|
کدخبر: 328489

اختصاصی گسترش نیوز؛

بیوگرافی محمدباقر قالیباف نامزد انتخابات ریاست جمهوری

صلاحیت محمدباقر قالیباف برای انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان احراز شد. قالیباف پیش از این نیز برای این پست تایید صلاحیت شده بود اما تا به حال سابقه پیروزی در انتخابات را ندارد. در این گزارش شما را با سوابق رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی آشنا می کنیم. با ما همراه باشید.

سیاست

شورای نگهبان پس از بررسی های لازم، سرانجام اسامی نامزدهای احراز صلاحیت شده را اعلام کرد که بر این اساس، علیرضا زاکانی، سعید جلیلی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، مصطفی پورمحمدی، محمد باقر قالیباف و مسعود پزشکیان از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت شدند.

محمدباقر قالیباف یکی از نامزدهایی محسوب می شود که بنا به نظر اکثر کارشناسان و تحلیلگران سیاسی، از شانس خوبی برای پیروزی برخوردار است. او در حالی برای نامزدی در انتخابات نام نویسی کرد که چندی پیش با آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بار دیگر به عنوان رئیس مجلس برگزیده شده بود.

تصمیم قالیباف برای ثبت نام در انتخابات، موجی از شگفتی را در میان سیاسیون، خبرنگاران و حتی هم حزبی های خود ایجاد کرد. اصولگرایان بر این باور بودند که قالیباف پس از انتخاب مجددش برای پست ریاست مجلس دوازدهم، دیگر میلی برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری نخواهد داشت اما شهردار سابق تهران همه را غافلگیر کرد.

از جلیلی به عنوان رقیب اصلی قالیباف یاد می شود اما ظواهر امر این طور نشان می دهد که بخت رئیس کنونی مجلس شورای اسلامی برای رفتن به پاستور بیش از هر کس دیگری است. در ادامه به رزومه و سوابق محمدباقر قالیباف، نامزد چهاردهمین دوره ریاست‌ جمهوری اشاره می کنیم.
محمد-باقر-قالیباف

مروری بر زندگی شخصی

محمدباقر قالیباف، متولد نخستین روز از شهریور ماه سال ۱۳۴۰ در طرقبه مشهد است. او دارای دکترای جغرافیای سیاسی است و پیش از این فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا بوده است. قالیباف فرماندهی ناجا (۱۳۷۹–۱۳۸۴) را نیز در کارنامه دارد. رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی پس از ناکامی در انتخابات ریاست جمهوری ایران  سال ۱۳۸۴ به سمت شهردار تهران انتخاب شد که تاسال ۱۳۹۶ این سمت را عهده‌دار بود. در ادامه به بهارستان رفت و عنوان ششمین رئیس مجلس شورای اسلامی را به خود اختصاص داد.

 پدر او حسین قالیباف اصالتاً کُرد زبان و مادرش خیرالنساء بوژمهرانی اصالتاً فارس زبان بودند. برادرش حسن قالیباف طرقبه‌ای در عملیات کربلای ۴ در جریان جنگ ایران و عراق کشته شد.

وی دانش‌آموختهٔ رشتهٔ جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران در مقطع فوق لیسانس و دکترای همین رشته در دانشگاه تربیت مدرس، هم‌زمان با فرماندهی نیروی هوایی سپاه، است که در هر دو مقطع تحصیلی با سهمیه ایثارگری پذیرش گرفتند. پایان‌نامهٔ دکترای وی بررسی سیر تکوین نهادهای محلی ایران در دورهٔ معاصر بوده‌است.

باقر-قالیباف

محمد-باقر-قالیباف

محمدباقر قالیباف در سال ۱۳۶۱ در سن ۲۱ سالگی ازدواج کرد. همسر او زهرا مشیر، زنی از محلهٔ طرقبه است که همسایه قالیباف بود. دوران دبیرستان را به پایان نرسانده بود. فروردین ۱۴۰۱ انتشار عکس‌هایی در شبکه‌های اجتماعی از سفر همسر، دختر و داماد قالیباف به ترکیه برای خرید سیسمونی نوزاد خبرساز شد. در واکنش الیاس قالیباف، پسر او با انتشار پیامی عذرخواهی کرده و این سفر را اشتباه توصیف کرده‌است. پس از آن وحید اشتری، افشاگر این رویداد به دو سال حبس و ممنوعیت از هرگونه فعالیت در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی محکوم شد.

قالیباف در جنگ ایران و عراق

همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی محمد باقر قالیباف فعالیت خود را در بسیج آغاز کرد و با شروع ناآرامی‌های کردستان به آن شهر و سپس با آغاز جنگ ایران و عراق به جبهه‌های جنوب عزیمت نمود و در اوایل جنگ به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد. وی در جبهه‌های جنگ اغلب مسئولیت اطلاعات عملیات جنگ را به عهده داشت سپس در مسئولیت فرماندهی گردان و فرماندهی تیپ امام رضا نیز فعالیت کرد. وی در سال ۱۳۶۱ به فرماندهی لشکر نصر خراسان منصوب شد و سپس در فرماندهی لشکر ۲۵ کربلا کار خود را دنبال کرد. سردار قالیباف بعد از پایان جنگ ایران و عراق فرمانده قرارگاه نجف بود و سپس به جانشینی نیروی مقاومت بسیج منصوب شد.

او در سال ۱۳۷۳ به عنوان فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا انتخاب شد و گفته می‌شود که در پروژه‌هایی همچون راه‌آهن مشهد - سرخس، گازرسانی به پنج استان مرکزی و غربی، ساخت سازه‌های دریایی خلیج فارس و سد کرخه نقش داشته‌است.

در سال ۱۳۷۶، وی با حکم رهبر انقلاب، به سمت فرماندهی نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب گردید. وی پس از آن به فرانسه رفت و در امتحان خلبانی ایرباس شرکت کرد. محمدباقر قالیباف هنوز هم خلبان ایران ایر است. 

قالیباف-2

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها