|
کدخبر: 132870

عرضه دام در بورس قیمت گوشت را کاهش می دهد؟

مدیرعامل اتحادیه دامداران گفت: با توجه به فراهم‌نبودن سازوکار لازم، عرضه دام در بورس کالا راهکار کنترل قیمت در بازار نیست.

سعید سلطانی سروستانی مدیر عامل اتحادیه دامداران با اشاره به اینکه عرضه دام در بورس کالا راهکار کنترل قیمت در بازار نیست، اظهار کرد: با برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی قرار شد کشتارگاه‌ها با تشکیل کمیته ای، قیمت‌ها را مشخص و در بازار عرضه کنند.

وی افزود: اتحادیه دامداران و عشایر با هماهنگی با کشتارگاه‌ها در نظر دارند با حذف واسطه و دلال، گوشت را با قیمت مناسب در بازار عرضه کنند. به عنوان مثال با عرضه مستقیم انواع محصولات کشاورزی و دامی از روستا، به دنبال کاهش قیمت و فاصله تولید تا مصرف هستیم.

سلطانی با تاکید بر توزیع نهاده دامی از طریق تشکل‌ها بیان کرد: اگر نهاده‌های دامی از طریق تشکل‌ها عرضه شود، این موضوع تاثیر خود را بر بازار محصولات پروتئینی می‌گذارد.

وی قیمت کنونی هر کیلو دام سنگین را ۳۴ تا ۳۵ هزار تومان و دام سبک را ۳۸ تا ۳۹ هزار تومان اعلام کرد و گفت: این درحالی است که هم اکنون قیمت واقعی هر کیلو دام سبک ۴۷ تا ۴۸ هزار تومان و دام سنگین۴۰ تا ۴۳ هزار تومان است که دامدار برای کاهش هزینه سربار با نرخ کمتر عرضه می‌کند.

سلطانی درباره آینده بازار گوشت بیان کرد: زمانی می‌توان راجع به آینده بازار گوشت اظهار نظر کرد که تمامی عوامل تولید ثابت باشد، در شرایط فعلی که نهاده‌های دامی هر روز نوسان دارد نمی‌توان اظهار نظری داشت.

مدیرعامل اتحادیه دامداران در پایان از کاهش قیمت گوشت در بازار خبر داد و گفت: اگرچه با کاهش نسبی قیمت دام تاحدودی فاصله تولید تا بازار کاهش یافته است، اما همچنان با نرخ‌های بالایی عرضه می‌شود. با نرخ فعلی دام زنده، قیمت هر کیلو گوشت بی استخوان گوساله ۹۵ تا ۱۰۰ هزار تومان و گوشت گوسفندی ۱۰۰ تا ۱۰۵ هزار تومان است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر