|
کدخبر: 157726 شاپور پشابادی

در گفت‌وگوی گسترش‌نیوز با رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی مطرح شد:

کشتارگاه‌های ایران در دست خارجی‌ ها

رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی تهران: بخش زیادی از بازار گوشت ما مخصوصاً بازار گوشت گوسفندی، در اختیار خارجی‌هاست. آنها روابط خود را با دامداران نزدیک کرده‌اند.

اصناف کشتارگاه‌های ایران در دست خارجی‌ ها

به اعتقاد رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی، بخش زیادی از بازار گوشت در دست اتباع افغانستان قرار گرفته و این وضعیت، بازار گوشت را ملتهب می‌کند. از طرف دیگر دلالان با سوءاستفاده از روش توزیع مرغ، روزانه چند میلیون تومان درآمد دارند. برای بررسی بیشتر این دو موضوع مهم با گسترش ‌نیوز همراه باشید.

علی_اصغر_ملکی

چرخه کشتار در دست اتباع افغانستان

علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی در پاسخ به این سوال کار کردن کارگران افغانستانی در کشتارگاه‌ها منع قانونی دارد؟ اظهارکرد: «موضوع اصلی به قانونی بودن یا نبودن فعالیت آنها در کشتارگاه‌ها مربوط نمی‌شود. درحال‌حاضر به حدی بر بازار کنترل دارند که اعمال نرخ می‌کنند. در واقع می‌توان گفت که چرخه کشتار را به‌دست گرفته‌اند. به محض آنکه موجودی گوسفند در بازار کاهش یابد با یک پیام، بازار را متشنج می‌کنند. به محض آنکه کشتار روز با مشکل روبه‌رو می‌شود به دامدار پیام می‌دهند که من دو تومان بالاتر می‌خرم».

اختیار قانونی نداریم

وی در ادامه افزود: «این‌ها کشتارکن هستند نه کارگر کشتارگاه. کارگر آنهایی هستند که در کشتارگاه کار‌ می‌کنند و کارهایی مثل نظافت را انجام می‌دهند. کشتارکن‌ها در تهران گسترده شده‌اند و کار کشتار را انجام می‌دهند. حجم کشتار روزانه زیاد است و مجبور هستند که زیرمجموعه‌های خود را پوشش دهند. آنها به هیچ قیمتی اجازه نمی‌دهد که کشتار فردا به خطر بیفتد چون باید گوشت موردنیاز زیرمجموعه‌های خود را تهیه کنند. الان هم ارتباطشان را با دامداران نزدیک کرده‌اند و فوراً به دامدار پیام می‌دهند که من فردا ۲ تومان بالاتر می‌خرم. دامدار به خاطر کشتارکن، دام خودش را می‌آورد؛ بقیه هم مجبور هستند همین کار را انجام دهند. به‌این‌ترتیب بازار متشنج می‌شود. بخش زیادی از بازار گوشت ما مخصوصاً بازار گوشت گوسفندی، در اختیار خارجی‌هاست. اتحادیه اختیارات لازم برای برخورد با این موضوع را ندارد. در این باره با سازمان‌های مربوطه نامه‌نگاری کرده‌ایم اما نتیجه‌ای به‌دست نیامده است. مسئولان باید برای این موضوع مهم و خطرناک، تدبیری بیندیشند».

وی در تشریح بیشتر این موضوع گفت: «وضع کشتارگاه‌ها بسیار خوب است. آنها کشتار را شخصاً انجام نمی‌دهند چون منابع زیادی برای درآمد دارند. سود اصلی کشتارگاه‌ها به آلایش و اقلامی مثل کله‌پاچه، شیردان و... مربوط می‌شود. دام هیچ ضایعاتی ندارد و کشتارگاه‌ها سود بسیار زیادی را نصیب خود می‌کنند. علاوه بر آلایش که مصرف غذایی دارد از پوست دام برای تهیه محصولاتی مثل کفش استفاده می‌شود. همه این‌ها در حالی است که حساب و کتاب و نحوه مالیات‌ گیری از آنها مشخص نیست. باید به این وضعیت نابسامان پایان داد».

قیمت روز گوشت گوسفندی

وی در ارتباط با آخرین وضعیت بازار گوشت گفت: «وضعیت قیمت در بازار طی یکی دو هفته اخیر افزایشی بوده اما طی امروز و دیروز، شرایط تغییر کرده است. میل بازار به گوشت کاهشی شده است. معمولاً مردم در اواخر اسفند خرید می‌کردند اما امسال به خاطر التهابی که در بازار شکل گرفت خرید را قبل از موعد همیشگی انجام دادند. بازار از دیروز افت فاحشی داشته و به محض کم شدن تقاضا نسبت به عرضه، قیمت‌ها هم شکسته می‌شود. قیمتی که الان مغازه‌دار تهیه می‌کنند بین ۱۲۵ تا ۱۳۰ تومان است».

ولی ضمن انتقاد از روش توزیع گوشت مرغ گفت: «سیستم کنونی توزیع اصلاً صحیح نیست. تمام حواله‌هایی که صادر می‌شود توسط دلال خریدوفروش می‌شود و هرکدام روزی ۱۰ میلیون کار می‌کنند و در عمل چیزی به‌دست مصرف‌کننده نمی‌رسد».

 

  • ناشناس ارسالی در

    بازارگوشت دردست افغانستان .خودرودراختیار چین باجک وتیگوولیفان.خودرویک لیتری سرخ ک ردنی اگرپیداشود.خشکبارکه توان خریدنداشتی م.حبوبات ومیوه باقیمتهای نجومی واقعاغربی هابرای اقتصادکشورمانقشه دارندکه بایدمواظ ب بودوبامحدودیت ارزوواردات به نوعی سخت ت رین جنگ اقتصادی رابه راه انداخته اند

ارسال نظر