صندوق تثبیت بازار سرمایه با سرمایه اسمی یک میلیارد تومانی و تزریق منابع از چند محل، از سهشنبه 18 مهر آغاز به کار کرد تا در حمایت از سهامداران و پیشگیری از نوسانهای شدید بازار سهام نقش داشته باشد.
به گزارش پایگاه خبری گسترش، روزنامه صمت نوشت: درحالی رئیس سازمان بورس، ۳ مرداد امسال مجوز فعالیت صندوق تثبیت بازار سرمایه را صادر کرده بود که با تصویب چارچوب کلی فعالیت و نحوه استفاده از منابع، آییننامهها و بودجه ازسوی هیات امنا و امضای وزیر اقتصاد ۱۸ مهر بهطور رسمی آغاز بهکار کرد. سرمایه این صندوق براساس قانون، ۱ میلیارد تومان بوده که ازسوی دولت تامین شده و قرار است منابع آن از طریق تخصیص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی و کاهش کارمزد سازمان بورس و سرمایهگذاری و خرید و فروش سهام تامین شود. این صندوق در راستای اجرای ماده ۲۸ قانون رفع موانع تولید و با هدف اطمینانبخشی و ایجاد ثبات در بازار سرمایه، تاسیس شده و قرار است تاثیر بسزایی در حمایت از سهامداران و پیشگیری از نوسانهای شدید بازار داشته باشد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۲۲ دی ۱۳۹۳ در صحن علنی مجلس و در راستای ادامه بررسی لایحه رفع موانع تولید، پیشنهاد تاسیس صندوق تثبیت بازارسرمایه را به تصویب رساندند. براین اساس، صندوق تثبیت بازارسرمایه از ارکان مالی است که در همه بازارهای پیشرفته دنیا و به منظور کنترل شرایط نگرانکننده در بازارهای سرمایه تشکیل شده است. به گفته مدیر اداره نظارت بر ناشران بورس اوراق بهادار تهران، صندوق تثبیت با سرمایه و بودجه سازمان تشکیل میشود و اندازه آن بسیار بزرگتر از صندوق توسعه بازار است. در تمام بازارهای پیشرفته دنیا، چنین صندوقهایی ماهیت چندجانبه دارند و علاوه بر کمک به بازار سرمایه، از دیگر بازارهای مالی دنیا نیز حمایت میکنند. براین اساس صندوق تثبیت به طور معمول همزمان با تغییرات بنیادی در کشورها ایجاد میشود. از سوی دیگر برخی فعالان بازارسرمایه در کنار مزایای این صندوق، معتقدند بین ارکان مدیریتی این صندوق باید هماهنگی بیشتری به وجود آید تا این صندوقها کارآیی بیشتری داشته باشند.
صندوقی برای حمایت از سرمایهگذاران خرد در ماده الحاقی ۲۶ لایحه رفع موانع تولید آمده است به منظور کنترل یا کاهش خطرات سامانهای یا فرادستگاهی بازار سرمایه کشور در شرایط وقوع بحرانهای مالی و اقتصادی و اجرای سیاستهای عمومی حاکمیتی در این شرایط و به منظور حفظ و توسعه شرایط رقابت منصفانه در حوزه بازار سرمایه، صندوق تثبیت بازار سرمایه به عنوان نهاد مالی در نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار، با شخصیت حقوقی مستقل و غیردولتی تأسیس میشود. به طور معمول دولتها، در بازارهایی که نیمهخصوصی هستند مثل بورس کشور، به منظور حمایت از سرمایهگذاران خرد این صندوقها را ایجاد میکنند. ایجاد صندوق تثبیت در کشور فعالیتی مثبت است اما به دلیل اینکه در بازار حضور نیافته و منابع کافی نداشته و بازارگردان ندارند، تاکنون کاربرد زیادی نداشتهاند. در مجموع نداشتن کارآیی در مدیریت و ناهماهنگی در مدیریت حقوقی بازار سرمایه باعث شده این صندوقها نتوانند کارآیی خود را داشته باشند. مهدی طحانی کارشناس بازارسرمایه با بیان این مطلب، درباره کاربرد این صندوقها گفت: این صندوقها بیشتر در مواقع بحران و زمانی که بازار نوسانهای شدید و نامعقول دارد، کاربرد بیشتری پیدا میکنند. به این شکل که زمانی که خریدار کم میشود، این صندوق به عنوان خریدار عمل کرده و جلوی افت بیشتر بازار را میگیرد و زمانی که بازار حبابی میشود، این صندوق شروع به عرضه میکند. وی درپاسخ به اینکه آیا در مواقع بحرانی حمایت صندوق تثبیت واقعی است، گفت: به طور معمول ایجاد این صندوقها همگام با برخی تغییرات بنیادی در کشورها ایجاد میشود. به طور مثال دولت سیاستهای انبساطی پیش میگیرد، از سوی دیگر صندوق تثبیت وارد عمل شده و از بازار حمایت میکند.
