیونی بایستید. احتمال خرید سهامی که در آرزوی آن هستید کم است اما سندروم فومو، کارش را کرده است. به این ترتیب وقت و سرمایه خود را هدر می‌دهید. بورس‌بازی که از این سندروم رنج می‌برد صف‌های خرید طولانی را به بدترین شکل ممکن تفسیر می‌کند: وقتی همه برای خرید هجوم آورده‌اند حتماً خبری هست! علت بسیاری از تصمیمات اشتباه و رفتارهای هیجانی تازه‌واردان بورس همین است. این در حالی است که همه کارشناسان و تحلیل‌گران، صبر، حفظ خونسردی و آرامش و پایبندی به برنامه‌ریزی که قبلاً در ارتباط با سود مورد انتظار و نقطه فروش به‌عمل‌آمده است را مهم‌ترین شرط موفقیت بلندمدت فعالان بازار سرمایه می‌دانند.

اگر دنبال سرمایه‌گذاری جدی و بلندمدت در بازار بورس هستید نباید اجازه دهید اسیر این سندروم شوید. سندروم از دست دادن فرصت به یک دلیل بسیار ساده باعث موفقیت بورس‌بازان حرفه‌ای و باتجربه می‌شود: آنها به خوبی با این سندروم و فرصتی که در اختیار آنها قرار می‌دهد آشنا هستند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها