|
کدخبر: 146892

رقیب جدی بورس از راه رسید / هجوم مردم به این بازار

با افت‌های پی‌در‌پی که در بازار سرمایه ایران رخ داد شاهد هستیم سهامداران سرمایه های خود را به سمت بازارهای غیر رسمی برده‌اند.

بورس رقیب جدی بورس از راه رسید / هجوم مردم به این بازار

در چهارماهی که گذشت بازار سرمایه با ریزش حداکثری مواجه شد به طوری که p/e  بازار سرمایه  اُفت ۶۱ درصدی داشت ،این امر به مرور سبب شد که جذابیت بازار‌های جهانی مانند بیت کوین افراد زیادی را به خود جلب کند.

حال شاهدیم سرمایه گذاران زیادی به دلیل آنکه بازار بیت کوین برخلاف بازار سرمایه نیاز چندانی به آگاهی به منظور سرمایه گذاری ندارد  وارد آن شده اند به گونه‌ای که اموال و دارایی خود را فروخته اند و در این بازار تزریق کرده اند.

البته ناگفته نماند که عده‌ای از کارشناسان و مسئولان وزارت برق در رابطه با این امرمی گویند از وقتی که حجم معاملات در بیت کوین در کشور ارتقا یافته، مصرف برق نیز به همان میزان افزایش پیدا کرده است.

برای بررسی بیشتر این امر با چند کارشناس بازار سرمایه  گفت و گو  داشته ایم.

بیت کوین ابزاری برای نقل و انتقال سرمایه

محمد علی احمدزاده اصل کارشناس بازار سرمایه  در رابطه با حضور سرمایه گذاران در بازار ارز مجازی گفت: معاملات بیت کوین جزو بازار‌های بین المللی به حساب می‌آید و به طور مشخص می‌توان گفت که این بازار‌ها در نظام‌های مالی غیر شفاف طرف‌دار‌های نسبتا زیادی دارند.

 او افزود: از آنجایی که اکنون نظام بانکی ما تا حدودی تحریم است، عده‌ای از بیت کوین برای نقل و انتقالات سرمایه و حفظ ارزش دارایی خود استفاده می‌کنند البته ناگفته نماند که در حال حاضر این بازار به دلایل متعدد جزو بازارهای پررسیک به منظور سرمایه گذاری به حساب می‌آید.

معاملات بیت کوین عامل اصلی افزایش مصرف برق

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: معاملات بیت کوین که  اکنون تب آن در کشور بالا رفته باید شفاف باشد، به علت آنکه شاهد هستیم  سرمایه گذاران برای خرید و فروش  در این بازار از برق شهری استفاده می‌کنند که به آن یارانه دولتی تعلق می‌گیرد و  این مسئله خود تا حدودی می تواند به نظام اقتصادی کشور آسیب وارد کند و مصرف برق را در کشور افزایش دهد،  این گونه معاملات اگر قرار است  در کشور مشروعیت و رسمیت پیدا کند باید تمام ارکان آن به صورت آزاد صورت بگیرد.

احمدزاده اصل گفت: اکنون برخی از سازمان‌ها هستند که شرکت‌هایی را  به منظور این امر تاسیس کرده اند، نکته حائز اهمیت آن است که این شرکت‌ها به دور از هرگونه شفافیت در حال فعالیت هستند و تا به امروز توانسته اند سرمایه‌های خوبی را  از آن بدست آورند.

او بیان کرد: به نظر می‌رسد معاملات بیت کوین باید مشروعیت خود را در کشور تسریع بخشد تا چار چوب فعالیت ها اعم از نظام مالی، پرداخت مالیات یا غیره با  شفافیت بیشتری صورت گیرد.

افزایش  حضور مردم در معاملات بیت کوین

این کارشناس بازار سرمایه گفت: طی چند ماه اخیر در کشور ما از این بازار استقبال به نسبت خوبی به عمل آمده ، اما نکته‌ای که حائز اهمیت است،  مردم باید در این بازار قدرت ریسک پذیری خود را ارتقا دهند به علت آنکه ممکن است این بازار نیز با اُفت مواجه شود، اما نباید نادیده گرفت که افراد باید در بازار‌های پولی یا مالی دیدگاه بلند مدت داشته باشند.

احمد زاده اصل تصریح کرد: حضور در بازار بیت کوین نیاز به آگاهی چندانی ندارد و باتوجه به مستندات به نظر می‌رسد که این بازار تا کنون توانسته محل خوبی برای سرمایه گذاری نیز باشد.

رو آوردن سرمایه گذاران به بازار های غیر رسمی به دلیل تنش در بازار های داخلی

عباسعلی حقانی نسب کارشناس بازار سرمایه در باره افزایش فعالیت مردم در بازار بیت کوین، گفت: اگر افراد نمودار معاملات ارزی مثل بیت کوین یا سایر موارد را مشاهده کنند، با نوسانات زیادی  مواجه می‌شوند، نکته ای که باید به آن اشاره کرد سرمایه گذاری مستقیم در این بازار به دلیل ریسک بالا مخاطره آمیز است.

او بیان کرد: متاسفانه وقتی عده‌ای از مسئولان در بازار‌های رسمی تنش‌هایی را ایجاد می‌کنند قطع به یقین بازار‌های غیر رسمی  می‌آیند و سرمایه‌ها را جذب می‌کنند. در رابطه با بیت کوین یا همان رمز ارز باید گفت علاوه بر معاملات، استخراج ارز هم از اهمیت بالایی بر خوردار است، اما متاسفانه با توجه با قانونی که وزارت نیرو در این رابطه گذاشت، منفعت ناشی از استخراج رمز‌ارز  را از تولید کننده گرفت و  به دست دلالان  سپرد، دولت باید در این رابطه ورود کند و نظارت لازم را از طریق دستگاه‌های مربوطه به عمل آورد.

سرمایه گذاری در بیت کوین مثل تیری در تاریکی است

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: پیش بینی بازار‌های دنیا در رابطه با رمز ارز بسیار سخت است، همچنین باید گفت  عمل کسانی که در این زمینه به خرید و فروش می‌پردازند ، مانند یک تیری در تاریکی می‌ماند به دلیل آنکه خیلی از این سرمایه گذاران با تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی که در زمینه رمز ارز‌ها رخ می‌دهد آشنا نیستند و ممکن است متضرر شوند .

حقانی نسب تصریح کرد: اکنون، چون فضای رمز ارز‌ها رسمیت پیدا نکرده و افراد آموزش‌های چندانی در این زمینه ندیده اند ، پس باید گفت این بازار فعلا برای سرمایه گذاران تازه وارد  وارد پرریسک است.

افزایش سوددهی بیت کوین به دلیل ارتقای رمز ارزها

او تاکیدکرد:  گرچه طی چند ماه آتی در حوزه بیت کوین با نوسان مواجه خواهیم بود، اما می‌توان گفت در بازه بلندمدت به دلیل افزایش ارزش رمزارز‌ها  افراد می‌توانند به سود‌های مطلوب خود دست یابند.

قطعی های اخیر برق ربطی به استخراج بیت کوین ندارد

 ابوذر صالحی مدیر کل امور بین الملل توانیر در پاسخ به این سوال که  آیا رمز ارز‌ها عامل قطعی‌های اخیر برق در پایتخت هستند یا خیر؟ گفت: مجموع بیت کوین‌ها در کشور حدود ۵۰۰ تا ۵۵۰ مگاوات است.

او ادامه داد: معادل ۵۰۰ تا ۵۵۰ مگاوات رمز ارز مجاز، رمز ارز غیر مجاز در کشور داریم، اما با توجه به مصرفی که ما در کشور داریم این عدد رمز ارز خیلی عدد بزرگی نیست و خاموشی‌های اخیر در کشور به خصوص در تهران ربطی به  استخراج بیت کوین ندارد.

شناسایی هزار و ۶۰۰ مراکز استخراج رمز‌ارز

مدیر کل امور بین الملل توانیر افزود: یکی از عواملی که موجب افزایش مصرف برق شده، مراکز استخراج رمز‌ارز غیرمجاز هستند و تاکنون حدود هزار و ۶۰۰ مرکز غیرمجاز را شناسایی کرده‌ایم. دستگاه‌های ماینینگ آن‌ها جمع‌آوری شده و خسارت برق مصرفی از آن‌ها اخذ و مجرمان به مراجع قضائی معرفی شده اند.

صالحی بیان کرد: این مراکز باید مجوز‌های لازم را از وزارت صمت و نیرو دریافت و به صورت قانونی فعالیت کنند. ماینر‌ها تعرفه مخصوص خود را دارند و در این ماه‌ها ۵۰ درصد قیمت آزاد را باید بپردازند.

او افزود: ولی در حوزه رمز ارز‌هایی که افراد با مجوز کار می‌کنند ما مشکل و برخوردی نداریم، اما با رمز ارز‌های غیر مجاز به شدت برخورد می‌کنیم  و نه تنها تجهیزات آن‌ها جمع آوری می‌شوند بلکه به قوه قضائیه هم معرفی خواهند شد.

این مقام مسئول بیان کرد: به طور کلی کسانی که ماینر غیر مجاز داشتند آن‌ها را جمع آوری کردیم و با توجه به معرفی به قوه قضائیه، دستگاه و یا همان ماینر شخص خاطی به عنوان کالای قاچاق محسوب خواهد شد.

در پایان باید گفت از آنجایی که ارز‌های دیجیتال مثل بیت کوین هنوز  در کشور رسمیت پیدا نکرده اند و از شفافیت چندانی برخوردار نیستند و افراد آگاهی چندان زیادی در رابطه با این نوع سرمایه گذاری ندارد می‌تواند تا حدودی جزو سرمایه گذاری‌های پرریسک به حساب بیاید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
  • بی نام ارسالی در

    بهترین راه کنترل بازاربورس اینست به آقای روحانی مرخصی بدهندتا مهلت ریاست جمهوری درخانه خودبنشیندواستراحت کندوهیچ حرفی نز نداصلا با کار مملکت کاری نداشته باشد.هرس خنی بگویدویران کننده است.

  • حاج علی محمد ارسالی در

    با سیاست غلط وزیر نالایق اقتصاد .....

  • علی ارسالی در

    وقتی از اعتماد مردم سواستفاده میکنید مردم هم راه های دیگه مثل خرید خونه تو ترکیه بیت کویین و غیره را ک نتیجش نابودی اقتصاد هست را انتخاب میکنن

  • سهامدار ارسالی در

    سود فقط توی ارزهای دیجیتاله بزار حسن روحانی در بورس رو هم تخته کنه بیخیال ما که داریم سود میکنیم

ارسال نظر