4ویژگی مهم صندوق تثبیت دراینباره مصطفی امیدقائمی مدیرعامل یک شرکت سرمایهگذاری با اشاره به کاهش خطرهای سامانهای یا فرادستگاهی در بازارسرمایه به عنوان یکی از مهمترین مزیتهای این صندوق، گفت: صندوق تثبیت قرار است در شرایط وقوع بحرانهای مالی، اقتصادی و اجرای سیاستهای عمومی حاکمیتی برای حفظ و توسعه فضای رقابت منصفانه در بازار سرمایه فعالیت کند. بازار سرمایه برای کاهش ریسک سرمایهگذاری، افزایش اعتماد و اطمینان، جذب مخاطبان بیشتر و رشد نقدشوندگی به نهادهای حمایتی همچون صندوق تثبیت نیاز دارد. وی درباره مزیتهای راهاندازی صندوق تثبیت بازار سرمایه گفت: چنین ابزارهای حمایتی در بلند مدت بر حافظه و ذهن سرمایهگذاران تاثیر میگذارد و باعث ماندگاری اعتماد و آرامش در بازار میشود. به گزارش سنا، این کارشناس بازارسرمایه با تاکید بر اینکه صندوق تثبیت باعث کاهش ریسک سرمایهگذاری در بازار سهام میشود، افزود: با کاهش ریسک سرمایهگذاری و افزایش اعتماد در بازار سرمایه، روند حرکت شاخصها در این بازار منطقیتر میشود. قائمی درباره نحوه مدیریت این صندوق گفت: مدیریت این صندوق موضوع حساس و مهمی است. به عبارتی باید روند معاملات این صندوق به نحوی باشد که منافع عموم سرمایهگذاران مد نظر باشد و روی یک صنعت یا گروه خاص تمرکز نشود. نخستین مدیرعامل فرابورس ایران، مدیریت این نهاد حمایتی را خیلی مهم ارزیابی کرد و گفت: اداره این صندوق و تعیین نحوه و شیوه معاملات آن خیلی مهم است و باید با دقت بالا و دوراندیشی همراه باشد. به گفته وی افراد مجرب که تجربه زیاد با عمر ۲۰ - ۳۰ ساله در بازار سرمایه دارند باید برای مدیریت این صندوق انتخاب شوند و در تعیین عملکرد این صندوق مشارکت داشته باشند. امید قائمی معتقد است مدیریت این صندوق باید سرد و گرم بازار سرمایه را چشیده باشد و منابع این صندوق نباید در سرمایهگذاریهای کوتاهمدت وارد شود بلکه باید در سهام با دید بلندمدت ورود پیدا کنند. وی صندوق تثبیت را راهکار موثری برای کاهش ریسک، افزایش نقد شوندگی و ایجاد آرامش و اعتماد در بازار سرمایه دانست و افزود: در سالهای گذشته کمبود چنین نهادی در بازار سرمایه ملموس بود. این فعال بازارسرمایه اظهار امیدواری کرد با راهاندازی این نهاد حمایتی، حرکتهای مثبتی در بازار سرمایه اتفاق بیفتد که منجر به جذب مخاطبان جدید و افزایش اعتماد و اطمینان به بازار سرمایه شود. امید قائمی مهمترین مزیت این صندوق را کنترل و کاهش خطرهای سامانهای یا فرادستگاهی در بازار سرمایه خواند و گفت: این صندوق قرار است در شرایط وقوع بحرانهای مالی، اقتصادی و اجرای سیاستهای عمومی حاکمیتی برای حفظ و توسعه فضای رقابت منصفانه در بازار سرمایه فعالیت کند. وی معتقد است با ورود این صندوق در شرایط بحرانی به بازار سرمایه، رفتارهای هیجانی سهامداران که منجر به ضرر و زیان آنها پس از فروکش کردن هیجانهای منفی میشود، کاهش خواهد یافت.