|
کدخبر: 120698

۱۰۰ شرکت جدید در راه بازار بورس

معاون وزیر صمت گفت:سیستم بانکی توان ارائه خدمت به صنعت را ندارد و باید از ظرفیت بازار سرمایه برای تامین‌مالی تولید بهره گرفت.

بورس ۱۰۰ شرکت جدید در راه بازار بورس

مصری عضو کمیسیون ویژه رفع موانع تولید در مجلس شورای اسلامی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر تصریح کرد: محور فرمایشات مقام معظم رهبری طی چند سال اخیر، بحث تولید بوده  است و در مجلس هم طی دو دوره کمیسیون ویژه ای در این خصوص تشکیل شده است.  امروز هم اعضای کمیسیون ویژه رفع موانع تولید در مجلس تعیین شدند که هدف از تشکیل این کمیسیون، بررسی موانع تولید و پیگیری اجرای سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی است و نخستین جلسه آن هم سه شنبه برگزار می شود.

او درباره وضعیت تولید تصریح کرد: در شاخص فضای کسب و کار، رتبه ۱۲۸ دنیا را  داریم و از ۲۰ سال گذشته در  خصوص سهولت کسب و کار، مرتب حرف زده شده اما لایحه مشخصی درباره موانع تولید از طرف دولت و وزارت صمت به مجلس ارائه نشده است و  تنها بر مسائلی همچون تفکیک وزارتخانه تاکید می شود.

بازار سرمایه به کمک تولید می آید

زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صمت در خصوص اقدامات وزارت صمت در حوزه حمایت از تولید گفت: برنامه هایی از سال ۹۸ در حوزه تولید طراحی کردیم که در سال ۹۹ تکمیل شده است. در بسیاری از موضوعات کار خوب پیش رفته و در برخی موارد هم نیاز به تلاش بیشتری است.

او ادامه داد: در دو محور تامین مالی و جهت گیری در خصوص هدایت نقدینگی به سمت تولید و همچنین  بهره گیری از ظرفیت بازار سرمایه اقدامات خوبی شده است و قصد داریم تا بازار سرمایه را به کمک تولید بیاوریم.

اعلام آمادگی ۲۵۰ شرکت برای ورود به بورس

زرندی افزود: شرکت ها برای ورود به بورس نیاز به شفافیت و ساختارهای متناسب دارند. ۲۵۰ شرکت برای حضور در بورس اعلام آمادگی کرده اند و تا پایان سال ۱۰۰ شرکت جدید صنعتی به بازار سرمایه می آیند. هدف از این کار استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای  تحقق جهش تولید است.

این مقام مسئول گفت: سیستم بانکی توان تامین نیاز مالی بخش تولید را ندارد و بارها در این خصوص بحث شده است و ما باید به سمت تامین مالی از بازار سرمایه حرکت کنیم. همچنین در بخش انتشار اوراق هم اقداماتی صورت گرفته است.

زرندی بیان کرد: ما امسال صنایع پیشران را مشخص کرده ایم. صنایع منتخب که ارزش افزوده و اشتغال بالایی دارند، باید بیشتر مورد حمایت قرار گیرند.

او ادامه داد: در حوزه کارکردی هم باید اصلاح فضای کسب و کار صورت گیرد اما  این کار فراتر از مسئولیت وزارت صمت است و به بخش ارز و مالیات هم مربوط می شود.

معاون وزیر صمت گفت: تامین مواد اولیه و ارز  در حال حاضر چالش اصلی بخش تولید به شمار می رود. در وزارت صمت جلساتی در جهت ترخیص کالاهای دپو شده،  برگزار شده و این کار تسریع شده است.  باید فرایند تخصیص ارز بازنگری و تسهیل شود.

او افزود: در وزارت صمت سعی کردیم میزان مصرف ارز در کشور را کاهش دهیم. واردات کشور در سال ۸۹  حدود ۶۷  میلیارد دلار و صادرات ۲۷  میلیارد دلار بود که  سال ۹۸  میزان واردات به   ۴۳.۷ میلیارد دلار و صادرات به ۴۱ میلیارد دلار رسید.

زرندی تاکید کرد: میزان مصرف و وابستگی به ارز را به طور جدی کاهش داده ایم و در این راستا موضوع نهضت ساخت داخل را عملیاتی کرده ایم.

صنعت کشور استراتژی کلان ندارد

نوده فرهانی عضو هیات مدیره شهرک صنعتی شمس‌آباد تصریح کرد: دو عامل کرونا و تحریم  در بخش تولید و صنعت کشور مشکل ساز شده  است.

او افزود: ما در در جنگ اقتصادی قرار داریم و هدف دشمن نابودی اقتصاد مولد است.

نوده فرهانی در خصوص مشکلات بخش تولید گفت: صنعت کشور استراتژی کلان ندارد . تاکنون تنها ۳۰ درصد از منابع بانک مرکزی به صنعت اختصاص یافته است.

او افزود: اگر قرار است جهش تولید داشته باشیم همه  دستگاه ها و نهادهای مربوط باید در یک راستا حرکت کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها