|
کدخبر: 109855

رییس انجمن واردکنندگان تلفن همراه مطرح کرد؛

کنترل بازار با محدودیت واردات تلفن همراه

غروی رام گفت: دولت در راستای کنترل قیمت‌ها و ذخیره منابع ارزی اقدام به محدود کردن واردات تلفن همراه کرده است.

اصناف کنترل بازار با محدودیت واردات تلفن همراه

حسین غروی رام در حاشیه نشست انجمن واردکنندگان تلفن همراه اظهار کرد: محدودیت در واردات تلفن همراه یک تصمیم بسیار صحیح در کنترل بازار و قیمت‌ها است و در صورتی که نسبت به گذشته در راستای واردات تلفن‌های همراه، ارز از کشور خارج شود، هم با کمبود ارز مواجه می‌شویم و هم قیمت‌ها در بازار افزایش پیدا می کند.

او افزود: در سال گذشته ۲.۴ میلیارد دلار ارز بابت واردات تلفن همراه از کشور خارج شد که تنها ۱.۳ میلیارد دلار از آن از محل منابع ارزی بانک مرکزی تامین شده است.

رییس انجمن واردکنندگان تلفن همراه تاکید کرد: امسال بانک مرکزی همانند سال گذشته با کمبود ارز مواجه است، پس محدودیت واردات تلفن همراه از سوی دولت در جهت ذخیره منابع ارزی و همچنین کنترل بازار بوده است.

کاهش واردات تلفن همراه در ماه های اخیر

غروی رام با ذکر این مطلب که افزایش واردات تلفن همراه شایعه است بیان کرد: واردات تلفن همراه در سه ماه ابتدایی امسال نسبت به سه ماه قبل‌تر ۲.۳ میلیون و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۰۰ هزار دستگاه کاهش یافته است.

او ادامه داد: قاچاق تلفن همراه همچنان ادامه دارد و هم اکنون حدود ۵۰۰ هزار دستگاه تلفن همراه در گمرک کشور منتظر تخصیص ارز هستند که به بازار عرضه شوند، اما به دلیل محدودیت‌هایی که در این زمینه اعمال شده است، بانک مرکزی این اجازه را نمی‌دهد.

رییس انجمن واردکنندگان تلفن همراه تصریح کرد: افزایش قیمت تلفن همراه در بازار مستقیما با افزایش قیمت دلار در ارتباط است و این افزایش قیمتی که اخیرا در بازار تلفن همراه شاهد آن بودیم به دلیل نوسانات ارزی به خصوص دلار است.

هیچ تلفن همراهی دپو نشده است

غروی رام ابراز کرد: انبار و دپوی تلفن همراه به هیچ عنوان صحت ندارد و این ادعا را می‌توان با پیگیری‌های سامانه همتا ثابت کرد به گونه‌ای که مدت زمان تخصیص ارز به تلفن همراه تا زمان روشن شدن آن توسط مشتری بین ۱۵ تا ۳۰ روز است که هر فرد می‌تواند این رویه را در خصوص تلفن همراه خود پیگیری کند.

به گفته وی؛ از ابتدای سال ۹۹ به تلفن‌های همراه بالای ۳۰۰ یورو هیچ ارزی از سوی منابع بانک مرکزی تخصیص داده نشده است.

رییس انجمن واردکنندگان تلفن همراه اظهار کرد: این تصمیم از مدت‌ها قبل گرفته شده، اما حدود ۱۶۰ هزار تلفن همراه بالای ۳۰۰ یورویی در سال ۹۹ به بازار عرضه شده که عمدتا مربوط به ثبت سفارش‌های سال قبل بوده و مابقی به صورت قاچاق وارد شده اند.

غروی رام افزود: انجمن ما به عنوان واردکنندگان قانونی تلفن همراه کاملا با تصمیم دولت موافق هستیم چراکه این تصمیم ضمن جلوگیری از قاچاق کالا، به ذخیره منابع ارزی کمک زیادی می‌کند.

وی بیان کرد: در این راستا، انجمن وارد کنندگان تمام زیر ساخت‌های طرح افق را آماده کرده است و منتظر دستور دولت نسبت به اجرایی کردن آن است.

رییس انجمن واردکنندگان تلفن همراه افزود: عملکرد طرح افق به این شکل است که خریدار تلفن همراه به محض روشن کردن موبایل خود یک پیامک حاوی اطلاعات و قیمت مصوب همان تلفن همراه به وی ارسال می‌شود.

غروی رام تصریح کرد: خریدار می‌تواند از طریق طرح افق استعلام قیمت تلفن همراه خود را بگیرد و در صورتی که قیمت خریداری شده از قیمت مصوب بیشتر بود، خریدار می‌توان نسبت به ثبت شکایت از واحد صنفی اقدام کند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها