|
کدخبر: 267936

لوازم یدکی و قطعات برج خنک کننده

بدلیل استفاده بسیار زیاد واحدهای صنعتی از برجهای خنک کن، تقریبا تمامی آنها با مسئله تامین قطعات یدکی این محصول پر کاربرد درگیر هستند. در این مقاله ما به تشریح نحوه تعمیر قطعات کولینگ تاور پرداخته ایم.

برج خنک‌کننده دستگاهی است که برای انتقال گرمای اضافی از آب به جو استفاده می‌شود. مکانیسم کار این دستگاه می‌تواند برای حذف گرما با تبخیر بخشی از آب توسط هوا متکی باشد یا به عبارت دیگر، برای کاهش دما به تبادل گرما با هوا متکی باشد. با کمک این فرایند، آب باقی مانده به طور قابل توجهی خنک می‌گردد.

کولینگ تاورها در مقایسه با دستگاه‌هایی که فقط از هوا برای حذف گرما استفاده می‌کنند، از نظر مصرف انرژی و هزینه بسیار کارآمدتر می­باشند. این برجها از بخشهای مختلفی تشکیل شده اند. هر قسمت وظیفه ای مخصوص به خود را انجام میدهد و به برج خنک‌کننده اجازه میدهد تا به طور موثر کار کند.

تجهیزات و قطعات برج خنک‌کننده

قطعات برج خنک‌کننده

آیا می دانید، قطعات تشکیل دهنده اصلی یا قطعات برج خنک‌کننده چیست؟

امروزه، برجهای خنک‌کننده همچنان به عنوان کارآمدترین روش خنک سازی آب در مناطق صنعتی در سراسر جهان در نظر گرفته می‌شوند. کولینگ تاورها نیاز به استفاده از پکینگ کارآمد و همچنین قطره گیر باکیفیت برای خنک‌کاری ماشین آلات صنعتی دارند. مجموعه تولیدی مهتاب گستر به عنوان یک شرکت پیشگام در تولید و تامین قطعات برج خنک‌کننده، به مشتریان خود کمک می‌کند تا آن چه را که نیاز دارند، با مناسبترین قیمت و بالاترین کیفیت تهیه نمایند.

کولینگ تاورها نوعی مبدل حرارتی ویژه هستند که هدف آنها حذف گرما از جریان آب گرم به وسیله هوای خشک و سرد است که از طریق برج به گردش در می آید. آب گرم می‌تواند به کمک نازلهای آبپاش به قطرات کوچک تبدیل شود و به کمک تبادل گرما با هوای سرد، قسمتی از آن را تبخیر کرده و به صورت بخار آب از برج خارج گردد. این کار اهمیت بالایی دارد و بر همین اساس دوام و کیفیت قطعات یدکی برجهای خنک‌کننده را که قادر به مقاومت در برابر شرایط سخت کاربردی هستند، تضمین می‌کند.

برجهای خنک‌کن دستگاه‌های پیچیده ای هستند که از بسیاری از تجهیزات و قطعات مختلف برای دستیابی به عملکرد خنک‌کنندگی خود استفاده می‌کنند. اما نکته مهم این است که صرفنظر از کاربرد یا اندازه برج، قطعات اصلی در هر برج خنک‌کن یکسان می‌باشد.

در واقع شرکت مهتاب گستر طیف گسترده ای از قطعات برج خنک‌کننده همانند فن، الکتروموتور، پکینگ، سیستمهای توزیع آب، قطره‌گیر و... را ارائه می‌دهد.

بدنه برج خنک‌کننده

لوازم یدکی برج خنک‌کن

در برج خنک‌کننده هر یک از اجزاء وظیفه خاصی دارند و به راندمان کاری بهینه این دستگاه کمک می‌کنند. محفظه اصلی و ساختار تجهیزات تبریدی همانند کولینگ تاور می‌تواند از فلز، پلی استر تقویت شده با فایبرگلاس و حتی بتن نیز ساخته شود. الکتروموتور مهمترین بخش کولینگ تاور می­باشد، چرا که تمام قسمتهای دیگر دستگاه را برای حذف موثر گرما به حرکت در می آورد.

نازل کولینگ تاور

به طور کلی، سامانه توزیع آب توسط لوله ها و نازل هایی از جنس پی وی سی یا از طریق کانال های باز انجام می‌شود. این سیستمها امکان توزیع آب را در کل پکینگ برجهای خنک‌کننده فراهم می‌کنند.

در واقع سیستم توزیع آب یا همان نازل آبپاش بین قطره گیر و پکینگ نصب می‌شود. با پاشیدن آب روی پکینگ برج خنک‌کننده، آب را به طور یکنواخت توزیع می‌کند. همان طور که گفته شد، این نازل ها از پلی وینیل کلراید (PVC) با خواص ضد خوردگی ساخته شده اند.

پکینگ برج خنک‌کننده

قطعه دیگری که در کولینگ تاور نقش مهمی ایفا می‌کند، پکینگ برج خنک‌کننده است. پکینگ یکی از قطعات اصلی کولینگ تاور مدار باز محسوب می‌شود که به آن سطوح تبادل حرارت نیز می‌گویند. از طریق پکینگ‌های برج خنک‌کننده تبادل گرما بین آب و هوا اتفاق می افتد. پکینگ‌ها قلب تجهیزات خنک‌کننده تبخیری می‌باشند. در مورد کولینگ تاورهای مدار بسته، سطوح تبادل حرارت از یک لوله یا سیم پیچ تشکیل شده است. مایع خنک‌کننده یا آب از طریق این سطوح به گردش در می آید. در نتیجه، از آنجایی که با هوا در تماس نیست، در طول فرآیند خنک سازی همیشه تمیز باقی می‌ماند. بر عکس، در کولینگ تاورهای مدار باز، آب موجود در مدار خنک‌کننده می‌تواند در طول فرآیند آلوده شود.

قطره گیر کولینگ تاور

یکی از تجهیزات و قطعات حیاتی برجهای خنک‌کننده، قطره گیر کولینگ تاور یا همان دیریفت الیمیناتور می‌باشد. همان طور که می­دانید، آب برای فعالیت برج خنک‌کننده یک جزء مهم محسوب می‌شود و کاهش اتلاف آب می‌تواند به صرفه‌جویی بزرگ تبدیل شود.

این قطعه باعث می‌شود که قطرات آب به طور ناگهانی جهت خود را تغییر دهند. این فرآیند موجب می‌شود که آب از هوا جدا شده و دوباره به برج خنک‌کننده بازگردانده شود. اطمینان از نصب قطره گیر با کیفیت درون کولینگ تاور، برج شما را برای ارائه خدمات کارآمد آماده می‌کند.

پروانه یا فن برج خنک‌کننده

پروانه یا فن برج خنک‌کننده یکی از اجزای مهم برجهای خنک‌کن است که به عملکرد پایدار و موثر برج کمک می‌کند. در واقع پروانه برج خنک‌کننده نقش فوق العاده مهمی در گردش هوا درون کولینگ تاور ایجاد می‌کند. در برج‌های خنک‌کننده معمولا از دو نوع فن استفاده می‌شود: فن سانتریفیوژ و فن محوری. این فن‌ها به گردش هوای اجباری درون برج کمک می‌کنند.

پروانه برج خنک‌کننده از نوع محوری یا سانتریفیوژ تنها قسمت مکانیکی متحرک تمامی کولینگ تاورها به استثناء برجهای آدیاباتیک می‌باشد. انتخاب نوع فن محوری یا سانتریفیوژ به شرایط طراحی بستگی دارد و استفاده از هر کدام، باعث می‌شود راندمان کولینگ تاور افزایش یابد و عملکرد پایداری را برای تجهیزات و ماشین آلات کارخانجات فراهم کند.

متریال مورد استفاده در ساخت فن برج خنک‌کننده بگونه ای است که با عملکرد هر نوع برجی سازگاری داشته باشد. همچنین هنگام کار، ضمن کاهش صدا و مصرف انرژی جریان هوای زیادی ایجاد می کند.

پره‌های فن برج خنک‌کننده از جنس فلز با فرآیند ریخته‌گری ساخته می‌شوند. بنابراین ایجاد شیب آیرودینامیکی ایده آل برای پشتیبانی از نیازهای تبادل هوا آسان نخواهد بود. پروانه‌های فلزی معمولاً در برجهای خنک‌کننده پرقدرت استفاده و بهره برداری می‌شوند.

فن برج خنک‌کننده از جنس پلاستیک به صورت دست ساز ساخته می‌شود، بنابراین ایجاد شیب آیرودینامیکی آنها نسبت به پروانه‌های فلزی آسانتر می‌باشد. همچنین این نوع پروانه وزن کمتری دارد، بنابراین نیاز به گشتاور عملیاتی و قدرت موتور کم و تعمیر و نگهداری آسانتری نیز دارد.

تعمیر و نگهداری تجهیزات و قطعات برج خنک‌کننده

پکینگ برج خنک‌کننده

برجهای خنک‌کننده برای دستیابی به سطح بالایی از راندمان خود، مستلزم نگهداری زیادی میباشند. تعمیر و نگهداری که برای کولینگ تاورها مورد نیاز است در واقع می‌تواند بسیار پر هزینه باشد، اما اگر نگهداری‌های مربوطه را قبل از وقوع مشکلات جدی انجام دهید می‌توانید این هزینه‌ها را به حداقل برسانید.

دانش و درک نیازهای تعمیر و نگهداری برج خنک‌کننده و نحوه صحیح عملکرد آن باعث می‌شود دستگاه شما با بالاترین راندمان کاری برای سال­های طولانی کار کند.

در صورت داشتن هر گونه سوال در مورد لوازم جانبی برج خنک‌کننده با کارشناسان مهتاب گستر با شماره‌های: 66706377 و 66709528 تماس حاصل فرمایید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها