|
کدخبر: 105609 شاپور پشابادی

در گفتگوی گسترش نیوز با دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی مطرح شد:

شرط پر شدن بازار از لوازم‌خانگی

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی: وقتی مقامات بورس می‌گویند کمتر از ۲۰۰ یا ۱۰۰ تن، جنس نمی‌دهیم تولیدکننده‌ای که به اندازه ۳ یا ۵ تن مصرف دارد چکار باید کند؟

اصناف شرط پر شدن بازار از لوازم‌خانگی

در شرایط تحریم یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های تولیدکنندگان تامین مستمر و کافی مواد اولیه است. در این میان یکی از صنایعی که به سرعت از معضل کمبود مواد اولیه، تاثیر می‌پذیرد صنعت لوازم‌خانگی است. برآیند نهایی این وضعیت گرانی این حوزه مهم است. برای بررسی بیشتر این موضوع با دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی به گفتگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

بازارچی

سود تولیدکننده در تولید انبوه است

بعضاً گفته می‌شود که یکی از دلایل گرانی و کمبود لوازم‌خانگی در بازار توزیع قطره‌چکانی کالاست. اسماعیل بازارچی، دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی در این رابطه اظهار داشت: وقتی تولیدکننده برای تامین مواد اولیه به تقلا می‌افتد نمی‌تواند با ظرفیت بالا تولید کند. تولید کم لوازم‌خانگی به خاطر توزیع قطره‌چکانی مواد اولیه است بنابراین ابتدا باید این موضوع را حل کرد. تولیدکننده برای تامین هزینه‌های جنبی خود به دنبال تولید انبوه است. در واقع سود تولیدکننده در تولید انبوه است. فرق نمی‌کند که با ۱۰ درصد ظرفیت تولید شود یا ۱۰۰ درصد ظرفیت؛ چون در هر دو حالت تولیدکننده مجبور است هزینه‌های خود را تقبل کند. در این شرایط منطقی نیست که فکر کنیم تولیدکننده عمدتاً به دنبال تولید و توزیع قطره‌چکانی است.

به تعامل گمرک نیاز است

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی در ادامه افزود: «تامین قطعات وابسته یکی دیگر از مشکلات ماست.  مدتی است بانک مرکزی در گشایش ها اقدامی نکرده است. یکی از عوامل موثر در بروز کمبود ها چه در زمان حال و چه در آینده همین است. تا وقتی این قطعات تامین نشود زنجیره تولید، کامل نخواهد شد. گمرک هم باید مساعدت و تعامل بیشتری با تولیدکنندگان داشته باشد و فرایند ترخیص را تسریع کند. ماندن کالا در گمرک باعث تحمیل هزینه به تولید می‌شود».

اسماعیل بازارچی، دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی در ادامه به خبرنگار گسترش‌نیوز گفت: «نشستی که هفته قبل با حضور رئیس سازمان حمایت و تولیدکنندگان لوازم‌خانگی برگزار شد به خوبی پیش رفت و نتایج مثبتی به همراه داشت. دکتر تابش به درخواست اینجانب، فرصت ثبت قیمت‌ها را تا روز یکشنبه، اول تیر  تمدید کردند تا واحد هایی که به هر دلیلی نتوانسته بودند اقدام به ثبت لیست در سامانه کنند از این فرصت بهره‌مند شوند و لیست قیمتی خود را براساس دستور العمل سازمان، تهیه و به دبیرخانه سازمان تحویل و رسید دریافت نمایند.».

بازارچی در ارتباط با گرانی و نحوه توزیع ورق فولاد گفت: «قیمت و نحوه توزیع ورق فولاد باید حل شود. یکی از خواسته‌های مهم ما تامین و توزیع مرتب ورق فولاد و مواد اولیه دیگر است. تولیدکننده نباید دغدغه مواد اولیه باشد. ظرفیت تولید ما کم نیست. در ارتباط با هر محصولی می‌‌توانیم به اندازه دو برابر نیاز بازار، تولید کنیم. این در حالی است که اکنون بسیاری از واحدها با ظرفیت بسیار پایین کار می‌کنند. یکی از علل اصلی کمبود کالا در بازار عدم تامین کافی مواد اولیه است».

ورق کجا می‌رود؟

وی در ادامه افزود: «آیا پیگیری کرده‌ایم تا مشخص شود ورقی که فلان برشکار تحویل گرفته به کجاها داده شده است؟ تولیدکننده مجبور می‌شود ورق موردنیاز خود را از برشکار بگیرد چون نمی‌تواند به طور مستقیم از کارخانه یا بورس تهیه کند. برشکار باید سود قانونی خود را اضافه و در اختیار تولیدکننده قرار دهد ولی عملاً شاهد هستیم که ورق به دو برابر قیمت کارخانه در اختیار ما قرار می‌گیرد. تولیدکننده و مصرف‌کننده هستند که تاوان این سوءاستفاده بزرگ را می‌دهند.

می‌گویند ۱۰۰ یا ۲۰۰ تن خرید کن

اسماعیل بازارچه افزود: «چند سال قبل کارخانجات تولیدکننده ورق به صورت اعتباری به تولیدکنندگانی مثل ما جنس می‌دادند. آن زمان مشکلی نداشتیم. تولیدکننده محصول موردنیاز خود را به طور مستقیم از کارخانجات فولاد تحویل می‌گرفت. به‌این‌ترتیب انبار و احتکار هم رخ نمی‌داد و تولیدکننده مطابق برنامه تولیدش، ورق خود را دریافت می‌کرد. بخشی از مشکلات ما به بورس کالا مربوط می‌شود. وقتی بورس می‌گوید کمتر از ۲۰۰ یا ۱۰۰ تن جنس نمی‌دهم تولیدکننده‌ای که به اندازه ۳ یا ۵ تن مصرف دارد چکار باید کند؟ بعضی از واحدهای ما امکان خرید در این حجم بزرگ را ندارند. به این ترتیب تولیدکنندگان کوچک مجبور می‌شوند به هر قیمتی که شده ماده اولیه موردنیاز خود را تامین کنند تا تولید متوقف نشود. باید توجه بیشتری به توزیع مواد اولیه شود. اگر نظارت دقیق‌تری بر خریداران بورس انجام شود و قیمت‌گذاری بورس بررسی شود تولید، شاهد هیچ کمبود تولیدی نخواهیم بود و بازار را اشباع می‌کنیم».

دبیر انجمن تولیدکنندگان در پایان افزود: «از همکاری صمیمانه کارشناسان سازمان و راهنمایی و مشورتی که جهت عملیاتی سازی تهیه لیست به واحدهای تحت پوشش انجمن اعمال کردند کمال تشکر را داریم».

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها