نزدیک به سه ماه است که به عنوان خبرنگار، هر روزم را با یک سوال تکراری از مسئولان و پیگیریهای بیوقفه آغاز میکنم: «بالاخره کی اینترنت وصل میشود؟». در این ۱۲ هفته، من شاهد اضطراب آدمهایی بودم که شغلشان، آموزششان و تمام دلخوشیشان در فضای بینالملل، پشت درهای بسته مانده است.
روزهایی که برای کسبوکارهای آنلاین و معیشت میلیونها ایرانی به سختی سالها سپری شد، اما پیگیریهای مداوم سه ماهه ما و گفتگوهای فشرده با مقامات و منابع مطلع در یک هفته اخیر، نشان از تغییر جهت وزش بادها دارد. برآیند این گفتگوها یک پیام روشن دارد: میتوان به بازگشایی دریچههای اینترنت جهانی در هفتههای پیشرو امیدوار بود.
قرار است در هفته جاری، اولین جلسه «ستاد ساماندهی فضای مجازی» به ریاست دکتر عارف، معاون اول رئیسجمهور برگزار شود. این نشست صرفاً یک جلسه اداری معمول نیست؛ بلکه طبق اظهارات یک منبع آگاه به سیتنا، این جلسه خشت اول بنای بازگشایی است. بر اساس پیشبینیها، احتمالاً پس از برگزاری دو جلسه از این ستاد، طلسم اینترنت بینالملل شکسته خواهد شد و روال دسترسی به حالت عادی بازمیگردد.
در ابتدای این بحران، نگاه تمامی دغدغهمندان و فعالان حوزه فناوری به «پاستور» و شخص جناب دکتر پزشکیان بود. به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی (شعام)، انتظار میرفت ایشان شخصاً دستور رفع محدودیتها را صادر کنند، اما با تدبیر رئیسجمهور، مسئولیت پیگیری مستقیم و گشایش این گره کور به دکتر عارف سپرده شد.
مطالبه عمومی از معاون اول: نان مردم در گرو اتصال است. اکنون که قرعه این مسئولیت سنگین به نام دکتر عارف افتاده است، انتظارات جامعه از ایشان به اوج خود رسیده است. جناب دکتر عارف! امروز زندگی، آموزش و سفره بسیاری از مردم به رشتههای باریک فیبر نوری و اتصال به جهان خارج گره خورده است.
جناب دکتر عارف، شما حالا در نقطهای ایستادهاید که تصیمتان مستقیماً با معیشت میلیونها ایرانی گره خورده است. من به عنوان خبرنگاری که سه ماه است پا به پای این مردم نگران بودهام، از شما تقاضا دارم در اولین جلسه ستاد، صدای لرزان کسبوکارهای کوچک و جوانانی که تمام سرمایهشان در گرو اینترنت بینالملل است را بشنوید.
چرا که اینترنت پرو و طبقاتی و افراد دارای خط سفید براشون نت بین الملل بازه
پس اگر دشمن بخاد به زیر ساخت حمله کنه با همون افراد هم حمله میکنه چه به نفر وصل باشه چه میلیون نفر
بعدم کانفیگ فروشها و فیلترفروش ها رو دولت داره جیبشونو پر میکنه
کسی بخاد حمله سایبری کنه با کانفیگ و غیره هم انجام میده.
یه کاربری تو نظرات نوشته بود که باهاش موافقم
نوشته بود به موقعش این کار مسوولین و تلافی میکنیم وقتی به مردم نیاز دارن مردم مردم میکنن فکر کردن یه عده ای تجمعات شرکت کردن مردم همه راضی اند. خودشون قطع میکنن بعد ستاد تشکیل میدن افراد موافق قطع نت و فیلترینگ همشون خط سفید دارن خودشون بچه هاشون بعد به ردی ملت قطع کردن به بهانه امنیت...
امروز نت طبقاتی
فردا برق طبقاتی
پس فردا آب و گاز طبقاتی.
بعدها هم متل اسرائیلیها یه دیوار حائل میکشن. نت بین الملل حق طبیعی همه مردمه.. چه برای کسب و کار چه برای تفریح چه برای ارتباط با دوستان و اقوام در خارج.
اگر خودشون خط سفید نداشتن اصلا رو ملت قطع نمیکردن برای خودشون خط سفید دارن و راحت توییت میزارن رو ملت قطع کردن