نزدیک به ۷۰ درصد بازار سهام بهطور مستقیم درآمدهایشان به دلار و قیمتهای جهانی وابسته است و بیشتر شامل شرکتهای بزرگی هستند که نمادهای مطرح و تاثیرگذاری در تابلوی بورس دارند.
به گزارش پایگاه خبری گسترش، روزنامه صمت نوشت: از آنجا که نرخهای فروش این شرکتها بالارفته و در آستانه تعدیل مثبت هستند، بنابراین این توجه بازار هم طبیعی است. ولید هلالات تحلیلگر یک کارگزاری با بیان این مطلب گفت: این درحالی است که دلار هم همراهی کرده و پیشبینی میشود دلار در بازار آزاد همین روند صعودی را طی کند. بنابراین به نظر میرسد بهطور کلی درآمد سهمهایی که با بازار جهانی و دلار درگیر هستند و دلار باعث افزایش رشد درآمد آنها میشود و در صورتی که رشد بازار ادامهدار باشد، انتظار میرود این شرکتها در چند ماه آینده بازدهی ۲۰ درصدی داشته باشند. اما به این معنی نیست که رشد پرشتاب و مداوم باشد، اصلاح هم دارد، اما روند کلی این سهمها بهویژه گروههای فلزی، معدنی، پتروشیمی و پالایشی صعودی است.
وی در بررسی رشد نرخ مواد اولیه این گروهها افزود: نرخهای فروش چند ماه گذشته در گروه فولاد باتوجه به نرخ شمش فولاد در چین که از ۳۵۰ دلار به ۵۰۰ دلار رسیده است، به دنبال آن سنگآهن و همه مولفههایی که در ارتباط با فولاد هستند، افزایش نرخ داشتهاند. در گروههای پتروشیمی اوره از ۱۸۰ دلار به ۲۶۰ دلار و متانول از ۲۸۰دلار به ۳۴۰ دلار رسیده است. درباره نفت هم حاشیه سود فرآوردههای نفتی نسبت به ۳ ماه قبل نزدیک به ۳ درصد رشد داشته است. همه این موارد در بازار داخلی اثر دارد. چون نرخهای بازار داخل کشور به نرخهای فروش بازار جهانی متصل است.
این کارشناس بازارسرمایه درباره جذب نقدینگی باتوجه به رشد بازار گفت: تا الان رشد نقدینگی سمت بازار نیامده است، حجم و ارزش معاملات نشان نمیدهد نقدینگی سنگینی وارد بازار شده باشد. امابهنظر میرسد با گزارشهای ۶ ماهه، قدری وضعیت نقدینگی بهتر شود، اما دور از ذهن به نظر میرسد که حجم با اهمیتی از خارج از بورس و ازسوی سهامدار حقیقی وارد بورس شود.
وی در پیشبینی از وضعیت بازارسرمایه در ۶ ماهه دوم سال افزود: بهنظر میرسد سهمهایی که به بازار جهانی وابسته هستند، نزدیک به ۲۰ درصد رشد خواهند داشت. هلالات درباره روند سرمایهگذاری خارجی در بازار سرمایه، گفت: در این زمینه تعداد کمی از شرکتها درحال فعالیت هستند و درحالحاضر جذب سرمایهگذار خارجی یک بحث است و موضوع دیگر این است که سرمایهگذار داخلی و حقیقی که بدنه اصلی جامعه هستند جذب بورس نشدهاند. اگر این گروه در بازارسهام سرمایهگذاری کنند ظرفیت بیشتری وجود دارد تا اینکه شرکتهای خارجی بیایند، چون آنها هم سرمایهگذاریهای میکنند اما به احتمال به شکل بلوکی مجبور هستند خرید کنند و در بازار عادی خرید نمیکنند، بنابراین میتوان گفت خرید آنها ممکن است باعث رشد بازار شود. اما زمانی که سرمایهگذار حقیقی وارد بازار میشود بلوکی نمیخرند و در حالت عادی بازار خرید انجام شده و منجر به رشد قیمتها میشود.
وی درباره نقش حقوقیها افزود: بهطور قطع چون بازار به سمت سهمهای بزرگ آمده است، این سهمها همواره دست حقوقیها بوده و نمیتوان انتظار داشت شرکتی که ارزش بازار آن ۱۰ هزار میلیارد تومان است را حقیقیها بتوانند قیمتها را بالا و پایین ببرند. بنابراین اگر حقوقیها خریدشان بیشتر از فروششان باشد، طبیعی است که روند صعودی ادامهدار باشد. بهنظر میرسد اگر کسی بخواهد در بازار سرمایهگذاری کند، راهی ندارد جز اینکه بخش زیادی از پولش را سمت سهمهایی ببرد که به بازار جهانی وابسته است.
این تحلیلگر بازارسرمایه درباره تثبیت نرخ دلار گفت: بهنظر میرسد دلار در بازار آزاد تا پایان سال رشد داشته باشد و به ۴۳۰۰ تومان برسد. بهطور قطع برای بورس کشور به دلیل اینکه بخش زیادی از بازار کشور به بازار جهانی متصل است، اتفاق مثبتی است. بنابراین افزایش نرخ دلار محرکی برای رشد بازار هم به حساب میآید.