در این روزها که صرافی ها تعطیل بودند، دلالان فرصت کافی برای دست گرفتن بازار داشتند. این یک فرصت استثنایی بود تا دلار رکورد ویژه سال 97 را ثبت کند.
به گزارش گسترش، امروز هر دلار ۵۱۰۵ تومان، یورو ۶۲۶۵تومان، پوند ۶۹۴۰ تومان، درهم امارات ۱۳۸۰ تومان و لیر ترکیه ۱۳۳۵ تومان معامله شد. البته این معاملات را بیشتر دلال ها انجام دادند!
تنها چند صرافی بانکی آن هم با شرایط خاص و مدارک کامل خروج از کشور به شهروندان ارز میفروشند که قیمت آنها نیز تفاوت چندانی با نرخ دلالان نمیکند.
بی رودربایستی باید گفت شرایط اصلا مساعد نیست و به نظر می رسد بحران ارزی سال 96 با همان شکل و شمایل و حتی شاید ترسناک تر می خواهد پایه های اقتصاد در سال 97 را هم بلرزاند.
دولت در آخرین برنامه ریزی هایی که داشته می خواهد چند طرح ویژه را در راستای مهار قیمت ارز اجرا کند. طرح هایی که البته در شرایط فعلی نوش دارو پس از مرگ سهراب هستند و اگر خوش شانس باشیم در اولین روزهای بعد از تعطیلات اجرایی خواهد شد.
الزام بانک مرکزی به ارائه تضمین برای تسویه سپردههای ارزی از طریق بانکهای دولتی، یکی از موارد پیشبینی شده در این طرح است، به این ترتیب که چند بانک را مبنا قرار خواهند داد تا مردم ارزهایشان را آنجا سپردهگذاری کنند یا در صورت تمایل با نرخ رسمی تعریف شده ریالشان را به ارز تبدیل کنند و آن را به صورت ارزی نگهداری کنند.
یکی از موارد دیگری که در این طرح پیشبینی شده، یکسانسازی نرخ ارز و تک نرخی شدن آن است چراکه چند نرخی شدن آن ایجاد فساد کرده و هیچ کس جوابگو نیست که نرخ واقعی ارز چه عددی است، درواقع نیاز است که نرخ ارز کاملا شفاف باشد.
ساماندهی اطلاعات مربوط به خرید و فروش ارز راهکار سوم است. ساماندهی صرافیها مهمترین رکن این طرح خواهد بود چراکه صرافیها اصلیترین عامل مبادلات ارزی کشور محسوب میشوند و باید سامانه خرید و فروش ارز در کشور شفاف باشد.
باید منتظر ماند و دید که این راهکارها می تواند راه نجاتی باشد در مقابل سرکشی های بازار ارز یا خیر.