|
کدخبر: 184634

دولت برای ساخت خانه یارانه می دهد؟

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به ضرورت پرداخت یارانه برای احداث مسکن گفت: دولت باید حداقل به قشر آسیب‌پذیر برای ساخت مسکن سوبسید پرداخت کند.

راه و مسکن دولت برای ساخت خانه یارانه می دهد؟

علیرضا پاک فطرت با اشاره به تحولات مسکن در روستاها اظهار داشت: روند ایجاد مسکن در ۱۰۰ سال گذشته در روستاها نسبتاً خوب بوده اما در زمینه مقاوم‌سازی این کافی نیست و به‌دلیل بلایای طبیعی همچون زلزله در کشور ما آسیب پذیری مسکن به‌ویژه در روستاها بیشتر است و باید بهسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی سرعت داده شود و دولت هم باید تسهیلات بیشتری با بهره کمتری در اختیار روستائیان قرار دهد که اگر مسکن خوبی ساخته شود جلوی مهاجرت‌ها هم به شهرها گرفته می‌شود.

وی با اشاره به طرح‌های مختلفی که در زمینه مسکن شهری اجرا شده است، گفت: تمام طرح‌ها از مسکن مهر تا مسکن ملی که مردم اثری از آن را ندیدند، تاثیر متوسطی بر بازار مسکن کشور داشته و دارای نقاط ضعف و قوتی بوده اما اوج مسکن‌سازی در مسکن مهر بود که به نظر بیشتر دنبال کمیت ساخت مسکن بودند تا کیفیت و به همین دلیل اصول مناسب در مکان‌یابی را رعایت نکردند تا این مسکن جایی احداث شود که عمر طولانی داشته باشد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان این‌که مسکن مهر با وجود داشتن مزیت‌های بسیار، تسکینی موقت بود و این مسکن‌های ساخته شده عمری بیشتر از ۳۰ سال نخواهد داشت، عنوان کرد: مسکن ملی هم که  بیشتر در حد شعار باقی ماند و در این زمینه اتفاقی نیفتاد اما طرح جهش تولید مسکن که به تازگی در مجلس تصویب شده و براساس  آن دولت مکلف است یک میلیون واحد مسکونی در سال احداث کند که این حداقل نیاز کشور است و این میزان واحد مسکونی توسط بخش خصوصی ساخته می‌شود و دولت تنها قرار است زمین ارزان قیمت و مصالح ساختمانی و تسهیلات بانکی را در اختیار بخش خصوصی برای احداث این تعداد مسکن قرار دهد.

وی در مورد میزان تحقق این طرح مجلس گفت: ۵۰ درصد این طرح در صورت تلاش قابل تحقق است و با توجه به اوضاع اقتصادی فعلی کشور به نظر نمی‌رسد بتوان سالانه یک میلیون مسکن احداث کرد مگر این‌که رونق اقتصادی ایجاد شود و بانک‌ها در میدان بیایند و تسهیلات به‌موقع و خوبی پرداخت کنند اما امیدواریم به جای یک میلون مسکنی که در این طرح دیده شده حداقل ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در سال محقق شود.

پاک فطرت با اشاره به مشکلات حوزه مسکن در ۲۰ سال گذشته دلیل آن را تاثیرات اقتصادی و در پی آن خالی شدن سفره‌های مردم دانست و توضیح داد: امروز ۵۰ درصد هزینه یک خانوار صرف هزینه‌های مسکن می‌شود و روز به روز تورم و نقدینگی بالاتر می‌رود و این مشکلات را به وجود می‌آورد و اینگونه فشار بیشتری روی مردم ایجاد می‌شود و بخش مسکن هم در نتیجه دچار مشکل شده و دولت‌ها نیز در این زمینه سهل‌انگاری کرده و به جای تسهیل‌گری در بخش مسکن و واگذاری زمین‌هایی که دارند خساست به خرج می‌دهند.

وی یادآور شد: در طرح جهش تولید مسکن همه این نواقص دیده شده و اگر دولت بخواهد در احداث این میزان از تعهدات کاهلی کند برای افراد خاطی تنبیه در نظر گرفته شده است.

این نماینده مجلس با اشاره به لزوم پرداخت یارانه توسط دولت برای احداث مسکن عنوان کرد: دولت باید حداقل به قشر آسیب‌پذیر برای ساخت مسکن سوبسید پرداخت کند اما پولی ندارد چون هر روز بدنه خود را بزرگتر کرده به گونه‌ای که ۹۰ درصد بودجه کشور صرف هزینه‌های جاری می‌شود و تنها ۱۰ درصد بودجه عمرانی است که آن هم محقق نمی‌شود.

منبع: تهران نیوز
  • ناشناس ارسالی در

    این همه همه مسکن مهر آماده تحویل این هم ه اقساط مسکن مهر که برمیگردداورژانسی تری ن کارالان تحویل این همه مسکن مهراستتو تم ام دنیا 75درصدقیمت خونه وام 25درصدخریدار مسکن مهیدهد باسودواقساط کم جمهوری اسلامی فاسد25درصدوام بهره زیاداقساط بالا فکرنک م دولت کمکی بکندونکردهچراچون علم مربوطه راندارند

  • ناشناس ارسالی در

    مسکن مهرپروژه ملی بودکمک کنیدتمام شود

  • ناشناس ارسالی در

    تمام بوستان ولایت مسکن سازی شود60متری فو ری ----همت نیست

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها