|
کدخبر: 206873

پیش‌بینی قیمت دلار با انتخاب رئیس بانک مرکزی

برخی معامله‌گران در هفته‌های گذشته عنوان می‌کردند انتخاب رئیس بانک مرکزی کل می‌تواند قیمت دلار را تا دو هزار تومن پایین بکشد، اما تا اینجا تنها افت ۲۰۰ تومانی رخ داده است..

اولین اتفاقی که در بازار ارز جلب توجه می‌کند، تفاوت قیمت روی تابلوی صرافی و قیمت روز دلار است.

فروشنده‌ای که کنار یکی از صرافی‌های میدان فردوسی به معامله مشغول است، ماجرا را اینطور توضیح می‌دهد: «این دلاری است که با تعرفه و سهمیه دولتی توزیع می‌شود؛ تفاوت قیمتش ثابت نیست، یک روز ۲۰۰ تومان ارزان‌تر است، یک روز ۴۰۰ تومان و بعضی وقت‌ها تا هزار تومان هم می‌رسد، اما هر کارت ملی، فقط ۲۲۰۰ دلار.»

اما همه صرافی‌های اطراف میدان فردوسی، فروشنده ارز نیستند. برخی حتی با خط واضح کاغذی پشت شیشه چسبانده‌اند که «این صرافی خرید و فروش دلار ندارد» تا کار را برای خود راحت کنند. شاید همین باعث شده که اغلب صرافی‌ها خالی از مشتری و هیاهو باشند.

یکی از فعالان بازار به نوعی دیگر از خرید ارز اشاره می‌کند و می‌گوید: «این روزها بیشتر از دلار، بازار لیر داغ شده است. مشتریان لیر زیادند و اغلب رقم بالا و برای خرید خانه در ترکیه این لیر را می‌خرند؛ زیاد هم هستند، در هفته گذشته بیش از پنج مشتری خرید لیر داشته‌ام.»

از ما بهترانی که در صف نمی‌مانند

البته همه خریداران بازار ارز، مردمی نیستند که در صف‌ها می‌مانند؛ به گفته برخی از معامله‌گران اغلب خریدهای درشت، سفارشی است. یکی از معامله‌گران این بازار تاکید می‌کند که اصل‌کارش جمع کردن دلار برای تجار است.

او می‌گوید: «ما دلار بازار را اکثرا برای تجارت جمع می‌کنیم. مثلا یک تاجر به من می‌گوید صدهزارتا برایم جمع کن، ما هم دلار را از مردم می‌خریم و به آنها می‌فروشیم. بعضی از کسانی که دلار را با قیمت دولتی می‌خرند، با قیمت اصلی به ما می‌فروشند و بعضی هم از قبل دلار خریده‌اند و حالا قصد فروشش را دارند.»

قیمت دلار این روزها در کانال ۲۸ هزار تومان در نوسان است و متاثر از اخبار سیاسی آینده روشنی ندارد. آیا در روزهای آینده ممکن است اخبار سیاسی روند بازار ارز را تغیییر دهند؟

این تحولات در حالی است که برخی معامله‌گران در هفته‌های گذشته عنوان می‌کردند انتخاب رئیس کل بانک مرکزی می‌تواند قیمت دلار را تا دو هزار تومن پایین بکشد، اما تا اینجا تنها افت ۲۰۰ تومانی رخ داده است.

روز گذشته بازار ارز نیمه تعطیل بود اما در همین روز نیمه تعطیل خبرهای زیادی آمد: از انتخاب رییس کل بانک مرکزی تا اظهارات برجامی وزیر امور خارجه.

بازار روز سه شنبه کانال ۲۸ هزار تومان را از دست داد و حدودا تا ساعت دو بعدازظهر چهارشنبه به سطح ۲۷ هزار و هفتصد تومان عقب‌نشینی کرد، البته نرخ در فضای مجازی چندان از ۲۸ هزار تومان فاصله نگرفت اما در بازار نقدی دلار را می شد در قیمت‌های پایین‌تر، خریداری کرد.

در ابتدا برخی اینطور تصور می‌کردند که انتخاب رئیس کل جدید بانک مرکزی باعث کاهش تقاضا در بازار ارز شده، اما چند گزاره وجود دارد که این فرضیه‌ را تضعیف می‌کند: اول اینکه در ساعات اولیه روز قبل برخی کانال‌های دلاری، هادی زاهدی وفا را به عنوان رییس جدید معرفی کردند بنابراین افت قیمت دلار بی ارتباط به خبر انتخاب رئیس کل بانک مرکزی بود.

پالس مثبت برجامی

به نظر می‌رسد افت قیمت دلار به پالس مثبت برجامی از سوی وزیر خارجه ایران که در روسیه به سر می‌برد مربوط بود.امیر عبدالهیان گفته بود که به زودی به مذاکرات وین بازمی‌گردیم.

بنابراین اگر بخواهیم افت دلار از صبح دیروز تا ساعت ۲ بعدازظهر را به عاملی به جز وضعیت نیمه تعطیل بازار و کاهش عمق معاملات نسبت بدهیم، قاعدتا خبرهای صبح باید اثر بیشتری داشته باشند، تا خبری که ظهر دیروز در توییتر وزیر اقتصاد منتشر شده بود.

جالب این است که دو ساعت بعد از توییت وزیر اقتصاد و اعلام رییس کل جدید بانک مرکزی، روند کاهشی بازار ارز متوقف شد. نکته دیگر اینکه برخی معامله‌گران در هفته‌های گذشته عنوان می‌کردند انتخاب رییس کل می‌تواند قیمت دلار را تا دو هزار تومن پایین بکشد، اما تا اینجا تنها افت ۲۰۰ تومانی رخ داده است.

البته این مساله می‌تواند به کژسلیقگی تیم رسانه‌ای دولت نیز برگردد که یک روز نیمه تعطیل را برای اعلام رئیس کل انتخاب کردند، چرا که در یک روز کاری و شلوغ بازار ارز اثرگذاری این خبر می‌توانست بیشتر باشد.

نظرات متفاوت معامله‌گران در مورد صالح‌آبادی

نسبت به علی صالح‌آبادی نظرات متفاوتی بین معامله‌گران شنیده می‌شود، خیلی از آن‌ها معتقدند که صالح‌آبادی، برای هماهنگی با وزیر اقتصاد انتخاب شده و این می‌تواند درنهایت به نفع بورس تمام شود.

صالح‌آبادی روز گذشته دو اولویت اصلی خودش در بانک مرکزی را مهار تورم و ثبات بازار ارز اعلام کرد. مهار تورم قطعا با کاهش نرخ بهره در شرایط فعلی اتفاق نمیفتد.

برخی فعالان بازار نیز اعتقاد دارند صحبت از ثبات به معنی اینست که بانک مرکزی تلاش می‌کند که در میان مدت نرخ را در محدوده‌های فعلی حفظ کند و ثبات، به معنای کاهش نرخ نخواهد بود.

خبری بین معامله‌گران می‌پیچید اختلال در همراه بانک ملت بود، بیشتر معامله‌گران ارزی از این ابزار برای خرید و فروش استفاده می‌کنند زیرا می‌توانند پول بیشتری را انتقال بدهند.

قیمت دلار امروز پنجشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۰

قیمت دلار در صرافی ملی، با افزایش نسبت به روز گذشته رقم ۲۷۶۵۰ تومان را نشان می‌دهد. همچنین نرخ خرید دلار ۲۷۱۰۲ تومان اعلام شده است.

قیمت یورو نیز بدون تغییر نسبت به روز گذشته، ۳۲۰۱۷ تومان را نشان می‌دهد. همچنین نرخ خرید یورو در این صرافی ۳۱۳۸۳ تومان تعیین شده است.

دلار در بازار آزاد در بازار روز قبل نسبت به ۳ روز پیش، با ۸۰ تومان کاهش، ۲۷,۹۸۰ تومان نرخ گذاری شد. دلار در صرافی ملی در بازار روز قبل نسبت به ۳ روز پیش، با ۱۶۶ تومان افزایش، ۲۷,۱۰۲ تومان نرخ‌گذاری شد.

دلار در بازار متشکل با افزایش ۰.۰۸ درصدی نسبت به ۳ روز پیش، ۲۷,۲۷۱ تومان معامله شد. دلار در سامانه سنا با افزایش ۰.۶۱ درصدی نسبت به ۳ روز پیش، ۲۷,۶۵۰ تومان معامله شد.دلار کانادا با کاهش ۰.۲۲ درصدی نسبت به ۳ روز پیش، ۲۲,۱۹۳ تومان معامله شد.


 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر