|
کدخبر: 326962 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش نیوز؛

کمیسیون بالا و حذف سهمیه بنزین بلای جان رانندگان / قیمت ها به صرفه نیست

بسیاری از رانندگان تاکسی های اینترنتی، نسبت به بالا بودن کمیسیون ها معترض هستند و گفته اند باوجود کرایه های کم و کمیسیون بالا، کار در این شغل صرفه اقتصادی ندارد.

اقتصاد کمیسیون بالا و حذف سهمیه بنزین بلای جان رانندگان / قیمت ها به صرفه نیست

رانندگان تاکسی های اینترنتی، همواره مشکلات بزرگی را داشته اند و طبق گفته خودشان، چالش های بزرگی در مسیر آن ها قرار دارد. کمیسیون های بالا و حذف سهمیه بنزین، یکی از مشکلات بزرگ این افراد است که در این روزها با آن دست و پنجه نرم می کنند. طبق مصوبه‌های جدید سال ۱۴۰۳، سهمیه بنزین به تاکسی ‌های اینترنتی اسنپ و تپسی اختصاص داده نمی‌شود و این رانندگان مجبور هستند از بنزین آزاد استفاده کنند.

تاکسی-آنلاین

کمیسیون های بالا یکی از مشکلات این رانندگان است. آن ها اعلام کرده اند که دریافت این مقدار کمیسیون سبب شده است تا خالص دریافتی آن ها کم تر شود. همچنین کرایه در بسیاری از مسیرها، آنقدر کم است که حتی اگر کمیسیون هم از آن ها کم شود، خالص دریافتی ارزش طی کردن این مسیر را ندارد. رانندگان تاکسی های آنلاین اعلام می کنند که مدیران این شرکت ها باید میزان کمیسیون را کاهش دهند تا برای راننده به صرفه باشد و بتوانند در طول روز درآمد مناسبی داشته باشند. پس باید نتیجه گرفت که هیچ راننده تاکسی آنلاینی از میزان این کمیسیون ها راضی نیست اما به علت نبود شغل، مجبور هستند با این میزان کمیسیون فعالیت خود را ادامه دهند.

اختصاص نیافتن سهمیه بنزین، یکی دیگر از این مشکلات است که بلای جان رانندگان تاکسی های آنلاین شده است. این افراد در طول روز، مسیرهای بسیاری را طی می کنند و قطعا نیاز دارند تا حداقل ۲ بار سوخت گیری کنند. اما باتوجه به آنکه باید از سهمیه سوخت آزاد استفاده کنند، بخش بزرگی از درآمد روزانه آن ها برای بنزین می رود. اتفاقا باید به علت آنکه این افراد یک خدمت را برای مردم انجام می دهند، سهمیه سوخت مناسبی دریافت کنند. بسیاری از رانندگان تاکسی های اینترنتی، اعلام کرده اند که کرایه در بسیاری از مسیرها، مانند کرایه ۳ سال پیش است و درواقع کیلومتری هزار تومان برای این مسیر درنظر گرفته شده است. اما به طور کل باید اشاره کرد که قطع سهمیه بنزین برای تاکسی های آنلاین، اقدام مناسبی از سوی دولت نبود.

تاکسی-آنلاین۲

حذف گزینه عجله دارم

موردی که چند ماه گذشته درباره آن تصمیم گیری و اجرایی شد، حذف گزینه عجله دارم در اپلیکیشن تاکسی های اینترنتی بود. این گزینه، راهکار مناسبی بود تا مسافر، شانس پیدا شدن تاکسی را افزایش دهد. البته کمی هم قیمت بالا تر می رفت اما این گزینه هم برای مسافر بهتر بود و هم برای رانندگان صرفه خوبی داشت و می توان گفت که طبق پرس و جو های صورت گرفته، مسافر و راننده از وجود گزینه عجله دارم، راضی بودند. در همان روزهای ابتدایی حذف گزینه عجله دارم، پیدا کردن تاکسی مورد نظر بسیار دشوار بود و حدود ۴۵ دقیقه منتظر ماندیم تا تاکسی مورد نظر یافت شود و راننده ای درخواست ما را قبول کند. بعد از آنکه سوار تاکسی شدیم، از راننده در ارتباط با مشکلات موجود برای آن ها پرسیدیم. در مطلب زیر می توانید بخش هایی از مصاحبه خبرنگار گسترش نیوز با راننده تاکسی آنلاین را بخوانید.

حذف گزینه عجله دارم چه مشکلاتی را برای شما به وجود آورده است؟

در زمان خلوتی این مسیر را ۱۰۰ هزار تومان پیشنهاد داده است که حدود یک ساعت و نیم در راه هستم. اما ظهر که باید این مسیر را ۲۰ دقیقه ای خواهم رفت. حذف گزینه عجله دارم سبب شده است تا بسیاری از رانندگان چنین مسیری را نروند و اگر گزینه عجله دارم وجود داشت، متوجه می شدم که این مسیر برایم صرفه خواهد شد. بسیاری از رانندگانی که حتی درطول روز ۲ ساعت هم کار می کنند دیگر کار نمی کنند و خیلی برایمان اتفاق بدی است. حدود ساعت ۳ ظهر که می شود، درخواست ها به بالا ترین حد ممکن می رسد اما کسی درخواست ها را قبول نمی کند. با وجود این کرایه های پایین، صرف نمی کند که مسیر طولانی را با کرایه کم برویم. گزینه عجله دارم، سبب شده بود تا مسافر به راحتی تاکسی مورد نظر را پیدا کند و راضی بود. ما رانندگان هم راضی بودیم و سفر ها را به راحتی قبول می کردیم.

تاکسی-آنلاین۳

کرایه ها کاهش پیدا کرده است؟

کرایه هایی که درحال حاضر برای ما حساب می شود به قیمت ۲ سال پیش است. از طرف دیگر، کمیسیون ها ۲۰ درصد شده است و باید بخش بسیاری از درآمد سفر را به شرکت بدهیم. یک مسیر طولانی کرایه اش ۹۰ هزار تومان است و ۲۰ درصد از آن کمیسیون کم می شود، چقدر برای راننده می ماند که بخواهد آن را پس انداز کند؟؟ باید این شرکت، کمیسیون خود را کاهش دهد تا برایمان صرف داشته باشد. در این صورت، تاکسی هم به راحتی پیدا می شود و مسافر معطل نمی ماند. مسافر هم با این موضوع مشکلی ندارد. از زمانی که گزنه عجله دارم حذف شده است، درخواست ها بسیار شده و هر مسافری که سوار می کنیم در این مورد سوال می پرسد.

اسنپ

درحال حاضر این شرکت باید چه اقدامی انجام دهد تا برای رانندگان به صرفه باشد؟

باید این شرکت ها، کمیسیون را کاهش دهند و کرایه ها را مناسب با تورم تغییر دهد. کرایه اگر مناسب با تورم افزایش پیدا کند راننده ضرر نمی کند. تعزیرات که این اقدام را انجام داده، باید خود را جای راننده قرار دهد تا ببیند که حذف این گزینه و حذف سهمیه سوخت، چه بلایی را سر راننده ها آورده است. یک راننده اگر از ۶ صبح تا ۱۰ شب کار کند، حدود یک میلیون تومان درآمد خواهد داشت. از این مقدار، ۱۰۰ هزار تومان بابن بنزین کم خواهد شد و مطمئنا باشید مبلغ ۲۰۰ هزار تومان هم باید کمیسیون دهد. حدود ۲۰۰ هزار تومان نیز، هزینه ناهار می شود که در انتها ۵۰۰ هزار تومان برایش می ماند. استهلاک خودرو را هم باید در نظر گرفت که با احتساب ۲۰۰ هزار تومان استهلاک، ۳۰۰ هزار تومان برای راننده می ماند؟ آیا این مبلغ برای چندین ساعت کار در خیابان به صرفه است؟ یکی از ارزان ترین تاکسی های آنلاین را در ایران داریم. در سایر کشورها چنین نیست. در کشورهای دیگر، قیمت قطعات این میزان بالا نیست و راننده می تواند بخش بزرگی از درآمد روزانه خود را پس انداز کند. تازه بیمه هم هستند و در ایران فکری برای بیمه رانندگان تاکسی آنلاین نکرده اند.

اسنپ۲

شرکت های تاکسی آنلاین آیا تسهیلاتی برای رانندگان درنظر گرفته اند؟

تسهیلات کجا بود؟ فقط تبلیغات است. روغنی که برای ماشین می دهند، یکی از بی کیفت ترین روغن های بازار است که به مرور زمان آسیب بزرگی به موتور خودرو می زند. هیچ تسهیلاتی به رانندگان نمی دهند و همه از این موضوع ناراضی هستند. اما مجبوریم به علت کمبود شغل، این کار را ادامه دهیم. تمام افرادی که در تاکسی های آنلاین مشغول کار هستند، تحصیل کرده اند و مدرک بالایی دارند. کار نیست و ما ناچار هستیم فعالیت خود را در این تاکسی ها ادامه دهیم. اگر کسی در شهر خود شغل و درآمد خوبی داشته باشد، شاهد آن هستیم که کسی برای کار در تاکسی های آنلاین به تهران نمی آید و به درآمد خود قانع است. این شرکت نسبت به بیمه رانندگان بی توجه است و هیچ تسهیلاتی به ما نمی دهد.

کلام آخر

امید است تا باتوجه بیشتر شرکت های تاکسی آنلاین به رانندگان، مشکلاتی مانند کمیسیون، بیمه و ... برطرف شود تا این افراد، با حال خوش جا به جایی مسافر را انجام دهند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها